• Kirsty

Babysitter, nödvändigt?

Väntar vårt andra barn och håller lite span efter bra erbjudanden på nätet. Vi har det mesta kvar från första barnet men vissa saker behöver kompletteras.

Har funderat på det här med babysitter, verkar ju vara något som ALLA har till sina barn. 

Vi hade ingen babysitter till första barnet och väl var väl det för det gick aldrig att lägga honom ifrån sig, han ville vara nära hela tiden och spenderade dagarna på mammas/pappas mage eller i bärsjal/sele. Vagnen användes knappt alls, i alla fall inte liggdelen.

Funderar dock nu när vi väntar barn 2 om man har användning för en babysitter? Tänker att det kanske inte är lika lätt att ha en bebis på sig precis hela tiden när man har en 5-åring som också vill ha uppmärksamhet. 

Har man användning för en babysitter eller är det något som används några veckor och sen bara blir ytterligare en pryl i babyprylsberget?

Har för mig att vi bara körde täcke på golvet och bebis på mage om vi la sonen ifrån oss. På toa/när vi duschade låg han i badbaljan med filt under.

Kort och gott: Behöver man en babysitter och i så fall, vilka "funktioner" är bra att ha? 

• Svar på tråden Babysitter, nödvändigt?
  • Via

Jag har en babysitter och en babygunga. Kan säga att det är jag riktigt tacksam för. Bebis sitter i babysittern i köket när vi äter, lyfter med den till toa när jag duschar osv. Gungan är KANON! Bebisen kan sitta i den lääänge och även sova gott i den (självklart inte hur länge som helst) kort och gott helt klart något jag tycker är toppen!

• Karpalo

Vi hade en babysitter åt sonen, användes väl.. mjaa.. sådär mittemellan mycket. Sålde den o satsade på en bra begagnad Babybjörn nu med andra. Gissar att den kan användas mer denna gång. Lillebror kan ju sitta där medan man leker med storebror :)

• Rosa Fluff

Ingen av mina har tyckt om babysitter. Har funkat 1 min sen har de börjat skrika och velat därifrån.

• Alexi

Jag tycker det var superbra, hade tom två. I köket när jag lagade mat, i badrummet när jag duschade osv. Då satt bebisen där och tittade på mig.

• Maddie F

Vår lilla tjej gillade att sitta i sin tidigt. Vi hade inte en med massa ljud eller funktioner utan en "vanlig" som gungar om hon sparkar och fick med en båge med lite träleksaker att snurra på. Hon lekte och sov gärna i den på dagarna. När hon blev förkyld vid 3 månader var den guld värd. Men det är som ni märkte med ert första barn, helt olika med dem. Får ni tag på en begagnad så skulle jag säga köp, för precis som ni säger, har man två barn är det lite mera fullt upp. Grattis till barn nummer två och lycka till!

• Mellanmjölkens land

Vi hade kvar en babysitter från äldsta barnet när 2an kom. Användes väl när man ville kunna lägga ifrån sig bebisen när resten av familjen åt men aldrig annars. Med ett barn kan man ju äta när bebisen sover men när det är fler barn så måste man ju hålla lite mer på mattiderna. Personligen skulle jag hellre köpt den där bebisinsatsen till en trip-trap eftersom bebisen då kommer upp i samma nivå som resten av familjen istället för att sitta i en babysitter i höjd med familjens knän.

Våra barn är burna mycket och när de inte bars låg de på en matta på golvet och lekte/såg sig omkring.

• Monkii

Min lille gick inte heller att lägga ner , halvsittande i babysittern korta stunder gick däremot bra. Så jag hade inte klarat mig utan den , trots att den inte användes jättemycket så de gånger den behövdes då behövdes den verkligen.

• isolande

Vi hade babysitter främst till barn nr 2 som var missnöjd med det mesta utom just att sitta och gunga i den. Vi fick låna en babybjörn balance med en lekbåge av en bekant. HUR bra som helst! De andra som inte hade samma schwung funkade inte alls. Det var hur lätt som helst att sälja den sedan när vi använt den färdigt (sålde den åt våra kompisar).

Men jag tror som andra i tråden, det är helt individuellt, vissa bebisar gillar babysitter, andra inte...

• Sommar15

Här är en till som har en bebis som älskat babysitter! Golvet är astråkigt, sele är hemskt... Men i sittern är hon nöjd tillräckligt länge för en snabb dusch, en matlagning (om man har tur) :)

Har också haft spädbarnsinsats till trip trap, superbra!

• Annelie 76

Jag har haft en sån där enkel Babysitter till båda mina och de har älskar det. Båda har gillat att sitta men avskytt att ligga på rygg (liggvagn var tvärkört). Yngsta lärde sig tom förflytta sig genom att gunga fram. Skitkul tyckte han.
    Den används ju en kort period även med barn som gillar den så vill ni inte ha så köp inte. Ni vet ju att det går bra utan.

• tulip79

Hade en gungade babysitter (3 olika hastigheter) till båda barmen. Den var helt perfekt! Båda gillade att sitta i den o även sova kortare perioder.

• mammalovis

Låt barnet födas och se vad ni får för variant den här gången, om ni är osäkra. Det borde ju vara ganska lätt att få tag på en begagnad om behovet uppstår. Används väl från 0-1 månader tills de kan sitta själva mer runt 5-6 månader.

Vi har en närhetstörstande kille, men babysittern godkänns oftast när vi äter. Vi har en enkel svart från Babyproffsen, ursprungligen med lekbåge med två nallar och en boll, men den blev trampad på av andra barnet och har gått sönder i fästet.

• Iowhannah

Vi har en babysitter som är på gung-medar. Den är inte populär alls tyvärr. Han gillar inte att vara så långt ner, bättre är att lägga honom i sin bädd på köksbordet. Jag funderar dock på att investera i en tripp trapp med baby-insats, det tror jag skulle funka för honom.

• Kirsty

Tack för alla svar. 

Avvaktar köp och hoppas lite på en till sjalunge, himla praktiskt ;)

Svar på tråden Babysitter, nödvändigt?