• Anonym (?)

Vad ska jag göra? (Utbildning och barn)

Hej.
    Jag skapar denna tråd eftersom jag behöver lite tips och råd angående vad ni tycker att jag bör göra. Är jättetacksam för svar men skulle även vara bra om ni höll er till ämnet istället för att ställa onödiga frågor om min unga ålder.

Jag är hursomhelst 17 år och väntar barn på sommaren, jag kommer då ha gått klart 1:an på gymnasiet. Det jag däremot funderar på är hur jag ska göra senare med utbildningen när jag blir mamma.

Finns egentligen tre val, och det är dessa val jag gärna vill att ni ger era åsikter om, vad som låter bäst osv enligt er.

1. Fortsätta skolan samma år, men plugga mer hemma och gå till skolan vid behov. När barnet blir 1 år så börjar hen på förskola och jag börjar 3:an mer som vanligt igen.

2. Jag är mammaledig i ett år, börjar 2:an när de andra i min nuvarande klass börjar 3:an. Barnet börjar då även förskola när hen fyller 1 år.

3. Hoppa av skolan, vara hemma med barnet tills hen fyller ungefär 3-4 år, låta hen då börja på förskola och så pluggar jag klart det jag missat, förmodligen på komvux. 

Först var jag inne på alternativ 1, men när jag tänker efter så kommer jag förmodligen inte prestera lika bra i de olika kurserna med en nyfödd, och dessutom känns det hemskt att lämna en 1:åring på förskola då det är alldeles för ungt tycker jag.

Men vad tycker ni?? Vad tror ni är bäst??

• Svar på tråden Vad ska jag göra? (Utbildning och barn)
  • Wennerlof

Om jag var du skulle jag satsa på alternativ 2. Var mamma ledig ett år och fokusera på allt vad ett barn behöver, allra minst tid. Lär känna ditt barn innan det är dags för dagis. Alla barn i min omgivning börjar på dagis vid 1- årsålder. Aldrig hört talas om att man går hemma och skolar in barnet när de är i 3-4 års-åldern.... Måste bara fråga, hur skulle du ha råd att gå hemma med barnet i 3-4 år?!
    All lycka till.

• Anonym (jadu)

ja eftersom alternativ 4. Inte skaffa barn innan utbildningen är slut är uteslutet så skulle jag säga alternativ 2.

• Anonym (K)

Hade en klasskompis som blev gravid under första året på gymnasiet. Hon var hemma ett år och hoppade sen på andra året medan vi gick tredje. För henne blev det jättebra. Efter studenten pluggade hon vidare på högskolan. Tror det är lätt att skjuta studierna långt på framtiden om man inte tar tag i det direkt efter föräldraledigheten.

• Anonym (C)

Alternativ 2 helt klart! Absolut inte alt 3, hur har du tänkt försörja dig dessa fyra år?

• Anonym (?)
    Anonym (C) skrev 2016-01-10 19:22:17 följande:

Alternativ 2 helt klart! Absolut inte alt 3, hur har du tänkt försörja dig dessa fyra år?

Med min killes lön och barnbidraget. Vi bor dessutom hos mamma för tillfället så räkningar, mat osv står inte vi för. Om 4 år har vi förhoppningsvis flyttat ut men just nu ser det ut så iallafall. 

Hoppar jag av skolan så kommer jag bara förlora studiebidraget på 1050 kr, eller har jag missat något? Syftar du på föräldrapenning eller liknande? Har inte tänkt så mycket på det annars så vet inte vilka "regler" som gäller. 

Jag jobbar ju inte direkt för att kunna förlora på att stanna hemma. 
  • Anonym (C)
    Anonym (?) skrev 2016-01-11 14:46:39 följande:

Med min killes lön och barnbidraget. Vi bor dessutom hos mamma för tillfället så räkningar, mat osv står inte vi för. Om 4 år har vi förhoppningsvis flyttat ut men just nu ser det ut så iallafall. 

Hoppar jag av skolan så kommer jag bara förlora studiebidraget på 1050 kr, eller har jag missat något? Syftar du på föräldrapenning eller liknande? Har inte tänkt så mycket på det annars så vet inte vilka "regler" som gäller. 

Jag jobbar ju inte direkt för att kunna förlora på att stanna hemma. 

Du kan ju inte räkna med att din kille ska försörja dig! Se till att bli självförsörjande så snabbt du kan. Du behöver inte betala hyra och mat hemma om du hoppar av skolan då?
  • Anonym (Paula)

Jag hade valt alternativ 1! Lycka till

• Vinterankan

Absolut inte alternativ 3, det riskerar att förstöra hela din framtid och även barnets. Alternativ 2 skulle jag säga då jag tror att alternativ 1 kan vara ganska slitsamt. Om ni inte vill att barnet ska börja förskola vid ett års ålder så får pappan vara hemma när du börjar skolan igen.

Svar på tråden Vad ska jag göra? (Utbildning och barn)