Inlägg från: sextiotalist |Visa alla inlägg
  • sextiotalist

3,5 åring arg som ett bi

Att lyfta ett ilsket barn från situationen är inget konstigt. Det är ofta den bästa lösningen. Sedan kan man sitta med barnet eller låta barnet få vara ifred, det är olika från barn till barn, från situation till situation.

Däremot så vill jag höja ett finger angående få barnet att krama en under ett ilskeutbrott. Vem vill krama när man är som argast? Inte många skulle jag tippa. Så om barnet inte aktivt söker kramar, låt bli att fråga. Däremot efteråt så är det helt OK och framför allt övertala inte barnet att kramas. Barnet är argt, inte kramsugen

• sextiotalist
    TreSolrosor skrev 2016-01-14 11:01:19 följande:

En sak till.. När han lugnat sig brukar vi prata om vad som gått fel, går inte att prata mitt i utbrottet. Sen fullföljer vi också alla "hot" om konsekvenser, såsom ingen godnattsaga osv

Det är i mina ögon inga naturliga konsekvensen, en treåring måste få rätt att bli arg utan att straffas för det. En treåirng är så liten att de inte kan hantera sina känslor på ett konstruktivt sätt.
    För oss var konsekvensen att man inte fick vara med dom andra när man var så arg, man fick lunga ner sig på ett annat ställe (ensam eller i sällskap vad som var bäst då).
    Vi gjorde inte heller någon affär av det, vi lät honom vara arg, när det var över, så frågade vi om han inte var arg längre (använde inte "är du snäll nu") fick vi ett ja, så sa vi bara till att gå undan om du blir arg nästa gång. Inte för att vi trodde han skulle komma ihåg det.
Svar på tråden 3,5 åring arg som ett bi