• Anonym (linda)

personlig assistent med sovande jour, rättigheter

Nyligen fått nytt jobb som personlig assistent. brukaren bor hemma men är 18 och flyttar till eget om 6 månader. Hemma med familj bor hennes äldre bor som lever jävel på nätterna så man inte kan sova. Påpekar man detta för samordnaren (mamman till brukaren och även storebror) så skämtar hon och ursäktar bort det. Man sover även i samma rum som brukaren och hon har många maskiner som är igång dygnet runt och låter otroligt högt. Det är jätte svårt att sova. Av 7 jourtimmar sover jag max 2. Antingen vaknar brukaren och vill något ( ofta 2 gånger per natt) eller så vaknar man för hennes storebror lyssnar på sjukhög musik eller har hemma polare på nätterna (arbetslös o har vändt på dygnet).

Frågan är väl mest vad har man för arbetsmiljö rättigheter. Jag får 30 kronor i timmen och man ska sova men de kan väl inte kräva att man ska sova under vilka omständigheter som helst?

• Svar på tråden personlig assistent med sovande jour, rättigheter
  • Eleonor01
    Anonym (linda) skrev 2016-01-12 14:54:50 följande:
    Brukarens nya lägenhet har ett ledigt rum men som jag har förstått de på mamman (samordnaren) så ska de vara för brukarens alla maskiner och grejer som hon behöver i sin vård. Vet inte om det är så att hon inte vill ha de som assistentrum för de inte ligger vägg i vägg med brukarens sovrum. Jag tycker bara de e jobbigt för jag e ny och jag behöver ett jobb. 
    Tror inte mamman vet vad som gäller. Väldigt väldigt vanligt när de är atgetsgivsten. Kontakta assistansbolaget så kan de i sin tur reda ut allt m mamman så slipper du hamna i blåsväder
  • Anonym (PA)

Jag jobbar också som PA med sovande jour.
    Du har rätt till eget rum och blir du väckt under jourtiden ska du ha kvalificerad övertid. Vi har att blir vi väckta kanske fem min så räknas ändå 30 min. Jag vet inte hur det är med om du blir väckt av storebrodern men jag kan tycka (och hade faktiskt kämpat för att få igenom det) att man ska få kval i det läget också då det stör din sömn.
    Hör av dig till ditt fackombud om din situation för sådär går inte att ha det.

• Anonym (disa)
    Anonym (linda) skrev 2016-01-12 14:54:50 följande:

Brukarens nya lägenhet har ett ledigt rum men som jag har förstått de på mamman (samordnaren) så ska de vara för brukarens alla maskiner och grejer som hon behöver i sin vård. Vet inte om det är så att hon inte vill ha de som assistentrum för de inte ligger vägg i vägg med brukarens sovrum. Jag tycker bara de e jobbigt för jag e ny och jag behöver ett jobb. 

Tycker att det är viktigt att någon lyfter frågan nu innan brukaren hinner flytta. Kanske behöver han hyra större lägenhet för att få plats med både assistentrum och "förråd". Som sagt vet brukaren kanske inte ens om sina skyldigheter som arbetsgivare. Ingen ursäkt egentligen men som sagt inget ovanligt.

Det absolut viktigaste är att du är medlem i facket. De stöttar dig om du hamnar i blåsväder. Men ett tips är ändå att vara smidig så länge du inte har tillsvidareanställning. Kanske lyfta frågan med det fackombudet på din arbetsplats eller till assistansbolaget.
  • FrökenCarlsson
    Anonym (PA) skrev 2016-01-12 15:45:34 följande:

Du har rätt till eget rum och blir du väckt under jourtiden ska du ha kvalificerad övertid. Vi har att blir vi väckta kanske fem min så räknas ändå 30 min. Jag vet inte hur det är med om du blir väckt av storebrodern men jag kan tycka (och hade faktiskt kämpat för att få igenom det) att man ska få kval i det läget också då det stör din sömn.

