Inlägg från: Anonym (mamman) |Visa alla inlägg
  • Anonym (mamman)

Hjälp. Min dotter är ful och lat.

Jag har lyckan att ha fött tre underbara och friska barn som jag älskar överallt annat. Men.Vår äldsta dotter är ful, och väldigt lat, och jag kan inte komma över det.
    Hjälp, vad ska jag göra?

I mina ögon så är hon söt när hon skrattar till exempel, men jag vet att det bara är i mina ögon. Till skillnad från hennes lillasyster och lillebror så har hon aldrig, inte ens som nyfödd bebis, fått höra att hon är söt/gullig/liknande. Ser jag på hennes bebisfoton nu så ser hon allvarligt ut som en ful gammal gubbe med knallrött ansikte. I dag är hon snart åtta år och ju mer jag tittar på henne desto fulare ser jag att hon är. Tunt och stripigt råttfärgat hår, djupt sittande ögon, sneda tänder, oproportionellt stor uppnäsa, lustigt formande händer och fötter som hon ärvt av sin farfar... och så vidare, jag vill inte radda upp hennes brister mer än nödvändigt. Har försökt intressera henne för kläder och smink, så hon kan kompensera hennes medfödda brister, men det är ointressant för henne. 

Och nu när hon gått en termin i första klass ser vi också att hennes intelligens inte ger henne hopp om framtiden. Hon är trögtänkt och lat, sitter och drömmer på lektionerna och hänger inte alls med i undervisningen. Läraren i klassen verkar bra och försöker uppmuntra henne, men hennes svar är alltid att "det är tråkigt" och att hon inte förstår varför hon ska lära sig något. Hon vill bara se på TV eller på iPaden. Har försökt visa lite spel för henne, både pedagogiska och sådana som är rent underhållande, men hon tycker att det är onödigt att trycka själv när man bara kan titta på nått... 

Det gör ont i mamma-hjärtat. Hon har inga fördelar alls på sin sida, mer än hennes totala likgiltighet för både det och i princip inget annat. Hon verkar bekymmersfri vilket är hennes räddning just nu, men jag är rädd att det försvinner ju äldre hon blir. 

Hur hjälper jag min dotter??? Och hur kommer jag över att hon är så misslyckad som hon är, för jag älskar henne ändå?

• Svar på tråden Hjälp. Min dotter är ful och lat.
  • Anonym (mamman)

Alltså, jag bad ju om hjälp att hantera detta!!! Inte om att bli påhoppad.

Till skillnad från många andra föräldrar så kan jag se mina barn för vad de är istället för i något rosenrött skimmer.

Jag ser positiva och negativa saker med alla mina barn, det är bara det att den äldsta har väldigt lite av det positiva och väldigt mycket av det negativa. 

• Anonym (mamman)
    TigerLilySwe skrev 2016-01-12 19:56:26 följande:

Jag förstår din oro, du beskriver väl dina känslor, rädslor och kanske i viss mån din besvikelse. Kanske växer det hela i ditt huvud när du bär på detta själv. Vad säger maken? Som förälder kan vi inte göra så mycket år grundförutsättningarna för våra barn utan får hantera dom så gott det går och hoppas på att tiden gör sitt och de illasittande dragen växer till sig. Vanligtvis gör dom det och skönheten inifrån kompenserar det som naturen lämnar att önska. Ja, vad kan man göra? Låta saken bero, inte göra nån större sak av hennes yttre och försöka se om något längre fram kan fånga hennes intresse och väcka hennes lust. Låt henne vara bekymmerslös och hankan sig fram i skolan. Många av oss har B barn, men vad ska vi göra åt det met än älska dom, underlätta, låta dom vara som dom är och låta tiden ha sin gång. Det blir folk av dom tids nog och tom bättre än många andra.

