• Freija123

Punktering på sambons bil - vem betalar?

Jag behöver era åsikter. Min sambo har en bil som han köpte för ca 7-8 år sedan. Vid köpet fick han med redan begagnade vinterdäck, okänt hur gamla/slitna de var. För ett tag sedan lånade jag bilen en kväll, jag körde inom stan (ca 6 km) sammanlagt. Då det var lite halt och temperaturen hastigt sjönk ner till flera minusgrader körde jag väldigt försiktigt, ca 30-40 km/h. Jag hörde inte på någon kant eller annat, vad jag vet.

Dagen efter är det punka på bilen. Sambon menar att däcket ser kantstött ut och att jag måste kört på en kant. Jag säger att jag inte gjort det och att jag kört väldigt försiktigt. Sambon menar att då jag haft bilen senast (han hade kört den någon timme innan jag använde den), får jag ersätta med ett nytt däck. Han menar till och med att jag borde betala två då man inte ska köra med ett nytt och resten slitna. Jag menar att däcken är gamla, och att det inte behöver ha med min körning att göra och att jag kan betala vad däcket skulle vara värt. Sambon blev jättesur, kallade mig snål osv. Det slutade med att jag betalade ett nytt för ca 1 000 kr, och han ett.

Nu till frågan, tycker ni att jag skulle betalt för ett nytt däck? Skulle jag betalt båda? Vad däcket var värt? Kan tillägga att jag väldigt sällan använder bilen, ca 1 grr/månad och betalar för bensinen samt fyller på spolarvätska etc om det behövs.

• Svar på tråden Punktering på sambons bil - vem betalar?
  • Rappakalja

Dumpa puckot. Ett slitet däck kan gå sönder bara så där. Möjligen hade jag betalt värdet av det gamla däcket som kanske på sin höjd är 300 kr. Om jag nu varit tillsammans med en sådan tönt vilket jag inte hade varit Iaf inte efter däckincidenten. Du är värd bättre tjejen!

• sege70

Säg till honom att han behöver istället 4 nya däck nu när han ska spendera de närmsta 2 helgerna med att flytta ut sina grejor.

Sicken tomte du har hittat.

• SmalaSara

Men jösses! Vilket pucko han verkar vara. Det skulle vara intressant om du tog upp detta med däcken när någon annan var närvarande, t.ex han s föräldrar eller någon vän. Då hade han fått skämmas (såvida inte alla han umgås med är lika puckade)

Jag håller med alla andra om att du verkligen borde göra slut med den här mannen.

• Anonym (stå på dig!)

Har en sambo som också talade väldigt nedlåtande till mig i konfliktsituationer (och som menade att det var jag som inte kunde stå på mig). Jag gjorde slut med honom, och han ångrade sitt beteende. Vi blev ihop igen och han har inte talat nedlåtande till mig sen dess (ca 2 år). Jag gjorde klart för honom att om hans beteende upprepas tar det slut igen, och för gott.

Din karl verkar vara ännu värre, jävla snåljåp! Gör något åt situationen innan du sitter fast med barn och gemensamma utgifter/lån.

• Iowhannah
    sege70 skrev 2016-01-15 14:53:17 följande:

Säg till honom att han behöver istället 4 nya däck nu när han ska spendera de närmsta 2 helgerna med att flytta ut sina grejor.

Sicken tomte du har hittat.

• Freija123
    Ellie skrev 2016-01-15 14:07:25 följande:

Vågar du visa honom denna tråd? Vad skulle hända då?

Nej jag tror inte det. Han hade med all säkerhet sagt "alltså skämtar du - har du lagt ut detta såhär?" Och tyckt att jag var pinsam, konstig osv. Och så hade han blivit arg.
  • Freija123
    Aniiee skrev 2016-01-15 17:26:57 följande:

Varningsklockorna klämtar rejält här.......

Vill du utveckla detta?
  • Ellie
    Freija123 skrev 2016-01-15 18:33:55 följande:
    Nej jag tror inte det. Han hade med all säkerhet sagt "alltså skämtar du - har du lagt ut detta såhär?" Och tyckt att jag var pinsam, konstig osv. Och så hade han blivit arg.
    Det han gör är farligt för din självkänsla och mycket nedbrytande på sikt. Han behandlar dig inte som en jämlik, utan som någon som är mindre värd än honom och "inte vet bättre". Han får dig att tvivla på dig själv och på hur man "borde tycka och tänka". Stannar du hos honom är det sannolikt att du tillslut inte längre kommer ha några egna åsikter kvar eftersom "han vet bättre", eller så kommer du be om ursäkt för din existens eftersom han gjort klart för dig att du inte är värd något.

I ett sunt förhållande skall man bli stärkt av varandras sällskap och få varandra att må bättre. Får han dig att känna dig överkörd och mindre vetande bör du göra klart för honom att du inte tänker ta sådan skit. Lyssnar han inte på detta råder jag dig att inte stanna kvar i den negativa miljön.
  • felix le chat

Denna tråd påminner om min fd sambo.
    Jag bokade en weekend resa till Paris med Ryanair.
    Uppskattat och trevligt hade vi det, men när vi skulle åka hem på söndag em
    så var det strul och Ryanair ställde in avgången till Nyköping och vi skulle åka först på
    måndag em.  Med det gick inte för min fd sambo, hon hade ett MYCKET VIKTIGT MÖTE
    på måndag och krävde att jag skulle köpa ny biljett till henne för 11,000 kr med Airfrance
    till Arlanda då jag bokat en sån skitresa.  Ny hade jag ju inte 11.000 kr på kontot så lösningen var ju
    inte realistisk men inställningen. 
    Hon hade samma inställning som TS man, nån annan är ansvarig, nån annan får fixa det här
    trots att det är en ren tillfällighet  eller olyckshändelse.

