• 879214

Ångest över ålderskillnad...

Jag har en son på 1 år och 7 månader och nu ska vi försöka få till ett syskon. Om vi har TUR blir det 2 år och 4 mån emellan, men då måste jag bli gravid på första försöket och inte få missfall.. Det finns alltså en risk att det blir upp mot 3 år mellan barnen, vi vill väl egentligen ha 2 år emellan men jag kände mig inte redo att försöka förrän nu då vi lidit av extrem sömnbrist (visst det gör alla föräldrar men jag har väldigt svårt för sömnbristen).. Vill väl egentligen höra vilka fördelar det finns med upp mot 3 års skillnad på barn? I bästa fall blir det 2,5 år men man vet aldrig.. Tar inget för givet.

• Svar på tråden Ångest över ålderskillnad...
  • Lemt77

Min första var 4 år när hon blev storasyster och mina tvillingar var 3 när sista kom. Min sista och tvillingarna har haft väldigt stor glädje av varandra. Och när man är 3-4 år så klarar man rätt mkt själv. Stor skillnad på en 2 åring o en 3 åring. Ser egentligen inget negativt med den åldersskillnaden.

• zemer

Min stora var 3 år när lilla kom, tycker det är helt perfekt. Stora är så pass stor att hon förstår varför jag måste hjälpa bebisen först och att hon ibland får vänta. Hon kan också göra mycket själv. Åh hon tycker det är kul att hjälpa till.

Varför vill du ha dom så nära som möjligt i ålder?

• 879214
    Lemt77 skrev 2016-01-10 13:19:24 följande:

Min första var 4 år när hon blev storasyster och mina tvillingar var 3 när sista kom. Min sista och tvillingarna har haft väldigt stor glädje av varandra. Och när man är 3-4 år så klarar man rätt mkt själv. Stor skillnad på en 2 åring o en 3 åring. Ser egentligen inget negativt med den åldersskillnaden.

Tack för ditt svar! Nä jag kanske nojjar i onödan... :) 
  • 879214
    zemer skrev 2016-01-10 13:24:30 följande:

Min stora var 3 år när lilla kom, tycker det är helt perfekt. Stora är så pass stor att hon förstår varför jag måste hjälpa bebisen först och att hon ibland får vänta. Hon kan också göra mycket själv. Åh hon tycker det är kul att hjälpa till.

Varför vill du ha dom så nära som möjligt i ålder?

Jag tror att jag påverkas av att de flesta (i min närhet iaf) har 2 år mellan sina. Ingen säger dock att det är det perfekta.
  • zemer
    879214 skrev 2016-01-10 13:27:20 följande:

Jag tror att jag påverkas av att de flesta (i min närhet iaf) har 2 år mellan sina. Ingen säger dock att det är det perfekta.

Det är ju individuellt, men jag tycker att 3 år är så nära perfekt man kommer. Med en 2 åring och en bebis blir det mycket mer jobb, men med 3 år dom är ändå nära i ålder och kommer (förhoppningsvis) ha kul tillsammans och nytta av varandra.

Strunta i vad andra gör och gör vad som känns bäst för dig ? stressa inte!
  • zemer

Skulle va en glad gubbe och inte ett ? där.

• TreSolrosor

Har 2 år mellan första och andra barnet, och 3 år mellan andra och tredje. Som nån skrev är det (ofta) stor skillnad mellan en 2 och 3 åring. Vår 3 åring var blöjfri, sov bra och klarare det mesta själv.

Så skulle föredra 3 år om jag fick välja utifrån min erfarenhet :)

• Lemt77

Precis 3 åringar är rätt stora, som tidigare skrev så är det rätt skönt att inte ha två blöjbarn. Och att man kanske kan få lite hjälp med bebisen to.m. En 3 åring förstår på annat vis.
    Jag hade tänkt att ha 2 år mellan min första och andra..varför? Tror det var mest för att man tror det ska va så på nåt konstigt vis. Har nog blivit lite så pga försäkringskassans regler. Man får väl behålla sin sgi då har jag för mig.
    Men som sagt, 3 eller 4 mellan är nog egentligen både bra och lagom.

• Vinterankan

Psykologer rekommenderar minst 3 år mellan så ångesten bör väl snarare finnas att det finns risk att ni får barnen för tätt.

Vi har fyra år mellan och det är perfekt. Största var så stor att hon börjat längta och fråga efter syskon innan jag blev gravid och det har aldrig funnits någon svartsjuka mellan barnen. Har precis haft tre veckors jullov med knappt något bråk alls men väldigt mycket syskonkärlek (då är ändå båda barnen vilda och den äldsta bråkar mycket med kompisar men aldrig med syskonet). Åldersskillnaden är för stor för att de ska känna någon egentlig konkurrens mellan varandra samtidigt som de har jättekul när de leker tillsammans.

• Idskus82

Mellan mina barn kommer det vara 8 år. Jag är i v 34 nu och kommer att få barn i samma veva som min dotter fyller 8. Jag hade gärna haft barnen lite tätare men det har av olika anledningar inte blivit så.
    Nu förstår min dotter vad det handlar om, hon hjälper till hemma och prata ofta om att hon vill att lillebror ska komma ut.
    Så jag väljer att se fördelarna nu istället. Jag menar sitter jag och ammar kan min dotter fixa med saker själv. Ta fram mellanmål, gå på toaletten.
    Hon sover hela nätterna igenom så jag kan koncentrera mig på den lille.
    De kanske inte kommer kunna leka ihop på samma sätt. Men jag tror ändå att storasyster kommer ha ett vakande öga över lillebror och se till att han har det bra.

Svar på tråden Ångest över ålderskillnad...