• Anonym (gitte)

Köpa eller hyra? Bostadsbubbla etc.

Jag och min man funderar på framtiden. Jag är gravid med första barnet och nu känns det aktuellt att börja tänka på att äga våra första boende, d.v.s köpa bostadsrätt eller hus. Överallt möts man dock av folk som avråder från att köpa så som marknaden ser ut idag, man råds att vänta och i stället köpa när det är bättre läge och kanske spara så mycket som 70-80% jämfört med om man köpt idag. Samtidigt är hyrorna så snuskigt höga för små, sunkiga lägenheter att man nästan lika gärna kan ta lån, köpa fint och betala till sig själv, hellre än att betala någon annans lån och sen stå där igen efter x antal år utan att ha fått annat än tak över huvudet för pengarna.

Vad hade du gjort nu, år 2016. Hade du belånat dig högt och köpt eget boende eller hyrt i några år och väntat på bättre tider?

• Svar på tråden Köpa eller hyra? Bostadsbubbla etc.
  • Flash Gordon

Hur länge ska ni bo där då?

"Usch va dyrt, akta bostadsbubblan!" sa man redan för 10 år sedan i Stockholm. Sedan dess har priserna mångdubblats.

Det går inte med rimliga medel att tajma in en topp eller botten på bostadsmarknaden så räknar man med att bo kvar kan man lika gärna köpa sitt boende.

Och SKULLE man bli tvungen att sälja när priserna har gått ned, för att man måste flytta till ene annan stad eller vad som helst, så har även priser på alla andra bostäder gått ned.

• Anonym (gitte)
    Flash Gordon skrev 2016-01-13 16:19:37 följande:

Hur länge ska ni bo där då?

"Usch va dyrt, akta bostadsbubblan!" sa man redan för 10 år sedan i Stockholm. Sedan dess har priserna mångdubblats.

Det går inte med rimliga medel att tajma in en topp eller botten på bostadsmarknaden så räknar man med att bo kvar kan man lika gärna köpa sitt boende.

Och SKULLE man bli tvungen att sälja när priserna har gått ned, för att man måste flytta till ene annan stad eller vad som helst, så har även priser på alla andra bostäder gått ned.

Det är ju just det som är svårt att förutspå.. Det finns så många faktorer som inverkar. Planen är att bo länge, men man kanske skiljer sig, man kanske måste flytta p.g.a jobbet, man kanske inte trivs över huvudtaget, man kanske lånar för mycket och inte klarar kostnaden om 5 år etc. Skulle kännas som århundradets miss att stå där med ett hus som inte ens täcker lånet när man väl vill/måste sälja. I värsta fall.
  • Anonym (...)

Tycker det beror mycket på belåningsgraden. Har ni insats eller måste ni låna till den? Utan insats hade jag inte vågat köpa något idag, det hade blivit alldeles för många lån ifall priserna kraschar. Å andra sidan kan man inte vänta hela livet heller, nångång måste man ju ta en risk. Med familj på gång är det tveksamt om jag hade velat bo på hyra längre. Svårt.

• Anonym (Linux)

I vilken stad gäller detta?

Om man tar ett exempel
    En trea i en förort i sthlm där jag bor kostar mig 4100kr i månaden + lån jag landar ungefär på 9800 innan skatteavdrag.
    En 2:a i huset bredvid som ser likadant ut och har samma standard byggt samtidigt går loss på 9400kr i månaden för 58kvm en trea ligget på 10500-11500.
    Även om räntan går upp så har man lite spelrum tills man är uppe på nivån vad en hyresrätt kostar, även om man betalar en tusenlapp mer så är det en bättre investering på lång sikt.

Priserna i sthlm kommer troligtvis inte att falla speciellt mycket då efterfrågan är stor och det är bostadsbrist, det spelar ingen roll om man bygger 10 000 nya bostäder när inflyttningen är stor.

Man ska inte oroa sig för mycket man pratar varje år om att räntan ska gå upp och det var definitivt 2015 den har snarare gått ned.
    Man bör dock räkna på att den kan gå upp lite.

• Anonym (gitte)
    Kjell2 skrev 2016-01-13 16:33:03 följande:

Hur länge kan ni bo kvar där ni bor nu, trivs ni där?

Vi skulle helst flytta redan idag. Sketen liten lägenhet i osäkert område med mögelskador, vi måste härifrån. Frågan är bara vart man ska ta vägen.. Hyran är förmånlig, men vi blir ju sjuka av att bo här.
  • Flash Gordon
    Anonym (gitte) skrev 2016-01-13 16:28:13 följande:
    Det är ju just det som är svårt att förutspå.. Det finns så många faktorer som inverkar. Planen är att bo länge, men man kanske skiljer sig, man kanske måste flytta p.g.a jobbet, man kanske inte trivs över huvudtaget, man kanske lånar för mycket och inte klarar kostnaden om 5 år etc. Skulle kännas som århundradets miss att stå där med ett hus som inte ens täcker lånet när man väl vill/måste sälja. I värsta fall.
    Vågar man skaffa barn vågar man köpa bostad.

Den ena av dessa kan man nämligen sälja om det inte fungerar.

Man kan inte sluta leva får att något kan hända. Istället ska man vara förberedd på att något kan hända och då är tricket är att ha tillräckligt stor buffert för sitt boende:

- Dels sparpengar.

- Dels tillräckligt mycket över i månadsbudgeten varje månad när boendet är betalt.

Att vara rädd för att tvingas sälja för mindre än man köpt för är relativt meningslöst eftersom om er bostad minskat i värde så har även andra bostäder det och ni kan köpa en ny bostad för en  billigare peng.
  • Anonym (Linux)
    Anonym (gitte) skrev 2016-01-13 16:39:13 följande:
    Vi skulle helst flytta redan idag. Sketen liten lägenhet i osäkert område med mögelskador, vi måste härifrån. Frågan är bara vart man ska ta vägen.. Hyran är förmånlig, men vi blir ju sjuka av att bo här.
    Vad säger värden när ni kontaktar honom?
    Vart bor ni dag å hur stort å vad får ni betala?
  • Solitaire

Beror ju helt och hållet på läge och vad man har för alternativ :) Vi har en hyrestrea i närförort i Stockholm, kostar 7000 i månaden. Grannhuset med likadana lägenheter är ombildat till brf, där är avgiften 3500 men i gengäld skulle det kosta 3 miljoner att köpa en trea. Vi som inte har nån stort insats att lägga in skulle alltså få rätt mycket högre månadsavgifter av att köpa, och det ändå trots att räntan är superlåg. På sikt hade det säkerligen varit med värt att amortera 7 k istället för att investera 13 k i fonder, men vi behöver åtminstone inte oroa oss för dagsekonomin och det tycker jag känns jättebra. Dessutom är jag så ohändig att det är ett stort mervärde för mig att nån annan fixar läckande kranar och trasiga kylskåp ;)

Svar på tråden Köpa eller hyra? Bostadsbubbla etc.