• Sara83

"Löneavtalet underteckandes"... Vilket datum gäller?

Tänkte kolla om någon av er har koll på detta. Försäkringskassan är ju inte jättelätta att få tag på direkt..

Jag och chefen håller på att fylla i blanketten om inkomstuppgifter inför ansökan om föräldraledighet. Under "Löneavtalet undertecknades" undrar jag vilket av följande 3 datum som ska skrivas in.
    *Datum 1: Det datum då det 3-åriga centrala löneavtalet tecknades mellan mitt fackförbund och ett stort antal arbetsgivare.
    *Datum 2: Det datum då den lokala lönerevisionen för ett specifikt år blev klar.
    *Datum 3: Det datum då jag skrev på papper om en befodran som innebar högre lön.
    Någon som vet?
  • Svar på tråden "Löneavtalet underteckandes"... Vilket datum gäller?
  • Anonym (Jobbar på FK)

Det är alternativ 2 eller 3, beroende på vilket som inträffade senast. Dvs, om du redan hade blivit befordrad och då fått din nya lön och SEN fick högre lön IGEN när den lokala lönerevisionen, då är det datumet för den lokala lönerevisionen som ska anges (alt 2). Om däremot den lokala lönerevisionen var klar och DÄREFTER skrev du på avtal om befordran och högre lön, då är det det datumet som gäller (alt 3).

• Vestra

2:an har varit mitt alternativ varje gång. :) Alltid min löneassistent som påpekat detta. 

Något meningsfullt, imponerande och gärna lite skrytsamt.
  • Alexi

Fast det är ju alltid den lön man har som gäller om den är stadigvarande. Så höjs lönen igen med avtal 3 så måste man ju så klart lämna in den.

• Sara83

Tack för era svar!

För att göra det hela lite mer komplicerat så fick jag min nya lön (i och med befordran) på det kommande årets lönenivå, vilket innebär att jag inte fick ta del av den senaste lönerevisionen... Så jag fick två revisioner 2014 (vanlig + befordran), men ingen 2015. 

Så då borde det kanske vara det datum då jag skrev på för befordran då det skedde separat (och senare) från det lokala avtalet?

Alexi: Jo jag har angett den senaste lönen, det är bara datumet som jag funderar över.

• Anonym (?)
    Sara83 skrev 2016-01-15 09:23:45 följande:

Tack för era svar!

För att göra det hela lite mer komplicerat så fick jag min nya lön (i och med befordran) på det kommande årets lönenivå, vilket innebär att jag inte fick ta del av den senaste lönerevisionen... Så jag fick två revisioner 2014 (vanlig + befordran), men ingen 2015. 

Så då borde det kanske vara det datum då jag skrev på för befordran då det skedde separat (och senare) från det lokala avtalet?

Alexi: Jo jag har angett den senaste lönen, det är bara datumet som jag funderar över.

Det är datumet som du fick din nuvarande lön, oavsett varför lönen ändrades.
  • Gladskit
    Anonym (?) skrev 2016-01-15 09:26:53 följande:
    Det är datumet som du fick din nuvarande lön, oavsett varför lönen ändrades.
    Håller helt med dig!
    Ett exempel.
    Lotta fick senast ny lön 1/4 2015.
    Avtalet var undertecknat och klart parterna emellan före 1/4.
    Datum: 1/4

Lotta fick ny lön 1/4 2015 i den årliga revisionen.
    Sen fick hon ytterligare en höjning 1/8 då hon tog över nya uppgifter.
    Datum: 1/8

Varför det här är viktigt är för att vissa år så är man inte överens i tid och avtalen undertecknas efter att de egentligen har trätt i kraft. Och då finns det regler som säger att även om personen har fått en ny lön 1/4 men att man inte skrev under avtalen förrän tex 1/7 så har inte FK någon skyldighet att beräkna om ens SGI förrän från och med den 1/7 och då är det i vissa fall arbetsgivaren som står för mellanskillnaden.
Svar på tråden "Löneavtalet underteckandes"... Vilket datum gäller?