• Alice92

    Spjälskydd eller inte?

    Hej, jag är gravid i 6 månaden med vårt första barnoch har funderat på allt vi behöver köpa och vad som inte är jätte nödvändigt. Min sambo och jag har nyligen målat färdigt vår spjälsäng och ska snart köpa madrass. Men för nån månad sen läste en artikel i metro om plötslig spädbarnsdöd och att man möjligen skulle kunna minska risken om man lät bli att använda spjälskydd, men samtidigt är jag rädd att hon kanske skadar sig om vi inte har de :S
    Någon som har tips, råd eller lite erfarenhet vad jag ska göra?

  • Svar på tråden Spjälskydd eller inte?
  • Farfallos
    emelieB skrev 2016-01-13 12:21:54 följande:
    Ber om ursäkt, missade att du skrivit att det inte har med sängen att göra.. Min fråga är du vad som gör ditt inlägg relevant i den här tråden? :) Samspv till han var 8 mån. Men sedan dess somnar mitt barn i sin säng som står bredvid/emot min, och när han vaknar kommer han över till oss. Så håller med dig till viss del!
    Vilket inlägg? Andra stycket i inlägg #9 är OT men kom med eftersom jag ändå skrev svar till dig. #6 skrev jag för att många mammor (utan att veta något om TS) är osunt överbeskyddande.
  • Alice92

    Jag vill nog helst att hon ska ligga i sin egna säng, kanske jag som är nojjig men jag har hört skräck exempel då man har råkat rulla på barnet och kvävt de så jag vågar inte ha henne i sängen. Och eftersom vi har hundar som hoppar upp i sängen under natten vill jag inte att dom råka lägga sig på henne. Men sängen kommer stå bredvid vår säng så hon kommer ju ändå vara nära :)
    Min sambo vill gärna att hon ska sova i ett babynest i sin säng också men där igen är jag orolig över om hon kanske kväver sig själv. Bör man föresten ha kudde och täcke från början eller kan hon bli för varm i de kanske?

  • mammalovis
    Alice92 skrev 2016-01-13 12:38:41 följande:
    Jag vill nog helst att hon ska ligga i sin egna säng, kanske jag som är nojjig men jag har hört skräck exempel då man har råkat rulla på barnet och kvävt de så jag vågar inte ha henne i sängen. Och eftersom vi har hundar som hoppar upp i sängen under natten vill jag inte att dom råka lägga sig på henne. Men sängen kommer stå bredvid vår säng så hon kommer ju ändå vara nära :)
    Min sambo vill gärna att hon ska sova i ett babynest i sin säng också men där igen är jag orolig över om hon kanske kväver sig själv. Bör man föresten ha kudde och täcke från början eller kan hon bli för varm i de kanske?
    Täcke behövs inte förrän framåt året då det är både tungt och varmt, det räcker med filt/ar. Vår yngsta dotter använder oftast inte mer än pyjamas då hon är ett varmt barn och hon är 2,5 år nu, så med facit i hand hade hon inte behövt täcke hittills, men det är ju fint att bädda med påslakan. Behöver de något varmare är sovpåse att föredra då den är som en väst som avslutas i en påse nertill och inte kan hamna över ansiktet.

    Små bebisar fäktar mycket med armarna, men det dröjer åtminstone 2 månader innan de brukar vända sig. Vår kille på 3 har bara gjort det i lutning. Vi har samsovit med honom mycket på mage. Nu sover han på en skötbädd i sambons säng. Sambon sover på soffan då han lägger sig så sent.

    Kudden kan man ta bort när de börjar vända på sig, om man vill vara på den säkra sidan. Vi har i vagnen, men inte i sängen just nu. Råden där ändras ofta med kudde eller ej ...
  • Alice92

    Okej, man skulle kanske kunna lägga en eller två filtar i påslakanet så blir de kanske mysigt :) Min sambo tycker inte vi ska ha kudde men blir de inte väldigt platt då? Jag hade inte tänkt ha nån bäddmadrass utan bara madrass med frotteplast och ett dra-på-lakan över de.

