• Lecce

järnbrist - ngn som har tips?

Hej

Jag har väldigt lågt järnvärde och äter därför niferex tre gånger per dag samt blutsaft två gånger per dag. Men står ändå och och stampar runt 100. Någon som gett sig på en järnkur och hur gjprde ni då? Hur pass dåligt är det att dricka te och kaffe (med niferex tre gånger per dag är det svårt att inte någon tablett kommer i närheten av en kopp..)? Vet ni om även fryst och värmd spenat är bra eller är det fräsk som gäller? andra järnrika tips?

L

• Svar på tråden järnbrist - ngn som har tips?
  • nessie72
    Lider oxå av kraftig järnbrist och jag fick rådet att laga så mycket mat som möjligt i gjutgärns grytor..eller stekpanna samt att jag äter järntabletter
  • SuperSalle

Hej hej! Hade en rejäl järndipp för några år sen och blev satt på värsta järnkuren av läkare.. Förutom järntabletter (som jag så fort det platnat ut bytade till multivitamin med mycket järn i pga magknip!!) så var det apelsinjuice i samband med nästan varje måltid (c-vitamin hjälper till med järnupptaget), persilja i alla maträtter, russin, leverpastej i mängder och mycket rött kött.. det är de grejer jag kommer ihåg mest i alla fall.. kaffe och te vet jag inte riktigt hur det är med, men jag kan ju tänka mig att det inte är superbra.. kanske bättre med rött te? lycka till!!

• lata kocken Johanna

tänk på att ett järnintag på över 4-500mg om dagen kan vara toxiskt om man håller på för länge...

försök ta hemjärn istället för en massa icke hemjärn som du gör nu...
    hemofer, blodpudding, leverpastej, mörka köttslag mm innehåller mycket hemjärn

• Nattviolen

Mörkgröna grönsaker innehåller mycket järn. Intas i samband med C-vitaminrik kost så främjas järnupptaget. Tydligen innehåller messmör mycket järn.

• Suni74

Jag hade också problem med att Hb inte gick upp trots Niferex. Äter du Folsyra?
    Jag började med att dra in på te och kaffe eftersom dessa hämmar upptaget av järn, sen började jag med att äta kiwi och apelsiner och annat C-vitaminrikt för dessa ökar upptaget av järn...
    Sen har vi lagt om kosten så att vi äter mer "rött" kött och leverpastej, blodpudding etc samtidigt som jag fortsatte med järntabletterna! Detta har hjälpt och mitt Hb är 120.. Kom också ihåg att mjölkprodukter hämmar upptaget av järn!

Lycka till!

• Belana

Jag hade exakt samma problem under min graviditet, låg på ca 95-100 från v 17 till v 32. Åt också Noferex + blutsaft och inget hände. Jag åt massor av jordgubbar, gröna grönsaker, rött kött etc, men om man har så svårt att ta up järn påverkar inte kosten på jättemycket heller. Då träffade jag en vikarierande barnmorska som gav mig ett tips som fungerade!!! Jag gick upp till ca 115 och mådde märkbart bättre.

Ät 2 st niferex och ta samtidigt en stark c-vitamintablett som heter Ester C (finns på hälsokosten. Tag detta på kvällen innan du somnar. Och du har inte ätit mjölkprodukter, te eller kaffe på ca 2 timmar innan.
    Ät sedan också fulldos av Hemofer, ett annat järnpreparat som också finns på apoteket, på morgon eller lunch (då du inte äter mjölkprodukter).

Lycka till!

• lata kocken Johanna

njaaaa de innehåller inte så mycket järn

spenat som anses vara väldigt järnrikt innehåller 2mg icke hemjärn per 100g (och man äter sällan mer än 50g)
    nässlor 10mg...

blodpudding innehåller ung 20mg HEMjärn som tas upp väldigt mycket lättare än icke hemjärn (ffa eftersom TS verkar ha svårt att ta upp icke hemjärn - med tanke på att hon ligger i farozonen för överdosering)
    och man brukar äta uppåt 200g blodpudding per gång...

leverpastej ung 8mg hemjärn per 100g

• NeaVida

När jag började ta mina järnpiller (två kapslar) tillsammans med två C-vitamin tabletter, så gick mitt värde upp markant. Jag gör så att jag äter kalcium/mjölk/osura saker på morgonen, och tar juice/järn/folsyra/C-vitamin, och kalciumfria saker på kvällen, för att försäkra mig om att jag inte hämmar upptaget av vare sig det ena eller det andra. Att ta järn lite då och då under dagen som du gör, kan innebära att du inte optimerar upptaget, utan kanske bajsar ut en stor del av det.

Om du inte lyckas få upp värdet, och om du dippar ner under 80, ner mot 70 så kan du få sprutor med järn, och då brukar det bli mycket bättre. Prata med din BM om du mår dåligt. Sen är det ju så att vissa (t.ex. jag) i princip aldrig har ett HB över 110 och då är kroppen så van vid det så att man individuellt sett är normal. Värdena 120-150 (eller hur det nu är) är ett snitt uträknat på hela världens kvinnor, och det finns alltså gott om kvinnor som ligger över och under och har kroppar som är menade för att ha just dessa värden. Jag vet inte om jag förklarar det så bra, men det är lite som att säga att en kvinna är mellan 160-180 cm lång, så du bör ligga däremellan - det betyder ju inte att en kvinna på 155 eller 185 cm mår dåligt, och är "sjuk"...

