• Maglan

varför domnar händerna på natten?

Har börjat vakna flera gånger varje natt av att händerna har domnat..

Vet att jag brukar böja händerna in mot handleden när jag håller på å somna.. Omedvetet så försöker å tänka på att inte göra det..
    Har gjort så länge men först nu händerna börjat domna om nätterna.

Sover nog dåligt om nätterna som det är så känns jobbigt med ännu ett störningsmoment..

• Svar på tråden varför domnar händerna på natten?
  • Ellie

Det låter som karpaltunnelsyndrom. Googla och läs lite om det. Verkar det stämma in så kan du söka på din vårdcentral och få hjälp med tex skenor för natten (arbetsterapeuter brukar fixa detta), och ev remiss för operation.

• Iowhannah

Det där problemet har jag med! Vaknar nästan varje natt och märker att åtminstone ena handen är helt borta. De domnar ganska lätt dagtid också, men då kan jag ju justera ställningen eller så.

Har aldrig någonsin tänkt att det skulle vara nåt fel dock. Allra minst karpaltunnel :O

• Maglan
    Ellie skrev 2016-01-14 20:31:55 följande:

Det låter som karpaltunnelsyndrom. Googla och läs lite om det. Verkar det stämma in så kan du söka på din vårdcentral och få hjälp med tex skenor för natten (arbetsterapeuter brukar fixa detta), och ev remiss för operation.

Ah jag har läst om det. Men som ja fattar det brukar man ha ont också?
  • Iowhannah
    Maglan skrev 2016-01-16 13:11:55 följande:

Så har jag fattat det också. Det är ju bara obehagligt att händerna domnar, men att säga att det gör ont är att överdriva.
  • MammAmma

Karpaltunnelsyndrom. Jag har det konstaterat i båda handlederna och jag har inte ont. Sover med handledsskenor på nätterna.

• Ellie
    Maglan skrev 2016-01-16 13:11:55 följande:
    Nej, det är vanligt att man har det utan att ha ont.
  • johannaa9

Hejsan! Jag är arbetsterapet och kan tipsa om att googla "phalens test" för att se om det är karpaltunnersyndrom. Det ska kännas ut i insida tumme, pek och långfinger om det beror på det. Det är vanligt att man sover så som du gör och även fast man tänker på det så hamnar man ofta i de sovställningarna ändå. Var vaksam om det smärtar! Annars tycker jag du ska be en arbetsterapeut kolla på det, ortoser finns och kan ta bort symptom.

• Lonlely Wolf

Jag har opererats i båda händerna. För 13 år sen höger hand där fingrarna domna alla utom lillfinger. Hade inte ont i övrigt förutom fibromyalgi smärtan som jag har konstant.

Nu för en vecka sen opererades vänster hand då jag gått med domningar, elstöts känsla svårt att sova i över ett år.

Nerven som var i kläm var det på två ställen så det var tur att jag till slut bestämde att det var dags att få det opererad. Gipset /bandagen har man i 14 dagar sen tas det bort och även stygnen.

Vänta inte för länge innan du tar kontakt med VC för domningarna blir inte bättre utan det blir bara jobbigare. 

Svar på tråden varför domnar händerna på natten?