Jag har bra järnvärde i vecka 31 (utan tabletter), och har gjort följande:
Tittat i slvs livsmedelsdatabas för att ta reda på vilka livsmedel som verkligen innehåller mycket järn. Tex det som alla pratar om här, broccoli, jordgubbar och spenat innehåller inte särskilt mycket järn. Jag äter visserligen mycket broccoli och sånt men jag förlitar mej inte på att det ska täcka mitt järnbehov på något sätt. Fast det bidrar lite ju förstås.
Jag försöker äta mörkt kött dagligen, bönor och linser, ägg, fullkornsbröd, sardiner och musslor ofta, sesamfröm, solrosfrön, linfrön och vetegroddar dagligen, torkad frukt (särskilt aprikoser), pumpafrön och cashewnötter mellan måltider.
Om jag bodde hemma i Sverige skulle jag äta leverpastej ofta och blodpudding ibland.
Jag äter inte "en" järnrik grej per dag utan försöker sprida ut järnintaget under dagen, bla genom att undvika kaffe helt (skulle jag visserligen gjort i alla fall som gravid), och inte blanda järnrik kost med mejeriprodukter. Tex inte mjölk till maten. Och inte svart te direkt efter en måltid. Aldrig cola.
Jag dricker en del juice och äter apelsiner. Särskilt efter en måltid rik på icke-hemjärn.
Jag lagar mat i järngryta / järnstekpanna.
Ja, det lät ju väldigt duktigt, kanske inte alltid blir fullt så bra, men oftast.
Lycka till, och titta i livsmedelsdatabasen, jättebra för att lära sej hur mycket järn olika saker faktiskt innehåller!