• Anonym (B)
    felix le chat skrev 2016-01-15 20:17:51 följande:

Denna tråd påminner om min fd sambo.

Jag bokade en weekend resa till Paris med Ryanair.

Uppskattat och trevligt hade vi det, men när vi skulle åka hem på söndag em

så var det strul och Ryanair ställde in avgången till Nyköping och vi skulle åka först på

måndag em.  Med det gick inte för min fd sambo, hon hade ett MYCKET VIKTIGT MÖTE

på måndag och krävde att jag skulle köpa ny biljett till henne för 11,000 kr med Airfrance

till Arlanda då jag bokat en sån skitresa.  Ny hade jag ju inte 11.000 kr på kontot så lösningen var ju

inte realistisk men inställningen. 

Hon hade samma inställning som TS man, nån annan är ansvarig, nån annan får fixa det här

trots att det är en ren tillfällighet  eller olyckshändelse.

Det är ju inte alls samma sak? Ts blir psykiskt misshandlad.
  • knasigapappan
    Freija123 skrev 2016-01-13 15:24:58 följande:

Jag behöver era åsikter. Min sambo har en bil som han köpte för ca 7-8 år sedan. Vid köpet fick han med redan begagnade vinterdäck, okänt hur gamla/slitna de var. För ett tag sedan lånade jag bilen en kväll, jag körde inom stan (ca 6 km) sammanlagt. Då det var lite halt och temperaturen hastigt sjönk ner till flera minusgrader körde jag väldigt försiktigt, ca 30-40 km/h. Jag hörde inte på någon kant eller annat, vad jag vet.

Dagen efter är det punka på bilen. Sambon menar att däcket ser kantstött ut och att jag måste kört på en kant. Jag säger att jag inte gjort det och att jag kört väldigt försiktigt. Sambon menar att då jag haft bilen senast (han hade kört den någon timme innan jag använde den), får jag ersätta med ett nytt däck. Han menar till och med att jag borde betala två då man inte ska köra med ett nytt och resten slitna. Jag menar att däcken är gamla, och att det inte behöver ha med min körning att göra och att jag kan betala vad däcket skulle vara värt. Sambon blev jättesur, kallade mig snål osv. Det slutade med att jag betalade ett nytt för ca 1 000 kr, och han ett.

Nu till frågan, tycker ni att jag skulle betalt för ett nytt däck? Skulle jag betalt båda? Vad däcket var värt? Kan tillägga att jag väldigt sällan använder bilen, ca 1 grr/månad och betalar för bensinen samt fyller på spolarvätska etc om det behövs.

Du kan betala för vad däcket var värt.

Sannolikt är det eg kostnaden för omläggning etc / arbetet. ...om det hade gått till ting.
  • knasigapappan
    Rappakalja skrev 2016-01-15 11:35:21 följande:

Dumpa puckot. Ett slitet däck kan gå sönder bara så där. Möjligen hade jag betalt värdet av det gamla däcket som kanske på sin höjd är 300 kr. Om jag nu varit tillsammans med en sådan tönt vilket jag inte hade varit Iaf inte efter däckincidenten. Du är värd bättre tjejen!

Puckot? En ung man som måste lära sig den "hårda" vägen innan han fattar vad han torskat. Många pojkar har nog varit där nångång i livet...

Likväl tjejer som unga
  • Rappakalja
    knasigapappan skrev 2016-01-15 22:59:11 följande:
    Puckot? En ung man som måste lära sig den "hårda" vägen innan han fattar vad han torskat. Många pojkar har nog varit där nångång i livet...

Likväl tjejer som unga
    Ja ett pucko. Jag blev iaf inte uppfostrad till att bete mig så. Och ingen jag känner heller.
  • knasigapappan
    Rappakalja skrev 2016-01-15 23:31:58 följande:

Ja ett pucko. Jag blev iaf inte uppfostrad till att bete mig så. Och ingen jag känner heller.

Man lär så länge man lever!

Känner många som har betett sig så o även tjejer som berättat om sina pojkar o vice versa genom åren.
  • Rappakalja
    knasigapappan skrev 2016-01-15 23:39:22 följande:
    Man lär så länge man lever!

Känner många som har betett sig så o även tjejer som berättat om sina pojkar o vice versa genom åren.
    Ja förhoppningsvis gör man det
  • Frontline
    knasigapappan skrev 2016-01-15 22:54:50 följande:
    Du kan betala för vad däcket var värt.
    Sannolikt är det eg kostnaden för omläggning etc / arbetet. ...om det hade gått till ting.
    Ett däck som är minst 8 år gammalt är väl kanske värt 25:- på sin höjd...
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
Svar på tråden Punktering på sambons bil - vem betalar?