• carolinen87

Har min sambo rätt till SGI?

Hej! 
    Jag och min sambo väntar vårt andra barn 2016-03-16
    Min sambo kommer vilja vara föräldraledig samtidigt som mig och ta ut alla sina dagar i följd..
    Jag vet att en inkomstberäknelse inte kan startas för pappan förrän faderskapet är godkänt osv men nu till själva frågan..
    Fr.o.m juni 2013 t.o.m januari 2015 arbetade min sambo på ett och samma företag. Sade upp sig och skrev in sig på arbetsförmedlingen ca 2-3 månader efter uppsägningen.
    Han fick ingen A-kassa/annan inkomst på några månader...
    I september 2015 började han genom ams på ett program (100%) för ungdomar och fick då aktivitetsstöd, mellan 3000-6000/månad (vet ej varför olika summor)
    Sedan fick han retroaktivt från Alfakassan från den dagen han blev arbetslös (x antal dagars karens då han sa upp sig själv) t.o.m den dagen han började på ungdomsgarantin. 
    Avslutar ungdomsgarantin i december och är nu tillbaka på sitt gamla arbete fr.om 11/1 2016
    Har han chans att kunna få föräldrapenning på hans SGI eller blir det lägsta? 

Läst en massa olika direktiv- förrvirrad!
  • Svar på tråden Har min sambo rätt till SGI?
  • TreSolrosor

Lägsta blir det förmodligen inte eftersom han skrev in sin på AMS inom tre månader efter avslutad anställning. FK kan isf beräkna SGI på hans tidigare lön. Om han kan få SGI på hans nuvarande lön är osäkert eftersom han inte hinner jobba 6 mån innan ledighet, men är det en tillsvidare anställning så kanske de kan beräknas iaf.

• Alexi

När han hade sitt fasta jobb hade han en SGI. Om den sen fanns kvar när han skrev in sig på AF beror helt på det exakta datumet. Man har tre månader på sig efter man slutar ett jobb, sen måste man senast exakt den dagen ha någon form av SGI-skydd, i hans fall söka arbete och skriva in sig på AF. Så börja med att kolla exakt datum för inskrivning på AF och räkna ut den tiden mellan jobbet och AF. Vad som hänt sen beror ju på om han skyddade SGI:n i förra ledet men sen är det ju i och för sig glapp igen nu i december av det du beskriver?

Om han jobbar nu och har en fast tjänst igen så får han ju en SGI från första dagen. Men samtidigt så krävs att man ska ha uppfyllt 240-dagarsvillkoret för att få föräldrapenning på SGI-nivå de 180 första fp-dagarna på barnet.

Varför dribblar han runt på det där viset utan att vara noga med sin SGI? Ni har ju barn sen tidigare, ni har väl koll på reglerna sen dess och vilken stor skillnad SGI:n gör för ersättningsnivån?

Svar på tråden Har min sambo rätt till SGI?