Tack för dina tankar. Jo, det är klart att jag är besviken. Både min man och jag ser bra ut och är högpresterande i våra karriärer och har haft lätt i skolan. Ledsamt att se att min dotter som jag älskar så mycket inte har samma goda förutsättningar. Särskilt när man jämför med de yngre barnen som är helt annorlunda. Jag känner så mycket skuldkänslor, men samtidigt vet jag att jag ser realistiskt på henne. Hoppas verkligen att hon hittar något intresse som hon har talang för. 
  • Anonym (mamman)
    Anonym (Anna) skrev 2016-01-12 20:05:35 följande:

Alltså vilka dumma svar du fick av de två inledande. Självklart kan man inse sina barns nackdelar, det är väl sunt att göra det. Värre med föräldrar som tror att deras barn är perfekta i alla lägen.

Utseendemässigt är det ju svårt att veta hur hon kommer att se ut om några år. Hon kan faktiskt bli jättesöt. Finns gott om fula ankungehistorier i världen.

Många barn är ganska ointresserade av skolan på lågstadiet. Det gäller väl att stötta henne på rätt sätt där, tänker jag.

Har hon kompisar? Är hon intresserad av andra människor?

Jo, jag har hoppat uppe även om det känns tungt nu!

Hon har haft vänner sedan förskolan men ju äldre och mer aktivare de andra har blivit i sina lekar/efter skolan-aktiviteter har hon helst tittat på. Och vännerna tappar intresse för henne eftersom hon inte är med och leker (men det bekymrar henne inte). Som tur är har hon en vän som inte heller är särskilt aktiv eller social. De brukar tysta sitta i soffan med varsin iPad och titta på film, och vara nöjda med det. Så just nu är det det som tröstar mig. 
  • Anonym (mamman)
    Anonym (mamma mu) skrev 2016-01-12 20:12:03 följande:
    Dels tror jag att det handlar om att du accepterar henne för precis den hon är. Tänk på att det handlar om dina rädslor och farhågor. Din dotter kan mycket väl utvecklas till en lycklig individ utan att för den skull även vara "lyckad". Om hon är "nöjd" till sin grundläggande personlighet kanske hon till och med växer upp till en mer lycklig individ än sina syskon. Och är det inte det som egentligen räknas? Att ens barn får växa upp till lyckliga vuxna människor?

Dels kanske det också handlar om att hon inte ännu hittat "sin grej". Försöker du pejla vad hon har för intressen och låter henne pröva på olika saker. Vad har hon för fritidsaktiviteter? Trivs hon med dem? Har hon någon gång uttryckt intresse för något särskilt? Uppmuntrar du henne och hennes intressen?
    Anonym (mamma mu) skrev 2016-01-12 20:14:03 följande:

Tänkte på en annan sak. Känner du att du och hon knutit an till varandra lika väl som du gjort med syskonen? Drabbades du av någon förlossningsdepression i samband med att hon föddes?

Ja, jag försöker acceptera hela henne men det är svårt. Det känns inte alls lika lätt som med hennes yngre syskon. Nej, ingen förlossningsdepression eller liknande, och heller ingen skillnad mot syskonen heller. Det här sitter i hennes loja personlighet, och mitt problem med hennes utseende.

Vi har, särskilt hennes superaktiva pappa, presenterat mängder av aktiviteter för henne. Hon hänger oftast på utan att protestera men deltar aldrig aktivt eller engagerat. Hon verka helt enkelt inte bry sig om någonting alls. Saker är alltid "okej", "tråkiga" och/eller jobbiga. Hon fick i julklapp en barnkokbok av sin faster som hon verkade vara intresserad av när hon bläddrade i den och hon ville även prova en del recept, men när vi gjorde det i kväll ville hon bara titta på när jag gjorde allt och sen äta upp resultatet. Jag tjatade inte på henne utan lät henne titta på och provsmaka fruktsalladen under tiden, men hon verkade trivas bäst med att bara titta på sm alltid annars. (Det var väl det som fick mig att skriva det här inlägget, besvikelsen över att hon inte ville delta).
  • Anonym (mamman)

Har funderat på diagnos men det är inget som passar in på henne. Inget som förskolan/skolan flaggat för heller.

