16 år och vill bli gravid.
Jag har nog aldrig varit så vuxen som när jag var 16 år. Jag kände mig verkligen mogen och redo att ta mig an världen med allt vad det innebar. Men ju äldre jag blev och ju mer jag lärde mig desto mer insåg jag hur lite jag egentligen visste. Själv skaffade jag mitt första barn när jag var 30. Då hade jag jobbat rest massor och pluggat. Och nu 20 år senare är jag så otroligt glad att den där tonåringen fick vara just tonåring och utveckla sig själv o lugn och ro för nu ska jag vara mamma och fast punkt till två barn för resten av mitt liv.
Min 6-åring ville bli vuxen häromdagen. Vi tog fram ett måttband och tittade på livet från 0-100 cm. Det är inte många cm man är barn och inte många man är tonåring. Ibland är det bra med perspektiv.
Visst kan barn verka och vara mysigt men det kräver så mycket mer än vad man inser innan man står där och då är det försent. Ge dig själv tiden att utveckla dig själv, läs färdigt skolan (en utbildning är viktigare än någonsin idag), res! Bygg upp en bra grund för att underlätta till att bli den bästa mamman du kan när det väl är dags.