  • Farfallos
    Alice92 skrev 2016-01-13 12:38:41 följande:
    Jag vill nog helst att hon ska ligga i sin egna säng, kanske jag som är nojjig men jag har hört skräck exempel då man har råkat rulla på barnet och kvävt de så jag vågar inte ha henne i sängen. Och eftersom vi har hundar som hoppar upp i sängen under natten vill jag inte att dom råka lägga sig på henne. Men sängen kommer stå bredvid vår säng så hon kommer ju ändå vara nära :)
    Min sambo vill gärna att hon ska sova i ett babynest i sin säng också men där igen är jag orolig över om hon kanske kväver sig själv. Bör man föresten ha kudde och täcke från början eller kan hon bli för varm i de kanske?
    I en global värld där alla kan kommunicera med alla måste vi lära oss att värdera och prioritera på ett vettigt sätt. Du kan hitta exempel på alla tänkbara konstigheter som folk har dött av, men det innebär inte att du måste förhålla dig till det. När det gäller mat och droger (tobak och alkohol) så kan de flesta av oss förhålla oss på ett vettigt sätt till dessa, men när det gäller spädbarn så tenderar vi att överdriva risker och betydelsen av åtgärder.

    Människan (och alla andra djur) är konstruerade så att när vi andas in vår egen koldioxidbemängda utandningsluft igen så ska vi känna obehag och ångest (en överlevnadsinstinkt). Ett friskt barn vaknar och skriker om det inte kan komma undan en sådan situation genom att få undan ett täcke eller vända på huvudet för att få frisk luft. När det gäller forskning kring plötslig spädbarnsdödlighet så har massor av undersökningar genom åren pekat åt alla möjliga håll, så något avgörande kan vi nog inte göra åt det. Riktigt vad PSD är vet man ju inte, men om det är att barnet bara slutar att andas och/eller att det är den där överlevnadsinstinkten som inte slår in så kvävs ju barnet av egen kraft, och man kan inte med säkerhet veta om det har varit pga ett täcke eller en förälder.

    En teori är att PSD triggas av att barnet är för varmt, och det är ju svårt att hantera till fullo så länge man har ett täcke och barnet kan röra sig. Egen säng, en tjock pyjamas, sockar och vantar kan ju säkra en viss kontroll, men det är ju förbannat opraktiskt.
  • Alice92

    Ja så är de kanske men tycker inte de är opraktiskt dock att hon ska sova i egen säng. Och för att stilla min egen oro kommer hon sova i sin egna säng och jag uppskattade din ide' om tyll, riktigt smart faktiskt. Och närhet och band kommer vi ju skapa med varandra ändå. Om inte annat så när jag ammar henne och så spenderar man ju tid med henne hela tiden. :)

  • Farfallos

    Jag är inte barnpsykolog, men jag känner ju själv hur otroligt starkt skönt det var att ha vårt barn intill mig på natten, och jag misstänker att den känslan är minst lika stor, och kanske även viktig, för det lilla barnet. Men som du säger, du som ammar kommer nog att knyta an till ditt barn ändå. Jag ser det mer ur en pappas perspektiv.

  • Anonym (Sen)
    Alice92 skrev 2016-01-13 12:38:41 följande:

    Jag vill nog helst att hon ska ligga i sin egna säng, kanske jag som är nojjig men jag har hört skräck exempel då man har råkat rulla på barnet och kvävt de så jag vågar inte ha henne i sängen. Och eftersom vi har hundar som hoppar upp i sängen under natten vill jag inte att dom råka lägga sig på henne. Men sängen kommer stå bredvid vår säng så hon kommer ju ändå vara nära :)

    Min sambo vill gärna att hon ska sova i ett babynest i sin säng också men där igen är jag orolig över om hon kanske kväver sig själv. Bör man föresten ha kudde och täcke från början eller kan hon bli för varm i de kanske?


    Babynest har man bara tills de börjar vända sig i sömnen. Kudde också (annars kan de få platt bakhuvud). Och innan dess behöver man inget spjälskydd, det sätter man dit först när de börjar röra sig i sömnen.. Täcke har man först när de är mycket större. Gallerfilt är bäst till bebisar utifall att de får filten över huvudet.
  • mammalovis
    Alice92 skrev 2016-01-13 13:10:03 följande:
    Okej, man skulle kanske kunna lägga en eller två filtar i påslakanet så blir de kanske mysigt :) Min sambo tycker inte vi ska ha kudde men blir de inte väldigt platt då? Jag hade inte tänkt ha nån bäddmadrass utan bara madrass med frotteplast och ett dra-på-lakan över de.
    För det första är det inte ni som bestämmer hur ni vill ha det utan bebisen. En del går att lägga ifrån sig redan på bb, andra är väldigt närhetstörstande och skriker så fort de blir övergivna/frusna eller vad det nu beror på.

