• Anonym (linda)

personlig assistent med sovande jour, rättigheter

Nyligen fått nytt jobb som personlig assistent. brukaren bor hemma men är 18 och flyttar till eget om 6 månader. Hemma med familj bor hennes äldre bor som lever jävel på nätterna så man inte kan sova. Påpekar man detta för samordnaren (mamman till brukaren och även storebror) så skämtar hon och ursäktar bort det. Man sover även i samma rum som brukaren och hon har många maskiner som är igång dygnet runt och låter otroligt högt. Det är jätte svårt att sova. Av 7 jourtimmar sover jag max 2. Antingen vaknar brukaren och vill något ( ofta 2 gånger per natt) eller så vaknar man för hennes storebror lyssnar på sjukhög musik eller har hemma polare på nätterna (arbetslös o har vändt på dygnet).

Frågan är väl mest vad har man för arbetsmiljö rättigheter. Jag får 30 kronor i timmen och man ska sova men de kan väl inte kräva att man ska sova under vilka omständigheter som helst?

• Svar på tråden personlig assistent med sovande jour, rättigheter
  • Eleonor01

Det handlar om en arbetsmiljöfråga. Om inte mamman vill ta tag i det så gå till kooperativets chef. Kan ju Dock bli en känslig situation.... Eller håll ut. Det är ju snart slut!!

• seriösanvändare

Jag hade inte accepterat en sådan arbetsmiljö. Kräv fullt betalt om du i praktiken måste vara vaken större delen av natten.

Om du alltid är seriös, lever du bara ditt liv till hälften.
  • Anonym (Nej)

Det räcker med att du sover i samma rum för att det inte ska räknas som sovande jour. Du har rätt till eget rum med dörr att stänga i så fall. Med det sagt, om du inte vill ha det som du har det, så ska du ha fullt betalt, men då kräver antagligen arbetsgivaren att du istället ska vara helt vaken på nätterna.

• Whitehorse1979

Det är ju inte sovande jour.

Bara ett enkelt sätt för dem att spara pengar.

Du ska ha ett eget sovrum med möjlighet att låsa om dig.

Prata med företaget som anställt dig.

• Anonym (Säg stopp)

Jag hade inte gått med på detta. Säg ifrån ts. Dom får hitta någon annan som ställer upp på denna tortyr. Det är inte okej arbetsmiljö.

• Anonym (linda)

Jag blir fundersam för annan personal är också missnöjda med situationen och jag tänker varför har de inte gått vidare? Det är försäkringskassan som bestämmer om brukaren får vaken natt eller sovande jour. Finns de i några "regler" om sovande jour att man har rätt till eget rum osv? Var hittar jag den informationen. Tänkte om jag går vidare med de att jag har lite kött på benen.

• Anonym (Nej)

Ta kontakt med facket!

Anonym (linda) skrev 2016-01-12 08:44:08 följande:

Jag blir fundersam för annan personal är också missnöjda med situationen och jag tänker varför har de inte gått vidare? Det är försäkringskassan som bestämmer om brukaren får vaken natt eller sovande jour. Finns de i några "regler" om sovande jour att man har rätt till eget rum osv? Var hittar jag den informationen. Tänkte om jag går vidare med de att jag har lite kött på benen.

• Anonym (disa)

Det låter som en oschysst arbetssituation. Mitt hetaste tips är att du går med i facket om du inte redan är medlem där. De kan hjälpa dig och kommer att stötta dig. Och utan deras stöttning kan du råka illa ut om det blir tjafs med arbetsgivaren.

Personligen skulle jag aldrig accepterat att jobba under de villkoren. Jag tror att problemet är att de saknar ett ledigt rum i huset för assistenterna och därför ser det praktiskt att assistenten sover med brukaren. Men det räknas inte längre som sovande jour. Och då uppstår nästa problem. Försäkringskassan har bara beviljat sovande jour och det finns inga pengar till lön för vaken natt. Men det spelar ingen roll. De är arbetsgivare och tvungna att lösa problemet på något sätt (inte så svårt om man vill).

Ts, har brukarens nya lägenhet eget rum till assistenterna?

• Eleonor01
    Anonym (linda) skrev 2016-01-12 08:44:08 följande:

Man har alltid rätt till ett personalutrymme. När jag arbetade så fick brukaren hyr en större lägenhet än han behövde men kommunen betalade vårt utrymme på hans hyra. Om det är sovande jour så är det inget snack om saken
  • Anonym (linda)
    Anonym (disa) skrev 2016-01-12 10:09:31 följande:

Det låter som en oschysst arbetssituation. Mitt hetaste tips är att du går med i facket om du inte redan är medlem där. De kan hjälpa dig och kommer att stötta dig. Och utan deras stöttning kan du råka illa ut om det blir tjafs med arbetsgivaren.

Personligen skulle jag aldrig accepterat att jobba under de villkoren. Jag tror att problemet är att de saknar ett ledigt rum i huset för assistenterna och därför ser det praktiskt att assistenten sover med brukaren. Men det räknas inte längre som sovande jour. Och då uppstår nästa problem. Försäkringskassan har bara beviljat sovande jour och det finns inga pengar till lön för vaken natt. Men det spelar ingen roll. De är arbetsgivare och tvungna att lösa problemet på något sätt (inte så svårt om man vill).

Ts, har brukarens nya lägenhet eget rum till assistenterna?

Brukarens nya lägenhet har ett ledigt rum men som jag har förstått de på mamman (samordnaren) så ska de vara för brukarens alla maskiner och grejer som hon behöver i sin vård. Vet inte om det är så att hon inte vill ha de som assistentrum för de inte ligger vägg i vägg med brukarens sovrum. Jag tycker bara de e jobbigt för jag e ny och jag behöver ett jobb. 
Svar på tråden personlig assistent med sovande jour, rättigheter