• nanakung

    krockat med mamma bil.

    hejsan! har hamnat i ett lite knivigt läge. för drygt ett år sedan köpte jag en bil. eller mamma köpte en bil rättare sagt. jag betalade den till min mamma.

    det började med att mamma behövde en bil att pendla till jobbet med. då jag bott hos henne utan att betala hyra några år så kom vi överens om att jag skulle betala bilen till henne, men jag fick låna den när jag var i behov av en bil. jag skulle få ta över bilen efter drygt ett år när vi var gällande överens om att min "skuld" var betald. under semestern fick jag ägg kastat på bilen när jag lånat den under en resa söderut några dagar. vi fick då ingen ersättning eftersom jag hade betalat bilen men min mamma stod som ägare på den. då dem var eniga om att jag hade det ekonomiska intresset för bilen. vi tyckte att det inte var värt att ta en tvist med försäkringsbolaget för en sådan skitgrej. mamma böt även försäkringsbolag då hon fick ett bättre erbjudande hos ett annat.

    efter det var jag väldigt försiktig med att låna bilen. men nu blev det en olycka av allvarligare slag.

    jag lånade bilen då jag och min sambo är mitt i en flytt. jag hade köpt lite saker och var påväg hem då en annan bil körde på mig i sidan när jag hade företräde. både han och jag är överens om att han var orsak till olyckan. efter skadeanmälan skett så fick min mor ett mejl där dem kräver kvitto på bilen samt andra betalningshandlingar för att kunna gå vidare i ärendet. det finns tyvärr inget kvitto på bilen då ägandebevis skall vara gällande. sen har jag för mig att enligt lag ska inte försäkringsbolag kunna kräva kvitto. det skall räcka med att en närstånde intygar att hon eller han äger varan och har förvärvat den.

    det finns ett avtal som jag skrivit med min mor där det framgår att hon äger bilen trotts att jag betalat för den. men jag är osäker på om det håller?

    kan man ej ge en gåva till någon? är det olagligt? vill knappast att min mamma ska behöva betala den andras bilskador då egentligen hon eller jag inte har något med skadan att göra? hur bör man gå tillväga för att försäkringsbolaget ska förstå hur det ligger till?

  • Svar på tråden krockat med mamma bil.
  • Nyfikna72

    Den huvudsakliga brukaren av bilen ska stå, som ägare och också teckna försäkring. Om det är så men de ändå satt sig på tvären så misstänker de väl att du är brukaren och hon står på bilen för att få billigare försäkring. Det kan innebära att ni blir utan ersättning. Det hon måste göra är alltså att bevisa att hon köptbden och använder den, tankkvitton och sånt brukar räcka.

  • Farfallos

    I formell mening är ägaren den som anges på registreringsbeviset och ingen annan, och det är dennes försäkring som blir inblandad vid en olycka oavsett vem som kör. Man måste inte ha ett kvitto på bilen, men om man vill styrka en bils värde som något högre än det försäkringsbolaget anser så måste man ju kunna styrka det på något vis. I vilket syfte vill de ha kvittot? 

    Och det där med att styrka ägandet är nog bara taget ur luften. Står man som registrerad ägare så är man det. Har man dessutom betalt sin försäkring så finns det väl ingen anledning att ifrågasätta ägarskapet. Du och din mammas uppgörelse är sannolikt helt ovidkommande för alla andra än er två. Nämn den inte ens, för jag tror bara att det förvirrar.

  • Sisisisi
    Farfallos skrev 2016-01-13 13:56:27 följande:

    I formell mening är ägaren den som anges på registreringsbeviset och ingen annan, och det är dennes försäkring som blir inblandad vid en olycka oavsett vem som kör. Man måste inte ha ett kvitto på bilen, men om man vill styrka en bils värde som något högre än det försäkringsbolaget anser så måste man ju kunna styrka det på något vis. I vilket syfte vill de ha kvittot? 

    Och det där med att styrka ägandet är nog bara taget ur luften. Står man som registrerad ägare så är man det. Har man dessutom betalt sin försäkring så finns det väl ingen anledning att ifrågasätta ägarskapet. Du och din mammas uppgörelse är sannolikt helt ovidkommande för alla andra än er två. Nämn den inte ens, för jag tror bara att det förvirrar.


    Det är inte alls ovanligt att försäkringsbolaget ifrågasätter ägandet. De vill kontrollera vem som är den verklige brukaren. Är ägaren och brukaren inte samma person så betalas ingen ersättning ut.
    Keep your child rear facing for as long as possible!
  • Timpan69

    Vad för ersättning ville ni ha för att ägg jade kastats på din bil?

