Inlägg från: Mammatillelise |Visa alla inlägg
  • Mammatillelise

matvanor för 5 månaders

Jag undrar om det finns några bra tips för vad jag kan ge förutom ersättning till vår 5 månaders. Jag ger ersättning på morgonen vid 5 ungefär när hon vaknar efter det somnar hon om och brukar sova till 9 ungefär och då brukar hon inte vara speciellt hungrig så hon brukar vilja äta vid 10 och då får hon Havregröt med katrinplommonpuré eller liknande. Vid två får hon ersättning. Och idag provade jag ge henne puré +ersättning vid halv 6 ungefär och sen ersättning vid 10 ungefär så hon står sig till 5. Hon äter ungefär var fjärde timma och hade lite strul med magen som nyfödd eftersom amning inte fungerade och kört med ersättning nästan hela tiden. Nu är hon lite hårdare i magen igen efter att vi börjat med gröt och lite puré men på bvc säger dom att magen bara behöver vänjas och att vi ska fortsätta med det. Det blev ett långt inlägg men hoppas på svar och tips från er föräldrar :)

• Svar på tråden matvanor för 5 månaders
  • Mammatillelise

Hon äter 235 ml var fjärde timma, och hon äter inte ens upp allt då. Men hon växer och går upp i vikt som hon ska:) ( var på BVC i fredagar) tack för tips om olja :)

• Mammatillelise

När vi bara kör ersättning fungerar magen bra, vi har Semper lemolac men vet inte om vi ska göra som dom säger på BVC, då säger dom att man absolut inte ska sluta prova med att byta ut en måltid för att magen ska vänja sig

• Mammatillelise
    Minza83 skrev 2016-01-11 22:45:08 följande:

Tycker var 4e timma är lite väl långt emellan?

Att hon blir hård kan avhjälpas med lite rapsolja i gröten, päronpure kan också fungera. Gör gröten lite lösare också.

Min 5mån får en portion gröt per dag och idag gav jag även potatis&morotspure utblandat med ersättning.
    Resterande tiden äter han ersättning, ungefär 200-300ml var tredje timma samt var 4-6e på natten,,, olika varje natt dock..

Hon äter 235 ml var fjärde timma, och hon äter inte ens upp allt då. Men hon växer och går upp i vikt som hon ska:) ( var på BVC i fredagar) tack för tips om olja :)
  • Mammatillelise
    Rani skrev 2016-01-12 01:13:32 följande:

Om hon har det besvärligt med magen så ta det lugnt med maten! Ge små smakprov om du vill men inga portioner. Rapsolja i ersättningen för magen.

När vi bara kör ersättning fungerar magen bra, vi har Semper lemolac men vet inte om vi ska göra som dom säger på BVC, då säger dom att man absolut inte ska sluta prova med att byta ut en måltid för att magen ska vänja sig
  • Mammatillelise
    Rani skrev 2016-01-12 08:42:35 följande:

På livsmedelsverkets hemsida finns ett dokument som heter "Handledning för BVC om kost" eller något sådant. Där kan du läsa allt sånt här. Rekommenderas! Sök på "kost 0-12 månader" på slv.se.

Sjävklart har vi börjat med små portioner. När hon var fyra månader fick hon smakportion gröt men åt upp allt och då sa dom på BVC att börja med en portion för att försöka byta ut ett mål som lunch eller frukost, Sen blev hennes bajs lite hårdare men då sa dom att vi inte skulle sluta eftersom magen måste vänja sig :D det var så jag menade :)
Svar på tråden matvanor för 5 månaders