Alice92 skrev 2016-01-13 13:10:03 följande:
Okej, man skulle kanske kunna lägga en eller två filtar i påslakanet så blir de kanske mysigt :) Min sambo tycker inte vi ska ha kudde men blir de inte väldigt platt då? Jag hade inte tänkt ha nån bäddmadrass utan bara madrass med frotteplast och ett dra-på-lakan över de.
För det första är det inte ni som bestämmer hur ni vill ha det utan bebisen. En del går att lägga ifrån sig redan på bb, andra är väldigt närhetstörstande och skriker så fort de blir övergivna/frusna eller vad det nu beror på.
Mitt första barn samsov länge, innan det gick att få henne att sova i spjälsängen, ammade ofta på nätterna också, så jag orkade inte annat om jag skulle få någon sömn. Andra ville jag inte ha det så, henne gick det att lägga i baljan på bb. Med tredje, tji fick jag. Enda sättet att få honom att sova var på oss. Sedan han började se bättre vid 2-2,5 månad kan han nu sova själv och underhålla sig en stund med händerna i munnen när han vaknar, om han inte är hungrig förstås. Så visst, ni kan diskutera era önskescenarion, men i slutändan får ni anpassa er efter bebisen.
En filt i påslakanet är bättre, så kan ni komplettera med den andra ovanpå - OM det behövs.
Bäddmadrass är helt klart att rekommendera när de blir äldre och får magsjuka eller bajsar ner sig, då det inte är självklart att den plastade frottén lyckas ta allt och då har ni det i madrassen. Bäddmadrassen är ju smidig att tvätta i maskinen. Vi har t o m en extra bäddmadrass just för att snabbt kunna byta vid olyckor. När de börjar sova utan blöja har vi bäddat i dubbla lager med plastad frotté, lakan, plastad frotté, lakan för minsta möjliga ansträngning nattetid.
Angående huvudet har jag inget bra svar. Vår son sover mycket i bärsele, så han ligger inte ner mer än när vi är hemma och på nätterna.