• Anonym (T)

Cykelhjälm vid skridskoåkning?

Kan man ha cykelhjälm när man åker skridskor?

• Svar på tråden Cykelhjälm vid skridskoåkning?
  • Dimitra

Ja det kan man, men om man ramlar och slår i huvudet får man skaffa en ny hjälm. Cykelhjälmarna är bara gjorda för en smäll.

Om du menar en hjälm som är kombinerad cykel- och lekhjälm så skyddar den huvudet även om man slår i flera gånger.

The Dimitra universe.
  • Anonym (T)

Tack. Barnet har riktig hjälm, så frågan gäller mig, och jag tror inte det finns lekhjälmar i min storlek

Vad bra. Då blir det skridskoåkning till helgen. Har inte lyckats få tag på en hjälm till mig och barnet ser så fram emot att åka, vore så tråkigt att missa bara för det. Men då kör jag med cykelhjälm istället.

• Dimitra
    Anonym (T) skrev 2016-01-14 20:09:46 följande:
    Tack. Barnet har riktig hjälm, så frågan gäller mig, och jag tror inte det finns lekhjälmar i min storlek smile1.gif
    Lekhjälmar till stora huvuden heter skatehjälm
    The Dimitra universe.
  • Anonym (Åsagåsa)

Haha, tillåt mig skratta....men cykelhjälm för vuxen person som ska åka skridskor? Är det sant?

• Efraim Barkbit
    Anonym (Åsagåsa) skrev 2016-01-14 20:50:40 följande:

Haha, tillåt mig skratta....men cykelhjälm för vuxen person som ska åka skridskor? Är det sant?

Har man inget att skydda så kan man klart strunta i hjälm
  • Anonym (Åsagåsa)
    Efraim Barkbit skrev 2016-01-14 20:53:38 följande:

Oj nu fick du till det! Vilken bus du är då! Haha. Tja, ursäkta en som växte upp på 70talet och överlevde de mest "livsfarliga" förhållanden.
  • Anonym (T)

Ja jag tänker ha hjälm när jag åker skridskor. Jag har inte stått på ett par skridskor på 20 år mitt huvud är värt att skydda. Dessutom vill jag föregå med gott exempel och visa mitt barn att det är självklart att ha hjälm. Samma sak när jag cyklar, skulle aldrig drömma om att cykla utan hjälm.

Jag växte upp på 80-talet och vi hade inte heller hjälm, varken vid skridskoåkning, cykling eller pulkaåkning. Tills min syster föll och fick hjärnskakning och ett stort jack i pannan som fick sys. Inte en trevlig syn kan jag säga, och sedan skaffades hjälmar.

Om du vill riskera ditt eget huvud, så fine. Men skratta inte åt oss som faktiskt vill skydda huvudet.

• Eleonor01
    Anonym (T) skrev 2016-01-14 21:19:24 följande:

Ja jag tänker ha hjälm när jag åker skridskor. Jag har inte stått på ett par skridskor på 20 år mitt huvud är värt att skydda. Dessutom vill jag föregå med gott exempel och visa mitt barn att det är självklart att ha hjälm. Samma sak när jag cyklar, skulle aldrig drömma om att cykla utan hjälm.

Jag växte upp på 80-talet och vi hade inte heller hjälm, varken vid skridskoåkning, cykling eller pulkaåkning. Tills min syster föll och fick hjärnskakning och ett stort jack i pannan som fick sys. Inte en trevlig syn kan jag säga, och sedan skaffades hjälmar.

Om du vill riskera ditt eget huvud, så fine. Men skratta inte åt oss som faktiskt vill skydda huvudet.

Tycker du är en mycket klok människa!! Ha det så trevligt
  • Anonym (Ja!)

Jag är vuxen och jag använder cykelhjälm när jag åker med barnen. 
    Man ramlar inte så ofta som vuxen - så risken är inte så stor att man behöver köpa ny.  Tycker det känns självklart. Brukar säga att "jag klär väldigt dåligt i respirator" om någon har synpunkter.

Ett tips är att även ha knäskydd. Knäna ramlar man oftare på än huvudet och det kan sitta i rätt länge om man är oskyddad.

Ha det så kul på isen!
  • vi och pyret
    Efraim Barkbit skrev 2016-01-14 20:53:38 följande:

????
  • vi och pyret

[quote=76230241][quote-nick]vi och pyret skrev 2016-01-14 22:30:37 följande:[/quote-nick]????[/

Tumme upp skulle det ju vara:)

• Anonym (Åsagåsa)

Jo, jag skrattar. För det är lite too much.
  • Anonym (Åsagåsa)
    Anonym (Ja!) skrev 2016-01-14 21:23:53 följande:

Jag är vuxen och jag använder cykelhjälm när jag åker med barnen. 

Man ramlar inte så ofta som vuxen - så risken är inte så stor att man behöver köpa ny.  Tycker det känns självklart. Brukar säga att "jag klär väldigt dåligt i respirator" om någon har synpunkter.

Ett tips är att även ha knäskydd. Knäna ramlar man oftare på än huvudet och det kan sitta i rätt länge om man är oskyddad.

Ha det så kul på isen!

Jamen det så klart, vi glömde ju nästan knäskydden. Ack, ack!
  • Anonym (T)
    Anonym (Åsagåsa) skrev 2016-01-14 23:37:12 följande:

Jo, jag skrattar. För det är lite too much.

Vad är det som är too much som du skrattar åt? Att inte vilja få hjärnskakning (eller än värre, hjärnblödning)? Att vilja lära barnen att det är självklart med hjälm?

Undrar var gränsen går för vad som är too much. Är det ok att cykla med hjälm? Ha bilbälte på sig? Låta bli att röka inomhus?
  • Anonym (Ja!)
    Anonym (Åsagåsa) skrev 2016-01-14 23:38:39 följande:
    Jamen det så klart, vi glömde ju nästan knäskydden. Ack, ack!
    Har man gått 6 månader med ett trasigt knä efter att ha ramlat på isen är knäskydd en självklarhet. 

Men Åsagåsa kanske inte ger sig ut på hal is...? 
  • Efraim Barkbit
    Anonym (Åsagåsa) skrev 2016-01-14 20:58:40 följande:

Oj nu fick du till det! Vilken bus du är då! Haha. Tja, ursäkta en som växte upp på 70talet och överlevde de mest "livsfarliga" förhållanden.

Även jag växte upp på 70-talet och då hade man Jofa-hjälm när man åkte nere på sjön där jag bodde. Oavsett ålder.
  • Sjömamma

Klart du ska ha hjälm! Vad är det för dumsnutar som tror att man inte behöver det som vuxen. Men jag tror inte att just cykelhjälm är så bra för skridskoåkning, den skyddar nog inte bakhuvudet på rätt sätt. Det är väl bakhuvudet som riskerar att slå i när man åker skridskor men sällan när man cyklar. Hoppas det löser sig och att ni får en kul skridskotur!

Svar på tråden Cykelhjälm vid skridskoåkning?