• Gojtan

Vad äter era barn till frukost??

Hej!

Jag är mamma till en underbar 6-årig kille som har svårt för att äta frukost. Jag tycker det är svårt att veta hur portionsstorlekarna ska se ut för en 6-åring. Han äter helst flingor och fil till frukost. Men hur mycket ska man propsa på att han ska få i sig?

Han är ganska aktiv, spelar hockey 3 ggr/vecka men ganska lugn utöver den tiden.

Innan jag propsar på att han äter upp det jag serverar så vill jag ju vara säker på att jag inte kräver att han äter för mycket.

Hur mycket och VAD serverar ni era små?

• Svar på tråden Vad äter era barn till frukost??
  • Gojtan
    Lena skrev 2016-01-09 09:09:50 följande:

Du ska aldrig propsa på att barn äter upp det kan skapa störningar i mättnadskänsla mm. Propsa på att han sitter kvar, att han dricker ordentligt osv men inte att han äter upp.

Låter smart! Ja det är lite så jag tänker. Men är det alltid rätt? Hm... Mina föräldrar propsade på att jag skulle äta upp - framför allt det jag tagit till mig. Men jag har ifrågasatt det där med anledning av vår sons hälsa. Har tänkt att kanske det är viktigare att han lyssnar på kroppens signaler.

Samtidigt så kaaan det ibland vara så att den uppenbara anledningen inte är mättnadskänsla, utan attefterrätt hägrar. ;)
Svar på tråden Vad äter era barn till frukost??