• Asirna

Hjälp. Min dotter är ful och lat.

Hur kan du som mor sitta o säga din dotter är ful?
    Visst hon kanske inte är söt, men och?!

Om du fortsätter som du gör med att försöka få henne bli intresserad av smink så kommer du bara förstöra henne. En dag kommer hon inse att du försöker få henne att sminka sig bara för att du tycker hon är ful.

Barn är inte dumma eller korkade utan de kan tolka sådana signaler.
    Så tänker du nu fortsätta få henne använda smink? Då som jag redan har skrivit, kommer du som hennes mor bara förstöra henne, hon kan få en dålig självbild, självkänsla och självförtroende, det är vad du riskerar.

Så sluta upp med ditt beteende omedelbart!

Men sen vad gäller att hon är lat är en annan femma.
    Är det att hon är lat eller har hon svårt att koncentrera sig?

Vet själv att jag kunde uppfattas som lat, men det var för min Diagnos ADD som gjorde att jag tappade fokus på det som jag inte var intresserad av och istället gjorde roligare saker som t.ex. titta på tv.

Dra gränser, som att hon får endast titta på tv 2 timmar per dag inkl. barnprogram (om det det nu fortfarande går på kvällarna).

När hon får läxor, försök sitta med henne o få henne intresserad av läxan, kanske kan du eller en hemläx lärare kan hjälpa till med.

Jag mår vara ung, men vad det gäller människor så brukar jag vara riktigt bra på detta som gäller sociala kontakter, självkänsla, självförtroende och självbild.

Måste skriva igen för att vara tydlig, släpp ditt beteende för det kan förstöra din dotter totalt och hon kan då riskera hamna i djup depression någon dag i framtiden.

• Asirna
    Anonym (4vackra barn) skrev 2016-01-12 22:50:15 följande:

Låter som hon kanske har en diagnos add?

Precis det jag nämnde i mitt inlägg, har ADD själv och känner igen mig till en viss del, var dock inte helt lat, men gjorde hellre de ämnerna som jag var intresserad av. Kan helt klart vara värt för TS att koll om denna diagnos kan stämma på hennes dotter.
  • Asirna
    Anonym (Jo) skrev 2016-01-13 21:18:45 följande:

Vem är igentligen värst? Trådstarten som mobbar sitt barn eller alla som mobbar Trådstarten? Tycker inget av det hör hemma hos kärleksfulla medmänniskor...

Ärligt talat, om man håller på krossa sitt barns självkänsla, självbild och självförtroende så är det riktigt ruttet.

Jag känner verkligen inte för att visa empati för en sån människa,.
  • Asirna

Fått nog av den här tråden där en oskyldig 8 årig flicka hängs ut av sin egen mor för att vara ful och trög.
    Det är ett av de mest hemska inläggen jag sett här inne på familjeliv!

• Asirna
    Viktigt!

TS, hur går det med tina tankar?

Ursäkta jag blev otrevlig, men jag vet hur själv det är som barn att aldrig duga för sina föräldrar.

Jag dög ALDRIG för min far och jag längtade efter få höra honom säga, jag älskar dig, va fin du är! osv. 
    Men istället fick jag alltid höra hur dum/korkad får du vara?! Du kan mycket bättre än så här! Eller, så där kan du inte gå klädd!
    Fick tom. höra, " va ful du är".

Jag har aldrig varit ful, utan har alltid varit söt som ett barn, men jag kämpade alltid för att min far skulle vara stolt över mig.

I mina relationer idag har jag precis förstått det, jag har haft svårt för att ha relationer i och med hur min far var mot mig, jag ville alltid duga för mina pojkvänner och fick jag inte respons eller om jag inte fick höra det flera gånger fick jag panik och rädd att bli lämnad.

Nej, den här tråden handlar inte om mig, utan det är om din dotter som du är orolig för.
    Den skadan jag fick av min far, riskerar du att din dotter kan få.

Min relation var aldrig riktigt bra med min far, förrän för ett år sedan då vi inte bor under samma tak längre, då lättade det enormt.

Men även du inte tycker din dotter är söt, så säg det i alla fall.

Kan nästan lova dig att hon längtar att få höra dig säga "Va söt du är" så som du säger till hennes yngre syster.
    Skydda din dotter från att få problem i relationer, problem med sitt självförtroende, självkänsla och framför allt sin självbild.

Hur du är mot din dotter nu kan påverka henne negativt i framtiden, det är tyvärr sant.

Barn påverkas av sina föräldrar, hur mycket föräldrarna ger dom närhet och komplimanger eller ej.

Låt din dotter få en bra bas i sig själv, men du behöver inte överdriva det som många mammor har tendenser att göra vilket kan skada barnet på ett annat sätt i framtiden.

När jag började högstadiet och började få lite bara lite finnar (som redan var så pinsamt) så kom min mor och föreslog att vi skulle köpa ett täckstift till mig.

Resultatet av det att min mor var den som föreslog det så kan jag aldrig gå utan smink någonstans, inte ens för min nuvarande pojkvän, vågar visa mig för honom ibland men om jag har fler än en blemma så har jag alltid sminket på, tom. då vi ska sova.

Jag hoppas du läser detta noga, var resultatet av din dotter en dag kan bli. 
    Kan säga att det är inte alls roligt för mig att alltid känna jag behöver smink för att vara vacker, att alltid behöva respons från min partner, det är ett jobbigt liv som också blir en stress faktor.

Så jag ber dig att ta lärdom av mitt liv och se till att din dotter inte hamnar där jag är.

Var en god förebild, var stolt över att din dotter inte anser hon behöver smink för att vara söt, lär henne att bli en stark kvinna.
  • Asirna
    Mickan76 skrev 2016-01-15 09:59:50 följande:
    Läs det här noga, ts! Din inställning till din dotter är verkligen beklämmande. Stackars flicka!
    Tack för du har uppmärksammat det. Och jag hoppas verkligen att TS kan ta lärdom från mitt liv även om jag än är ung.
    Är rätt jobbigt att inte kunna visa sig utan smink inför sin kille, och dessutom alltid känna "usch" så fort man tar av sminket.
Svar på tråden Hjälp. Min dotter är ful och lat.