Inlägg från: mamma 86 |Visa alla inlägg
  • mamma 86

Sova på förskolan!?

Jag jobbar som förskollärare och har inskolat ca 20 barn. Nästan alla föräldrar har varit övertygade om att deras barn aldrig kommer sova på förskolan. Än så länge har alla gjort det :) för vissa jag det tagit lite längre tid men till sist har det fungerar bra! Har skolat in barn som hemma vaknat var 10:e minut men efter ett tag på förskolan har de sovit 1-2 timmar utan att vakna däremellan

• mamma 86
    helena29 skrev 2016-01-18 21:39:07 följande:

Underbart! Hoppas det biter på min son också! Hur gör ni då? Och varför tror ni att det funkar på förskolan och inte hemma??

Jag vet inte riktigt. Tror helt enkelt att de ser hur de andra barnen gör och framförallt blir de tröttare på ett annat sätt när de går på förskolan. Speciellt ett barn jag skolade in hade mycket svårigheter med sömnen, jag satt alltid med henne beredd på att försöka få henne att somna om. Nu sover hon utan problem. Vi sitter bredvid, ger dem napp/filt om de behöver. För några har det går bra redan efter några dagar, andra har tagit månader. Men ingen har tagit mer än ett par månader!
  • mamma 86
    helena29 skrev 2016-01-18 21:39:07 följande:

Underbart! Hoppas det biter på min son också! Hur gör ni då? Och varför tror ni att det funkar på förskolan och inte hemma??

Jag vet inte riktigt. Tror helt enkelt att de ser hur de andra barnen gör och framförallt blir de tröttare på ett annat sätt när de går på förskolan. Speciellt ett barn jag skolade in hade mycket svårigheter med sömnen, jag satt alltid med henne beredd på att försöka få henne att somna om. Nu sover hon utan problem. Vi sitter bredvid, ger dem napp/filt om de behöver. För några har det går bra redan efter några dagar, andra har tagit månader. Men ingen har tagit mer än ett par månader!
  • mamma 86

Vilken taskig attityd du har. Och vaddå de flesta förskollärare jobbar 75 %? Inte en enda på mitt jobb gör det. Vi son alla andra har rätt att ta våra raster. Vi måste ta rast! Dock planerar vi dem på bästa möjliga sätt för att verksamheten ska fungera. Och det ni betalar i förskoleavgift är löjligt lågt! Knappast att det betalar våra löner

• mamma 86

Skojar du!!?? Hög avgift?? Den är så låg! Våra arbetslösa och studerande betalar inte ens en krona heller. Så generöst som vi har det är det inte många länder som har

• mamma 86

Avgiften är ändå jättelåg. Och föräldrarna har inte heller rätt att kräva "både det ena och det andra". Många har helt orimliga krav. Som att en person ska ta ditt barn och promenera en timme. Du jämför det med barn som har språkstörningar vilket är nått helt annat. Dessutom brukar det vara specialpedagogen som jobbar med det. Vi har också en logoped som kommer ibland.

helena29 skrev 2016-01-24 20:31:45 följande:

Vi betalar ju hög skatt. Många andra länder gör inte det.

• mamma 86

Jag förstår att du inte mår riktigt bra. Vi har ett jobb att sköta. VI har inte tid att mjäka med föräldrar ;) saknar man respekt kan man inte förvänta sig det tillbaka.

helena29 skrev 2016-01-24 21:14:38 följande:

Nä, jag har förstått det nu. Mjäka med bara. Dalta fröknarna. Kräv absolut ingenting. Hämta inte en endaste minut försent! Med mera...

• mamma 86

Det ingår också för föräldrar att lyssna på personalen. Jag har som sagt haft barn som sovit otroligt dåligt men det har löst sig varenda gång. Har suttit hos dessa barnen extra mycket när de sovit för att kunna hjälpa dem somna eller somna om. Jag precis som föräldrar säkert vill är att bli bemött med respekt och ha en öppen och ärlig dialog. Det innefattar då att jag måste säga nej till orimliga krav men förhoppningsvis kan vi hitta en lösning tillsammans!

Svar på tråden Sova på förskolan!?