Oftast behöver man inte tjata särskilt mycket på henne för att hon ska plocka undan efter sig och sånt, hon liksom "finner sig i det" och varken gnäller eller jublar åt nästan någonting alls. 

Hon är lika ointresserad av lugna aktiviteter som de aktiva, men ju mer tankeverksamhet någonting kräver desto tråkigare tycker hon att det är. 

Min man kallar henne "Lilla Ferdinand" oss emellan efter klippet i Kalle Anka, bara det att hon inte hittat sina blommor...

• Anonym (mamman)

Funderat på om vi sätter för lite press på henne faktiskt.. Vi, särskilt jag, låter henne ju hållas. Vi utbyter bara bekymrade blickar min man och jag och låter henne sitta där och titta på. Som i kväll när hon drog fram kokboken men ändå inte ville bara med. Hade jag pressat henne att delta så kanske hon upptäckt att det var roligt? Istället för att bara får det serverat på fat (bokstavligen talat). Dock rädd för att hård press skulle väcka olusten inför aktiviteten i fråga... men å andra sidan har hon ju enorm brist på lust överlag. 

• Anonym (mamman)
    Anonym (Klara) skrev 2016-01-12 20:55:01 följande:

Jag tycker att det är sunt art kunna se brister i sina barn. Allt för många föräldrar tror att deras barn är sötast i världen när de i själva verket är otroligt fula. Så pinsamt ibland när de säger åh visst är h*n söt? Och man är tvungen att klämma fram ett ja fast man tycker ungen är skit ful. Jag har en kusin som var otroligt ful som liten, men är väldigt vacker idag så det kan ändras :).

Ja jag vet! Tycker det är jättejobbigt att behöva säga att fula personer är söta eller snygga. Eller att säga emot när en överviktig vän klagar på att hon är tjock, fastän de väntar sig att man ska protestera och säga att de inte är det...

Jag gör vad jag kan med dotterns utseende i alla fall. Köper snygga, tuffare kläder, än vad jag egentligen tycker att en liten tjej ska ha (vet ju hur tjejer är i den åldern, jeans är coolare än volangklänning...) och jag fixar hennes frisyr och så vidare. Gör vad jag kan... Hoppas nästan hon blir punkare så att stilen "tar över" hennes utseende.   
  • Anonym (mamman)
    Anonym (mamma mu) skrev 2016-01-12 21:10:16 följande:
    Jag har en diagnos som jag fick som vuxen. Jag var högfungerande hela vägen till universitetet där det tog stop men i backspegeln kan man se att jag redan tidigt fungerade under min potential. Jag kommer också från en extremt välfungerande och högpresterande familj som stöttade mig. Utan de skulle mitt funktionshinder blommat ut mer. Dessutom har jag extremt hög intelligens som gjort att jag länge kunde kompensera för många av mina kognitiva brister.

Så tror visst att din dotter kan ha neuropsykiatrisk problematik även om det inte är helt uppenbart för er och skolan.