    Ni riskerar att inte få någon ersättning alls om ni inte ger bolaget det dom efterfrågar.

  • Farfallos
    Sisisisi skrev 2016-01-13 14:00:48 följande:
    Det är inte alls ovanligt att försäkringsbolaget ifrågasätter ägandet. De vill kontrollera vem som är den verklige brukaren. Är ägaren och brukaren inte samma person så betalas ingen ersättning ut.
    Jo, det är just då det kan "förvirra", och de gör ju allt för att undvika att betala ut ersättning. Men bilen var ju betalning för boende och står skriven på mamman. Man behöver inte förklara för dem att ägarskapet är "tveksamt", och man behöver inte heller ha dåligt samvete. Försäkring är betald, och i detta fall så är det en annan person som gjort fel. Förövaren kunde lika gärna kört på mamman.
  • nanakung
    Farfallos skrev 2016-01-13 13:56:27 följande:

    I formell mening är ägaren den som anges på registreringsbeviset och ingen annan, och det är dennes försäkring som blir inblandad vid en olycka oavsett vem som kör. Man måste inte ha ett kvitto på bilen, men om man vill styrka en bils värde som något högre än det försäkringsbolaget anser så måste man ju kunna styrka det på något vis. I vilket syfte vill de ha kvittot? 

    Och det där med att styrka ägandet är nog bara taget ur luften. Står man som registrerad ägare så är man det. Har man dessutom betalt sin försäkring så finns det väl ingen anledning att ifrågasätta ägarskapet. Du och din mammas uppgörelse är sannolikt helt ovidkommande för alla andra än er två. Nämn den inte ens, för jag tror bara att det förvirrar.


    dem vill ha kvittot för att bekräfta att hon betalat bilen. jag sa till föregående bolag att jag betalat bilen men inte i vilket syfte. då avslog dem ersättningen. dom ansåg att jag var brukare. endast för att jag betalat bilen.
  • nanakung
    Farfallos skrev 2016-01-13 14:28:32 följande:

    Jo, det är just då det kan "förvirra", och de gör ju allt för att undvika att betala ut ersättning. Men bilen var ju betalning för boende och står skriven på mamman. Man behöver inte förklara för dem att ägarskapet är "tveksamt", och man behöver inte heller ha dåligt samvete. Försäkring är betald, och i detta fall så är det en annan person som gjort fel. Förövaren kunde lika gärna kört på mamman.


    vi hade det i bakhuvudet att det kunde bli lite tjaffs då jag betalat bilen och mamma äger den. men inte mer än att dem skulle fråga varför. kvitto finns ej, så det går ej att göra något åt. tankkvitton finns ju så klart. men endast något enstaka. men vad mer kan man styrka sitt ägandeskap med? hon har ju alla betalningar till försäkringsbolaget.

    dem vill ha kvitto på bilköp och övriga betalningsuppgifter. men när hon inte betalat för bilen så är det ju svårt? bilen är ju en betalning för att jag fått bo hemma medans jag letade bostad, vilket tar ett bra tag i dagens samhälle.
  • nanakung
    Timpan69 skrev 2016-01-13 14:28:07 följande:

    Vad för ersättning ville ni ha för att ägg jade kastats på din bil?

    Ni riskerar att inte få någon ersättning alls om ni inte ger bolaget det dom efterfrågar.


    hon ville ha ersättning för div. lackskador. då hon satt på jobbet vid den tidpunkten så fick jag ringa försäkringsbolaget.
  • Timpan69
    nanakung skrev 2016-01-13 14:56:16 följande:
    hon ville ha ersättning för div. lackskador. då hon satt på jobbet vid den tidpunkten så fick jag ringa försäkringsbolaget.
    Blev det lackskador av ägg??

    Om bolaget sett dig som ägare vid tidigare tillfälle så gör dom det även nu. Så ni kommer inte få nån ersättning.
  • nanakung
    Timpan69 skrev 2016-01-13 15:15:00 följande:

    Blev det lackskador av ägg??

    Om bolaget sett dig som ägare vid tidigare tillfälle så gör dom det även nu. Så ni kommer inte få nån ersättning.


    äggskal är hårda om dom landar i 80 kmh, lacken är mjuk.

    detta är ett annat bolag. men de flesta bolag samarbetar. vi har gjort en miss där. hon borde betalat bilen och sedan fick jag betala henne. men hon kan ju knappast bli skylldig för den andras ersättning?
Svar på tråden krockat med mamma bil.