• nilsonee

Behöver stöd i kommunikationen med barnets pappa

Nu läste jag bara snabbt (mitt i stressen) men kolla med socialen om samarbetessamtal. Jag och mitt ex har fått mycket hjälp därifrån!

• nilsonee
    Anonym (Knepigt) skrev 2016-01-09 21:21:53 följande:
    Har pratat med Familjerätten i telefon för att få råd men deras kompetens verkade inte vara på topp direkt. Kunde ingenting om psykisk misshandel och menade att jag skulle göra som barnens pappa vill om det är det som krävs för att komma överens. Jag trodde att samarbetssamtal handlade om att båda partnerna skulle bli hörda för att göra det bästa för barnet. Men den personen menade att om allt blir på mitt ex villkor så är det ändå det bästa för barnet eftersom vi då "kommer överens" vilket är målet. 
    Familjerätten är inte samma som socialtjänsten.
    Hos socialtjänsten tar man hänsyn till vad som är bäst för barnet medan om man kommer upp i familjerätten så är det mer "såhär blir det" trots att det kanske inte är bäst för barnet.
    Ring socialstyrelsen och be om att få stå i kö till samarbetessamtal! Dock tog det ca 8 månader innan vi fick tid från att jag ringde...
  • nilsonee
    Anonym (Knepigt) skrev 2016-01-10 00:11:30 följande:
    Jag vet inte hur det fungerar där du bor men här går man på samarbetssamtal hos familjerätten.
    Jaha. Ja jag antar att det är olika beroende på kommun. Mitt tips är att vända sig till en annan kommun i närheten.
    För deras bemötande verkar ju helgalet!
  • nilsonee
    Anonym (Knepigt) skrev 2016-01-10 01:20:19 följande:
    Jag önskar det vore så men tyvärr funkar inte dina tips när den psykiska misshandeln håller sig inom lagens ramar. Inte förbjudet att tala om att man tycker nån gör det mesta dåligt. Inte förbjudet att strunta i att svara på sådant som rör barnen. Inte förbjudet att ljuga för att ställa sig själv i bättre dager. Inte förbjudet att ha en regel för sitt eget föräldraskap men ställa andra krav på den andra föräldern. Eller att tala om för någon annan vad den tycker och tänker osv.
    Vill du hjälpa dina barn eller inte? Just nu kommer du hela tiden med motargument ist för att ta in det folk med egen erfarenhet skriver som råd.
Svar på tråden Behöver stöd i kommunikationen med barnets pappa