Kan trösta dig med att även om jag var en nörd och tillbringade större delen av min vakna tid med böcker så blommade jag rent utseendemässigt i sena tonåren och blev oväntat en pudding. Dessutom har jag trots mitt funktionshinder lyckats skaffa mig en prestigefylld utbildning och ett bra jobb. Den enda skillnaden är att jag fått kämpa hårdare för det och det tagit längre tid. Men vet inte om jag kan rekommendera ett sånt livsval till någon annan. Kanske passar ett "okonventionellt" och mer kravlöst liv bättre för såna som oss.
    Tack för det du skriver! Det ger mig hopp. Just nu tyder ingenting på diagnos som sagt, men om det skulle visa sig att det är så hoppas jag vi kan hantera det på ett bra sätt. Oavsett om det är personlighet eller diagnos så har hon familjen bakom sig. Tog det lång tid innan du hittade ditt intresse i böcker? Min dotter har ju inte hittat sitt "specialintresse" (mer än att slötitta på TV/iPad) än, men hon är bara sju år. 
  • Anonym (mamman)
    Oj. Det var många och upprörda reaktioner. 
    Jag förstår nu är jag läser mitt trådstartsinlägg igen att det blir fel fokus i det och att jag borde formulerar det annorlunda. Saken är den att jag var ganska uppgiven när jag skrev det (på grund av kokboks-incidenten, och en lång rad liknande händelser under helgerna) och kände att det inte finns hopp för min dotter på något sätt. ("Hon är inte ens söt"! tänkte jag och pms-grät för mig själv). Men jag fick flera fina svar i början av tråden som lugnade ner mig lite. Tack ni! 

(Och sen så förstår jag inte varför ni reagerar mer på att jag klagar på hennes utseende, än på hennes personlighet? Jag ser inte riktigt skillnaden varför den ena är värre än det andra, men det är en annan diskussion).

Jag ska försöka svara på det ni skrivit för att det ska bli en större bild (men oj vilka baddare folk är på att tro att man har hela bilden av någons föräldraskap pga en kort text på ett forum). 

- Dottern får GIVETVIS massa komplimanger. Jag säger ofta att hon är fin och bra! Beröm när hon gjort något bra, tillrättavisningar om hon gjort något dumt. Uppmuntrar henne när hon berättar något om sin skoldag och ifrågasätter inte hennes sätt att passivt delta i alla aktiviteter. (Vill hon inte så vill hon inte, har jag hittills tänkt.) 

- Jag har aldrig någonsin yppat ett ord om dotterns ofördelaktiga utseende till någon! Inte ens min man. Jag har enorma skuldkänslor för detta men vet samtidigt att jag är realistisk. Hon är ful. Punkt. Det gör henne inte mindre värdefull för mig. Hennes yttre blir bara en större grej för mig i och med hennes personlighet. Hade hon det ena men inte det andra skulle det vara en sak, men nu har hon ingenting.

- Angående smink och uppmuntran att bry sig om sitt utseende ligger såklart i nivå med hennes ålder. Skulle aldrig låta henne sminka sig till skolan. Det är mer att "titta vilket färgglatt nagellack mamma har köpt! Vill du vara med och måla?" eller låta henne få lite rouge på kinderna om hon står bredvid när jag sminkar mig om hon vill. Och att fråga henne vilka kläder hon tycker passar ihop, och så tänker jag högt inför henne när det är påklädning: "Hm, det där blå hårbandet skulle ju passa bra ihop med mönstret på den här klänningen". Jag försöker lättsamt väcka hennes uppmärksamhet på kläder och smink bara. Det är ingen press och eftersom att jag själv tycker det är roligt så är det lustfyllt för mig och ingen "hets". Precis som att jag tycker att det är roligt med trädgårdsodling och försöker få med alla barnen på det. Men ja, jag tycker utseende är viktigt. Det är det första intrycket man får av någon och då gäller det att representera sig själv på ett bra sätt.  

- När det gäller aktiviteter har vi provat det mesta. Tennis, dans, konstskola, barnteater, läscirkel med serier osv. Hon följer med  och kan gå dit några gånger, men sen vill hon inte gå dit och menar att "det är tråkigt". Så då slipper hon. Samma sak hemma - vi spelar spel, åker skidor, pysslar, åker till lekland och så vidare. Hon hakar på men deltar på ett minimum.

