• sillybam

Diklofenak Mylan slutar verka efter 3-4h

Hej. Igår åkte jag in till akuten där dom såg att jag har halsfluss (jag har inga halsmandlar så därför sitter det i hela halsen och gör något fruktansvärt ont)
    Dom skrev ut antibiotika och även Diklofenak Mylan (stolpiller) och Ignoring (vanligt piller).
    Jag har tagit Mylanen sen igår då jag tycker det är väldigt jobbigt att svälja och den hjälpte en hel del (men gjorde mig illamående) MEN den slutar verka efter redan 3-4 timmar. Det står att jag bara får ta 3 om dagen så det är inte bara för mig att ta nytt efter att jag börjar få ont igen.
    Dock så har jag nästan vart tvungen till att göra just detta för att så fort den slutar verkar kan inte jag inte ens svälja mitt eget saliv, min feber går upp igen (vet inte hur mycket då jag inte har nån termometer) och jag ligger bara och gnyr och skakar. Alltså inget som jag står ut med en längre stund.
    Jag testade vid 14 tiden att ta Ignorin istället då jag började fundera på om jag kanske råkar bajsa ut Mylanen eller att jag inte får in den tillräckligt för att den ska göra full verkan. Men nu är klockan 17.22 och jag börjar få ont i halsen igen när jag sväljer (så är hyffsat säker på att inom en timme så är den ute ur kroppen igen). 
    Jag vet inte riktigt vad jag ska göra då jag redan har tagit dessa 3 doserna idag redan och inte har något annat hemma som skulle kunna funka.
    Är detta normalt att det går ut såpas snabbt? Ska jag fortsätta ta medicinen ändå? ( då blir det att jag tar 4 st på ett dygn istället för 3) Eller är det jätte farligt?? I morgon så är jag även inne på andra dygnet av antibiotika och ber till Gud att det i alla fall har blivit såpass bättre att jag kan ta den ordentliga dosen i alla fall. 

• Svar på tråden Diklofenak Mylan slutar verka efter 3-4h
  • Mantrasina

1) Du bör ta något annat för att hålla febern nere, exempelvis alvedon/paracetamol. 1 g var 6e timme.

2) Maxdoser finns av en anledning.

3) Halsfluss GÖR ont, tyvärr. Och smärtlindring tar inte bort det helt och kan inte förväntas hålla smärtan borta. Ta smärtlindringen innan måltiderna, och hjälp kroppen med till exempel glass eller te för att lindra lokalt.

• sillybam
    Mantrasina skrev 2016-01-10 17:40:04 följande:

PS. Mylan är bara fabriksnamn, läkemedlet heter Diklofenak. :)

Är medveten om detta haha. Är bara lättare att använda det ordet än diklofenak då även Ignroin är diklofenak :)
  • sillybam
    Mantrasina skrev 2016-01-10 17:39:00 följande:

1) Du bör ta något annat för att hålla febern nere, exempelvis alvedon/paracetamol. 1 g var 6e timme.

2) Maxdoser finns av en anledning.

3) Halsfluss GÖR ont, tyvärr. Och smärtlindring tar inte bort det helt och kan inte förväntas hålla smärtan borta. Ta smärtlindringen innan måltiderna, och hjälp kroppen med till exempel glass eller te för att lindra lokalt.

Jag tog Alvedon 1G i stolpiller oxå innan jag åkte in till akuten men funkade inte jätte bra. Feber gick upp och ner. Två timmar efter ett taget stolpiller var min feber uppe i 38,7 grader. Dock så va febern på 39 när jag kom in och då hade jag inte tagit någon alvedon så det kanske hjälper ändå?? Och det är lugnt att kombinera alvedon med diklofenak? 
    Jag har testat allt, te med skit mycket honung, isbitar, isglass etc och det hjälper inte tillräckligt tyvärr (oftas hjälper det inte alls)
    Det suger verkligen för när jag har fått i mig diklofenaken så blir näst intill smärtfri dom timmarna den verkar. Kanske blev för bortskämd med det :)
  • Mantrasina

Förstår att det är enklare! 

Det är ju tyvärr lätt att bli bortskämd och misströsta när smärtlindringen hjälper en stund men sedan går ur kroppen. Det kan vara så att du har en metabolism som gör att du bryter ner just diklofenaken väldigt fort, eller i alla fall fortare än de flesta andra. Kanske skulle du behövt nån annan smärtlindring istället.

Alvedon och diklofenak brukar inte vara nåt problem att varva, men ta dem inte samtidigt. Tror att paracetamol ändå kan ha effekt på din feber, särskilt hindra dig från att frossa och få höga toppar - även om den inte gör dig feberfri. Jag skulle testa det regelbundet närmsta dygnet. Kanske kommer den också kunna hjälpa till att hålla smärtan lite bättre under kontroll i alla fall.

Halsont är förjävligt, känner med dig!

• sillybam
    Mantrasina skrev 2016-01-10 17:52:59 följande:

Förstår att det är enklare! 

Det är ju tyvärr lätt att bli bortskämd och misströsta när smärtlindringen hjälper en stund men sedan går ur kroppen. Det kan vara så att du har en metabolism som gör att du bryter ner just diklofenaken väldigt fort, eller i alla fall fortare än de flesta andra. Kanske skulle du behövt nån annan smärtlindring istället.

Alvedon och diklofenak brukar inte vara nåt problem att varva, men ta dem inte samtidigt. Tror att paracetamol ändå kan ha effekt på din feber, särskilt hindra dig från att frossa och få höga toppar - även om den inte gör dig feberfri. Jag skulle testa det regelbundet närmsta dygnet. Kanske kommer den också kunna hjälpa till att hålla smärtan lite bättre under kontroll i alla fall.

Halsont är förjävligt, känner med dig!

Jag sitter nu och spottar i bunke. Blir halsen väldigt torr och värre av det kanske?
Svar på tråden Diklofenak Mylan slutar verka efter 3-4h