Inlägg från: Flygfotogen |Visa alla inlägg
  • Flygfotogen

Sova på förskolan!?

Ge honom en chans att anpassa sig till nya rutinerna! Försök att inte ta ut något i förskott och klura ut varför han vaknar efter 30 minuter och vad som kan göras. Har det alltid varit såhär eller är det en fas? Vaknar han även om vagnen är i gungning vid den tiden in i sovningen?

• Flygfotogen
    helena29 skrev 2016-01-12 19:02:20 följande:
    Detta är ju dock inte att han innehar några rutiner. Han kan väl inte själv rå för att han vaknar efter 30 min.
    Det har alltid varit såhär. Det är ingen fas.
    Han vaknar även om vagnen är i gungning.
    Ligger man bredvid i en säng kan han sova längre.
    Så.
    Va?

Han får nya rutiner på förskolan. Ge det en chans innan du dömer ut det. Det kan gå bra också!
  • Flygfotogen
    helena29 skrev 2016-01-13 22:10:48 följande:
    Ja det kan det ju, men är väl pessimistiskt lagd, då det inte gått bra nån annanstans hittills.
    Bara svårt att förstå varför han helt plötsligt skulle ändra sömnmönster, som han ändå inte styr själv. Han VÄLJER ju inte att vakna efter 30 minuter när han skulle behöva 1,5 timme till! Det är ju nåt som bara sker....
    Men är det någon som tror att han gör det med flit då? Det blir den sömn det blir helt enkelt. I synnerhet till en början. Ingen kan trolla. I värsta fall får ni försöka att anpassa vistelsetiderna då om det inte fungerar för honom så att han kan sova hemma i sängen.
  • Flygfotogen

Fast det handlar ju om att man lär sig nytt av andra. Kanske lär han sig det, kanske inte. Det löser sig.

• Flygfotogen
    helena29 skrev 2016-01-20 19:12:12 följande:
    Nä, då somnar han inte på em sen. Dessutom sover alla barn efter lunch på fsk.
    De flesta men de kan ju inte tvinga alla. Vi har haft några lite då och då hos oss som sovit för- och eftermiddag. Därav frågan.
  • Flygfotogen
    helena29 skrev 2016-01-20 22:17:16 följande:
    Jobbar du på fsk?
    Vad skulle du råda mig? Öva med vagnen hemma eller låta honom sova inne och att han får sin sömn på 1,5 timme?
    Ja.

Att börja med att ta ett djupt andetag och försöka ta det lugnt. Jag förstår att det här är jobbigt för er men ingen kan trolla. Du ska inte behöva känna att ditt barn förstör rasterna, såklart inte, men visst är det säkert så att de turas om att rasta när barnen sover. Det brukar vara så då det tar minst resurs från barngruppen. En pedagog kanske är själv på avdelningen just den tiden i typ 30 minuter och några barn kanske är vakna också. Det kan vara svårt att lösa på annat sätt (och rast måste vi ju ha) och då är det jättesvårt att försöka söva om eller lägga sig med ett barn igen. Speciellt om det tar väldigt lång tid. Det ska dock inte du behöva tänka på!

Det kniviga med sömn är ju att ingen kan bestämma att en annan människa ska sova. Försöka går ju alltid, såklart, men vad föreslår du själv då? Får ni honom att sova 1,5 timme varje dag hemma? Du kan inte kräva att han ska sova 1,5 timme men du kan förvänta dig att personalen försöker sitt allra bästa för att få honom att göra det.
  • Flygfotogen

Jag förstår inte riktigt varför de inte kan försöka att lägga honom inne. Åtminstone ha vagnen inne utifall det saknas madrasser. Barn med förkylningsastma brukar få sova inne och när det är svinkallt... Fråga förskolechefen annars om inte personalen kan svara.

• Flygfotogen

Raster är nog pusslade redan men det kanske går att pussla mer.

Vad är viktigast kan man alltid fråga sig. Hör med förskolechefen då. Jag kan inte säga vad du ska göra men övning ger ju färdighet så jag tror inte det skadar att vänja honom att sova i vagn. Är han tillräckligt trött när han lägger sig?

Svar på tråden Sova på förskolan!?