- Hon har alltid varit på det här sättet. Som bebis trivdes hon bäst när hon fick vara i babysittern och bara titta på och det har varit så sedan dess. Såg hon en rolig sak aningens för långt bort låg hon kvar men slet inte blicken från vad det nu var. För att hon skulle börja krypa/gå fick vi hålla något framför henne och sedan backa undan så att hon följde efter. Beskriver henne rätt bra i dag också, faktiskt! Ska undersöka diagnoser och hålla ögonen öppna för tecken på det samt kontakta en släktings släkting som är barnpsykolog och ventilera lite. 

För övrigt så pratade jag i går med min kloka mor om dotters brist på engagemang. Hon berättade om min morbror (som jag knappt träffat då han bor  i ett annat land). Min äldsta dotters sätt har ofta påmint henne om hennes bror sa hon. Han var lika disträ och lat som barn och ville aldrig vara med på någonting, han satt helst vid köksbordet och tittade ut genom fönstret, eller såg på när andra gjorde saker. En riktig latmask, sa mamma. Men det blev folk av honom också, han är visserligen fortfarande oerhört lat - men han har familj, är professor på ett anrikt universitet och ett rikt socialt liv numera. Han ska fortfarande ha inställningen att det mesta i livet är ett nödvändigt ont (till och med hans forskning) och att ett liv i fåtöljen skulle vara rätt prima, men att han sedan han blev vuxen gör saker ändå - även om det tar emot. Mamma sa att det är och var hans fru som ser till att han inte "får skavsår av den där fåtöljen". 
    Detta ger mig ju hopp om dottern. Det finns ju en till i släkten som hon som det trots allt gått bra för!.

Mamma bad mig även att jag skulle prata med dottern om hennes olust till aktivitet. Dottern är ju rätt stor nu och kanske kan hon själv ge mig tips. Vilket jag gjorde nu i eftermiddags när vi hade en stund för oss själva. Vi hade ett fint samtal. Jag tog upp situationen med kokboken, att jag tyckte det var tråkigt att hon inte ville vara med och laga receptet hon valt ut. Det visade sig hon mest varit intresserad av att äta det som var på bilderna och inte alls att laga till något. "Varför ska man göra det när man kan köpa färdigt på Hemköp?".... Undersökte även dagsformen på hennes självkänsla lite, frågade t.ex. om hur hon trodde det skulle blivit om hon varit med själv i tillagningen. Hennes lagom coola svar var att det hade blivit bättre än när jag gjorde det, för jag skar för stora bitar... Se där! 

Berömde även hennes teckning från skolan och hon sa att hon själv var nöjd för hon hade blivit klar först av alla och hade sen kunnat "vila lite". 

Hon har både självförtroende och god självkänsla, det vet jag sedan tidigare. Hon är bara så obrydd om allt. Som min man har sagt, hon är som Ferdinand (så får ni en bild av henne). Men vad jag älskar den ungen och hennes inställning till livet! Det om något kommer rädda henne från hennes brist på skönhet och talanger. Jag är bara så livrädd för att livet med alla dess fallgropar ska ta ifrån henne det. Och så står hon när utan något alls. Det är nog det min oro handlar om mest. 

Dottern verkar inte förstå varför man ska engagera sig i något man kan slippa. Så oerhört LAT helt enkelt. Ska jobba med att motivera henne, kanske pusha henne lite mer och se vad som händer (och givetvis vara lyhörd för om hon absolut inte vill). Bara hon inser vad poängen och resultatet av en ansträngning blir så kan hon ta sig vidare, det tror jag hon behöver förstå. Det gör hon nog inte nu. 

Om hon blir bra på något så gör hennes utseende ingenting (vice versa skulle såklart också gälla), är vad jag tänker. Detta handlar inte om mina egna känslor vill jag förtydliga, utan hur det ser ut i omvärlden. Det ena måste kompensera för det andra om man ska komma någonstans i livet. 

Det här blev visst jättelångt men jag kände att jag behövde förklara mer hur det ser ut. 
Svar på tråden Hjälp. Min dotter är ful och lat.