• Tilde 04

Lecce- maxdosen av Niferex är 2 tabletter och Blutsaft 1 gång (20ml)

• zara82

när man har järnbrist, har man ont i huvudet då?? har ont varje dag, lite segt...

• Lecce

Hej tjejer
    tack för alla tips! Det var min barnmorska som sa att jag ska ta niferex tre gånger per dag och blutsaft två gånger per dag. Men jag tycker också att det låter väldigt mycket och har en känsla av att det inte biter på mig - jag ligger fortsatt lågt oavsett hur doserna höjts. Så nu ska jag försöka mig på en mer järnrik kost mer c-vitamin och blodpudding osv.
    Zara 82 - jag har inte haft huvudvärk men har har hört att man kan få huvudvärk av lågt järnvärde, liksom trötthet och hjärtklappning. Egentligen känner jag mig helt OK, mådde väldigt illa de första månaderna och efter att blivit kvitt att kräkas stup i kvarten känns alla andra gravbesvär som rena barnleken (säger jag nu....) Men järnvärdet ska upp och helst utan att ligga över några rekomenderade doser!

Lecce

• Belana
    Satsa du på kost - eller på att byta medel. Hemjärn - som lata kocken Johanna säger - kan fungera mycket bättre på dig. Det är det som finns i Hemofer. 3 Niferex om dan är inget riktigt bra råd.

BM är bra och kunniga inom mycket, men just det här med kemi och läkemedel är de inte utbildade inom. Alltså VARFÖR kroppen reagerar som den gör och varför man då gör olika saker för att häva tillståndet och varför allting inte funkar på alla. Min syrra är läkare och hon är själv gravid nu och har järnbrist. Hon får också halvtaskiga råd av sin BM om hur hon ska hantera järnet, men hon vänder sig till sina kollegor så får hon det hon behöver istället. Så hon kommer troligen få en transfusion, trots att hon ligger på ca 90.
  • Lilla C

järnrik kost tillsammans med c-vitamin t ex broccoloi och ett glas apelsinjuice. kaffe, te och mjölk motverkar järnupptaget åtminstone när man dricker det tillsammans med något man äter. lycka till

• styvmor

Järnet tas inte upp om du tar det tillsammans eller tidsmässigt i närheten av intag av koffein (kaffe, the, cola) och heller inte med mejeriprodukter (mjölk, smör, ost, fil...)

• ninen och J

Jag har bra järnvärde i vecka 31 (utan tabletter), och har gjort följande:

Tittat i slvs livsmedelsdatabas för att ta reda på vilka livsmedel som verkligen innehåller mycket järn. Tex det som alla pratar om här, broccoli, jordgubbar och spenat innehåller inte särskilt mycket järn. Jag äter visserligen mycket broccoli och sånt men jag förlitar mej inte på att det ska täcka mitt järnbehov på något sätt. Fast det bidrar lite ju förstås.

Jag försöker äta mörkt kött dagligen, bönor och linser, ägg, fullkornsbröd, sardiner och musslor ofta, sesamfröm, solrosfrön, linfrön och vetegroddar dagligen, torkad frukt (särskilt aprikoser), pumpafrön och cashewnötter mellan måltider.
    Om jag bodde hemma i Sverige skulle jag äta leverpastej ofta och blodpudding ibland.

Jag äter inte "en" järnrik grej per dag utan försöker sprida ut järnintaget under dagen, bla genom att undvika kaffe helt (skulle jag visserligen gjort i alla fall som gravid), och inte blanda järnrik kost med mejeriprodukter. Tex inte mjölk till maten. Och inte svart te direkt efter en måltid. Aldrig cola.

Jag dricker en del juice och äter apelsiner. Särskilt efter en måltid rik på icke-hemjärn.

Jag lagar mat i järngryta / järnstekpanna.

Ja, det lät ju väldigt duktigt, kanske inte alltid blir fullt så bra, men oftast.

Lycka till, och titta i livsmedelsdatabasen, jättebra för att lära sej hur mycket järn olika saker faktiskt innehåller!

• pofo82

jag hade järn brist men jag åt massor av jordguggar funkade för mig.
    samtidigt åt jag leverpastej. jag tror det funkar bra ihop med järntabletter.
    drick juice. kram

• stjärnströssel

svårt det där med järnbrist tycker jag...
    jag har ätit mycket kött å jarnrika jouser spenat leverpastej + hemofern 4 tab om dagen,dricker inget kaffe..dricker mjölk ioförsig å ska fortsätningsvis lägga störe vikt tilla tt det inte sker i samband med järntabbletter eller mat.
    senast var mitt järnvärde på 95..
    blev då rekomenderad niferex,blutsaft och järnknäckebröd med järnrika pålägg.

svårt detta med om man överdoserar eller inte...
    tänker ta 3 tab nu i början i en v är det farligt av niferex..sedan 2 schots av blutsaft hemofern 4 tab och sedan järnrik mat...

är det för tok för mycket??eller är det okej att äta så en vecka å sedan minska ner?

• Belana

Stjärnströssel - mixa hellre 2 olika järnpreparat, de tas upp olika av kroppen och det blir effektivare utan att du behöver gå lika jögt i dos. Ta tex Hemofer samtidigt som Niferex.

Svar på tråden järnbrist - ngn som har tips?