Fast det beror självklart vilket avtal man jobbar under. Generellt är det inte alls säkert att man får kval-tid, man kan få "vanlig" tid, mertid o annat!
    Sen är ju frågan om mamman driver eget bolag lr om det finns ett privat bolag som sköter assistansen (gissar bara att det inte är kommunalt). I sf måste såklart ts höra av sig till chefen o ta reda på sina villkor, rättigheter o skyldigheter.
  • Anonym (Hadda)

Byt jobb. Om inte anhöriga vill ändra på något i hemmet, så kommer det inte hända något (nej, inte ens efter att du kopplat in facket - LSS och AML är lika starka...).

• Anonym (PA)
    FrökenCarlsson skrev 2016-01-12 17:09:31 följande:
    Fast det beror självklart vilket avtal man jobbar under. Generellt är det inte alls säkert att man får kval-tid, man kan få "vanlig" tid, mertid o annat!
    Sen är ju frågan om mamman driver eget bolag lr om det finns ett privat bolag som sköter assistansen (gissar bara att det inte är kommunalt). I sf måste såklart ts höra av sig till chefen o ta reda på sina villkor, rättigheter o skyldigheter.
    Jo det är klart! Men blir ts väckt (åtminstone av brukaren) så ska ts ha mer betalt än 30kr.
    Och jag hade iaf försökt kräva det om jag blir väckt av brorsan också.
  • Anonym (linda)

Jag kommer strida på och verkligen påpeka varje gång jag blir väckt under natten och sen när hon flyttar till eget kommer jag också vara på mer om att vi ska ha eget sovrum för nu vet jag hur de ska vara. Ska börja titta efter andra jobb med vaken natt för är jag hemifrån vill jag ha betalt. 

• Anonym (disa)
    Anonym (linda) skrev 2016-01-12 18:41:00 följande:

Jag kommer strida på och verkligen påpeka varje gång jag blir väckt under natten och sen när hon flyttar till eget kommer jag också vara på mer om att vi ska ha eget sovrum för nu vet jag hur de ska vara. Ska börja titta efter andra jobb med vaken natt för är jag hemifrån vill jag ha betalt. 

Men du måste i så fall lyfta frågan redan nu. Sannolikheten är mindre för att det någonsin blir något extra rum till assistenterna om brukaren hinna flytta till en ny och för liten lägenhet innan ni klagar.
  • Anonym (Lss)
    Anonym (PA) skrev 2016-01-12 15:45:34 följande:

Man skall absolut ha eget personalrum så man får sova om man har sovande jour. Men det är inte alla jourer som man får kvalificerad övertid. Det beror på om de är halv eller hel sovjour men absolut kontakta facket om du inte får gehör från arbetsgivaren.
  • Anonym (linda)

Har pratat lite med de andra anställda och vi ska ha möte på lördag och ta upp de med samordnaren. För idag nämnde hon att när brukaren flyttar ska vi fortsätta att sova i samma rum som brukaren. Var hittar man all information angående vad vi har rätt till när vi har sovande jour? eller är de bara facket man måste gå igenom?

• Anonym (disa)
    Anonym (linda) skrev 2016-01-21 19:53:15 följande:

Har pratat lite med de andra anställda och vi ska ha möte på lördag och ta upp de med samordnaren. För idag nämnde hon att när brukaren flyttar ska vi fortsätta att sova i samma rum som brukaren. Var hittar man all information angående vad vi har rätt till när vi har sovande jour? eller är de bara facket man måste gå igenom?

Varför har du inte kontaktat facket och rådfrågat än?? Jag förväntar mig att du kontaktar de snarast möjligt (imorgon) och frågar om råd.

Har inte exakta lagparagraferna men här kommer ett svar från kommunal.

www.ka.se/det-maste-finnas-ett-jourrum
Svar på tråden personlig assistent med sovande jour, rättigheter