    Mitt första barn samsov länge, innan det gick att få henne att sova i spjälsängen, ammade ofta på nätterna också, så jag orkade inte annat om jag skulle få någon sömn. Andra ville jag inte ha det så, henne gick det att lägga i baljan på bb. Med tredje, tji fick jag. Enda sättet att få honom att sova var på oss. Sedan han började se bättre vid 2-2,5 månad kan han nu sova själv och underhålla sig en stund med händerna i munnen när han vaknar, om han inte är hungrig förstås. Så visst, ni kan diskutera era önskescenarion, men i slutändan får ni anpassa er efter bebisen.

    En filt i påslakanet är bättre, så kan ni komplettera med den andra ovanpå  - OM det behövs.

    Bäddmadrass är helt klart att rekommendera när de blir äldre och får magsjuka eller bajsar ner sig, då det inte är självklart att den plastade frottén lyckas ta allt och då har ni det i madrassen. Bäddmadrassen är ju smidig att tvätta i maskinen. Vi har t o m  en extra bäddmadrass just för att snabbt kunna byta vid olyckor. När de börjar sova utan blöja har vi bäddat i dubbla lager med plastad frotté, lakan, plastad frotté, lakan för minsta möjliga ansträngning nattetid.

    Angående huvudet har jag inget bra svar. Vår son sover mycket i bärsele, så han ligger inte ner mer än när vi är hemma och på nätterna.
  • Alice92

    Okej, känner mig lite klokare nu :) Tack så mycket för alla tips och ide'er .
    Platt huvud föresten, vad menar du med de? Kan bebisar få insjunkningar i huvudet? Bör man inte ha kudde alltid då så de inte händer?

  • malle88
    Alice92 skrev 2016-01-18 09:42:15 följande:

    Okej, känner mig lite klokare nu :) Tack så mycket för alla tips och ide'er .
    Platt huvud föresten, vad menar du med de? Kan bebisar få insjunkningar i huvudet? Bör man inte ha kudde alltid då så de inte händer?


    Kudden måste du ta bort när de börjar vända sig, annars kan bebisen få ansiktet ner och kvävas. Ang. om det behövs eller inte så hade vår dotter aldrig någon men hon rörde mycket på sig. Ligger de helt still kan huvudet bli platt av trycket.

    Vi hade aldrig nåt spjälskydd men jag var också bestämd på att hon skulle sova i egen säng. Det höll i typ tre dagar, sedan sov hon bredvid i babynest för hon åt precis hela tiden. Egen säng har hon börjat med vid sex månader. Hundarna har aldrig varit ngt problem, de fattar att hon är en liten unge och är försiktiga :) men gör det som känns bäst för stunden när bebisen kommit :)
  • Alice92

    Okej, då ska jag inhandla en kudde :)
    Jag misstänker att hon kommer sova i sängen jag med men jag ska fördöka ha henne i sin egna säng, och sambo´n vill inte alls att hon ska ligga i sängen haha

  • Pannkakans
    Alice92 skrev 2016-01-18 12:03:39 följande:

    Okej, då ska jag inhandla en kudde :)

    Jag misstänker att hon kommer sova i sängen jag med men jag ska fördöka ha henne i sin egna säng, och sambo´n vill inte alls att hon ska ligga i sängen haha


    Bebisar har så mjukt huvud så det kan bli platt så tycker det är klokt att köpa en kudde, kan rekommendera minimundus :) Bara att ta bort sen när bebis börjar vända sig.

    Tycker inte ni ska ändra er inställning om hur ert barn ska sova pga andras åsikter här. Fungerar det för er och bebis trivs att sova i sin spjälsäng så är det självklart bara köra på det! Vår dotter sover i sin spjälsäng bredvid vår säng och det går hur bra som helst :)
  • Alice92

    Är de en speciell sorts kudde och var kan man köpa den isåfall?
    Ja vi ska försöka ha henne sovande i sin säng så mycket de går, den står bredvid vår säng så hon är ju inte själv :) Dock så får hon ju givetvis mysa där under dagen och kvällen :)

Svar på tråden Spjälskydd eller inte?