Inlägg från: SaandraL |Visa alla inlägg
  • SaandraL

Blir han onormalt lång?

När min son föddes vägde han 5kg och var 57cm lång. Vid 1 månadskollen så vägde han 5220kg och var 60(!!)cm lång. Jag är väldigt orolig att han kommer dra iväg i längden och bli väldigt lång. Jag själv är 169cm och pappan är 192cm.

Undrar ifall de finns de som fött långa bebisar, och ifall de planat ut i längden under det första året eller om det fortsatt växa väldigt mycket och blivit långa jämfört med jämnåriga?

• Svar på tråden Blir han onormalt lång?
  • SaandraL

Onormalt lång är kanske fel ord inser jag :) det är väldigt fint att vara lång. Anledningen till att jag undrar är att sambon var 50cm vid födseln och redan vid halvåret var han mycket längre än alla jämnåriga. Och under hans skolår har han blivit retad för sin längd och fått höra ord som "långben" och "benrangel". Och sambon känner att det vore tråkigt om vår son behöver gå igenom samma sak. Med tanke på hans längd så är ju chansen stor :) men som tonåring/vuxen är det fint att vara lång! Han får gärna bli som sin pappa!

• SaandraL

Kul att läsa om er andra som också har större bebisar/barn. Var på BVC idag och nu är min son 5 och en halv vecka och är 60.5 cm lång. Alltså växt 3.5 cm på nästan 6 veckor, det är väl inte så mycket? Han kanske gjorde sin spurt i magen haha. Hur mycket hade era guldklimpar vuxit vid 2 månader? =)

• SaandraL

#16 kul att läsa :) en lång och ståtlig kille med andra ord! Kanske borde introducera basket vid en tidig ålder haha!

Har ni andra tyckt det varit jobbigt att få höra hela tiden "oj vilken stor kille"? Det är ju det enda man får höra och tycker det är tröttsamt och tråkigt.

• SaandraL

Det har du rätt i! Det som alla små bebisar får höra så som "gud va söt" eller liknande glöms bort. Det hörs aldrig, himla tråkigt =( ska bli spännande att se vad min guldklimp kommer väga/längd vid 5 månader! Tippar på mer än din fining!

18
Svar på tråden Blir han onormalt lång?