Inlägg från: Natulcien |Visa alla inlägg
  • Natulcien

Sova på förskolan!?

TS. Jag tror att det bästa du kan göra är att bara ta det lugnt och gilla läget. Din son nöjer sig med 30 min (det gjorde min son också under lång tid), och det finns inte så mycket att göra åt det (mer än du redan försökt).
    Det låter på alla dina inlägg och trådar om detta som om det här tar enormt mycket energi från dig och oroar sig väldigt mycket, när det egentligen är ett ganska vanligt sömnmönster.
    Kanske bättre att bara accpetera att det är så här? Är han övertrött när du hämtar kanske han kan ta en liten powernap på väg hem? Det ger sig säkert med tiden.

• Natulcien
    helena29 skrev 2016-01-22 20:16:10 följande:
    Nä, min son är INTE NÖJD med 30 minuter. Hur vet du det? Han är ju totalt slut när han vaknar, men omöjlig att söva om. Trött, ledsen, gnällig. Är det livskvalité att ha det så på dagarna?
    Hjälper ju varken min son eller mig att detta är ett vanligt sovmönster? Problemet kvarstår ju ändå.
    Kommer aldrig acceptera att se min son må dåligt över att han inte är utvilad. En powernap i bilen på väg funkar inte. Är han övertrött somnar han inte, dessutom har vi bara 5 min hem från dagis.
    Jag tänker bara att man kanske inte måste se det som ett problem? Ibland blir faktiskt tillvaron lugnare om man bara gillar läget. Du har försökt allt, förskolan har försökt. Det kanske räcker så? Om du själv är väldigt orolig och stressad över din sons sömn så kanske det smittar av sig på honom, tänker jag? Vad händer om du lägger ner kampen med sömnen och bara tar det lugnt?
  • Natulcien
    helena29 skrev 2016-01-23 20:34:18 följande:
    Varför ska man inte se det som ett problem när det ÄR ett problem. Hur hade det sett ut om man hade gjort det med allt? Lamt!
    Klart det är lugnare om man gillar läget, men hjälper ju knappast till att lösa problemet! Nej, jag har inte försökt allt. Jag fortsätter tills jag kommer på ett sätt som fungerar. Förskolan har väl inte försökt? De har provat SAMMA grej hela tiden, som inte funkat.
    Tror inte min oro över hans sömn påverkar hans sömnmönster så att han vaknar upp vid den ytliga sömnen vid 30 min? Det var väääldigt långsökt.
    Om jag lägger ner kampen kommer problemet kvarstå och jag kommer fortsätta ha en son som är trött och icke utvilad på dagarna. Det är ju inte för MIN skull han ska sova, utan för hans egen! Hade inte brytt mig om han sov vare sig 10 min eller 3 timmar, bara han var pigg och utvilad.
    Men förskolan har å andra sidan bara haft 4 dagar på sig att lösa ett problem som du inte har lyckats lösa på 15 månader... Lite väl höga krav kan jag tycka.
    Basbehoven som sömn, mat, toalettbesök kan man inte tvinga barn till. Vill ett barn inte äta, sova eller bajsa när du vill så kan du inte tvinga det.

Och jag menade inte att din son vaknar efter 30 min p.g.a. att du är stressad och orolig, det jag menade var att det du benämner som gnäll kanske till viss del kan förvärras om föräldern är väldigt stressad och orolig? Men det var bara en tanke.
  • Natulcien
    helena29 skrev 2016-01-23 22:38:14 följande:
    Nä, man kan inte tvinga. Men givetvis provar man olika sätt tills man kommer fram till en lösning. Man "lägger inte ner kampen och gillar läget". Hade du gjort det om ditt barn inte åt eller bajsade?
    Om mitt barn inte åt, sov eller bajsade alls så skulle jag självklart kämpa!
    Men ditt barn sover ju. Även om det "bara" är 30 min.
  • Natulcien
    helena29 skrev 2016-01-24 13:12:43 följande:

Ska prova det på mitt jobb när nån ber mig om nåt. "Eh, det går inte, jag måste faktiskt ha rast!" "Jag struntar väl i det som är viktigt..."
    Pedagogerna är för för barnens skull och vi betalar deras lön!

Hur tänker du nu? Ska inte pedagogerna få några raster eftersom de är där för barnens skull? Ska alla lärare som jobbar för elevernas skull också skippa sina raster då? Och all vårdpersonal som jobbar för patienternas skull? 

Hmm, vi betalar knappast någon pedagogs lön heller. Vår förskola har totalt 35 barn och 8 pedagoger. Skulle man slå ut deras löner på dessa 35 barn så skulle det bli ca 6500 kr per barn och månad. Det betalar i alla fall inte vi i barnomsorgsavgift... Vi betalar bara en bråkdel av den faktiska kostnaden. Väldigt förmånligt, faktiskt.
  • Natulcien
    helena29 skrev 2016-01-24 14:40:24 följande:
    Det är bara så fruktansvärt tråkigt att som förälder, fjärde dagen på dagis höra att de måste ha sina raster!
    Herregud, hur många arbeten finns det inte där man nån gång emellanåt skippar rasten för att det inte funkade just den dagen?
    Indirekt betalar vi deras löner! Men man får tydligen inte kräva nånting av dem innan det blir tjurigt.
    Tråkigt att höra, kanske. Men om föräldrar inte  inser att även förskolepedagoger behöver rast så kanske de ibland måste förtydliga det (även om det inte borde behövas).

På många jobb kan man absolut skippa någon rast här och där utan att det drabbar någon. Men ärligt talat skulle jag inte vilja att en förskolepedagog som har ett tufft jobb med små barn skulle skippa sin rast. De behöver den nog mer än de flesta.

Självklart ska man ha en öppen dialog med pedagogerna om sitt barn. Det fungerar lysande på vår förskola. Pedagogerna säger vad de tycker och kommer med tips och råd och vi som föräldrar gör likadant. Men att kräva att de ska strunta i sin rast för att stå och vagga mitt barn - nej det skulle jag aldrig komma på idén att kräva.

Varför uppsöker du inte läkare med din son om du är så orolig för hans hälsa?
  • Natulcien
    helena29 skrev 2016-01-24 15:00:31 följande:
    Vem har sagt att förskolepedagoger har det tuffaste jobbet?
    Varför skulle de behöva det mer än nån annan??
    Jag har kontaktat BVC som ska återkomma. Men det är ju också ett släkte för sig! Ringer på torsdagen och de ska ringa tillbaka på måndagen?? VAD ÄR DET?
    Ingen har sagt att de har det tuffaste jobbet...
    Däremot har de självklar rätt till sina raster som alla andra. Att du som förälder tror att du kan kräva att de avstår sina raster för att ditt barn ska sövas om i en skarv är ju bara alldeles för dumt, och jag förstår om de kände att de var tvungna att vara extra tydliga mot dig.

Vad beträffar BVC så kanske de inte tyckte att det är särskilt akut med ett barn som vaknar efter 30 min... Dessutom är det en helg mellan torsdag och måndag.. Men BVC kanske inte har rätt att vara lediga på helgen? Du kanske betalar deras lön också och kan kräva akut sömnterapi på lördagar?
Svar på tråden Sova på förskolan!?