• IsDimma

Sova på förskolan!?

Det brukar lösa sig bra när dom kommit in i rutinerna. Vi brukar skola in minst 4 ettåringar varje höst som sover dåligt hemma eller inte kan somna utan att man ligger bredvid eller som bara kan somna ammandes eller med flaska.
    När dom sover hos oss sover dom kanske i början lite sämre men sen brukar dom utan problem sova 1.5-2 timmar. Det är jobbigt att vara på förskola. Sen ser dom hur kompisarna gör.

I höstas skolade jag in en 14 månaders som hemma bara sov 15 minuter på pappas mage om dagarna. Mamman trodde aldrig att hon skulle sova hos oss. Första dagen somnade hon i min famn och sov tio minuter, hon vaknade när jag försökte lägga henne.
    Andra dagen somnade hon på madrassen med min hand på ryggen, gråtandes och sov 20 minuter. Fjärde dagen somnade hon utan gråt men med en hand på ryggen och sov 1 timme. Och femte dagen gick hon frivilligt in i sovrummet, la sig på madrassen, somnade på tre minuter med mig bredvid (då hade jag en annan inskolning som skulle sova första dagen och som grät och en kollega satt också med ett gråtande barn). Och sov nästan två timmar, vi väckte henne då. Idag har hon blivit lite äldre och vaknar självmant efter ungefär en timme.
    Vi brukar förvånas lite över vad barnen kan somna i. Vi kan ha gråtande och skrikande barn längre men dom andra somnar ändå. Vi är normalt bara en med på vilan men under inskolningarna kan vi ibland vara alla tre och vi är minst två där. För att barnen dels ska kunna få närhet men också för att dom ska kunna få inskolningsfröken i rummet. Det brukar bli bra

Men faktum är att hittills har jag inte haft ett barn som inte sovit hos oss. Maten kan vara värre, där kan vi ha barn som matvägrar länge. Det brukar släppa också men det tar oftast lite längre tid.

• IsDimma
    helena29 skrev 2016-01-12 12:47:41 följande:
    På sonens förskola sover alla barn ute, oftast två o två i dubbelvagnar. Ingen närhet inte... Kan inte vända sug, ändra ställning mm. Hur skönt är det o diva rakt upp o ner i en vagn i två timmar. Oftast sover de ju bättre på sidan eller mage.
    Hur tror du personalen kommer agera när han skriker efter 30 min? Ta upp? Gunga vagn?
    Lär väl väcka sovkompisen bredvid också...
    Hos oss försöker vi söva om om det går. Men inte på bekostnad på att väcka alla andra. Det är ju lättare om dom sover i vagn. Låta honom sova brevid någon som sover oavsett oljud (det finns såna barn) eller bredvid någon som ändå ska väckas efter en halvtimme/timme - då gör det inte så väldigt mycket om det barnet vaknar lite i förtid.

Sen har barn generellt mycket mindre behov av att ändra kroppsställning när dom sover. Iaf för att det är obekvämt. Dom är lättare i kroppen än en vuxen.
  • IsDimma
    helena29 skrev 2016-01-19 07:58:35 följande:

Tycker personalen att barn som inte sover är jobbiga och besvärliga? Att de inte får sin rast o så?
    Kommer de ge upp och inte söva honom om han fortsätter såhär?

Rasterna får man ju få att fungera ändå. På våren brukar vi alltid få barn som ska vara helt vakna och redan på hösten har vi haft barn som vi väcker efter en halvtimme/timme. Hon som ska sova en halvtimme är det ganska lagom att ta upp när alla har somnat. Vi går in i sovrummet runt tolv och har något/några barn inte somnat klockan ett så får dom barnen helt enkelt vara vakna den dagen. Det går inte att sitta där inne hur länge som helst som man kanske kan göra hemma.
  • IsDimma

Tja, du kan ju inte få honom att sova mer än en halvtimme heller så mer än så kan du ju knappast kräva.
    Vad du kan kräva är att dom försöker söva honom, och att det om det är möjligt (och det är det inte alltid) försöker söva om honom. Men eftersom dom har fler barn så kan man inte sitta fast med ett barn hur länge som helst.

Jag hade vilan på mitt jobb idag. Där hade jag ett barn som gallskrek och var tvärarg för att han inte ville ligga ner. Mina kollegor var en i vår matsal för att städa borden och en var på rast. Jag lät honom vara en stund men när jag insåg att dom andra barnen ska få en chans att somna så tog jag med honom ut ur rummet och så stängde jag till dörren. Jag stod i dörren så att barnet såg mig och det var ingen lång stund. Sen öppnade jag dörren igen och lät barnet komma tillbaka men talade om för honom att ska du vara här inne så får du vara tyst för annars kan ingen sova. Det här är ingen ettåring utan barnet fyller tre om någon månad så han förstår vad man säger mycket väl. Hade han fortsatt hade jag fått ta med honom in till grannavdelningen och så hade han fått vara vaken. För att dom andra ska få chans att sova.
    Att barnen skriker en period när vi skolar in dom är helt okej och barnet som skriker brukar somna till slut och man har chans att söva alla andra. Men vårt jobb är att se till hela gruppens bästa och ibland innebär det att ett enskilt barn inte kan göra allt (i ditt barns fall typ sova två timmar då barnet vaknar själv och inte somnar om i rimlig tid).

• IsDimma
    helena29 skrev 2016-01-19 18:52:38 följande:
    De sover ute i vagn. Alla andra barn sover ju så de borde ha ganska stor möjlighet att försöka söva om honom genom att gunga vagnen. Det hade de försökt med idag, han hade somnat till men vaknat så fort hon slutade gunga.
    Du som har erfarenhet av inskolningar. Hur lång tid är rimligt att det kan ta innan han "lär sig" sova?
    Hur har ni haft det med era barn?
    En vecka till två månader. Vi har en som vi skolade in i oktober som har sovit halvtaskigt sen dess, vissa dagar en halvtimme och vissa dagar 1.5 timme. Vaknar och är ledsen. Det tog nog fram till jul innan han numer oftast sover det han behöver.
    Men oftast går det betydligt fortare, upp till två veckor är nog det vanligaste. Iaf när det gäller så små som ettåringar som fortfarande behöver sova länge i regel.
  • IsDimma
    helena29 skrev 2016-01-19 19:23:45 följande:
    Men vad tror du om min son som säkerligen vaknar i sömnskarven vid 30 min? Trots att han är supertrött och behöver mer sömn? När kommer han lära sig sova över skarven? Hemma funkar det ibland i sängen, inte lika ofta i vagnen....
    Svårt för dig o gissa, men du kanske har en teori?
    Nej, jag har egentligen ingen teori. Tyvärr.
    Men vad jag vet är att dom blir tröttare av förskola så det brukar lösa sig så iaf
  • IsDimma
    Jennie med ie skrev 2016-01-27 22:59:44 följande:

Vi har magic fingers

Så måste det vara
Svar på tråden Sova på förskolan!?