• kaajsa82

Ni som gjort 4 kejsarsnitt....

Hejsan!

Nu vänder jag mig till er som gjort eller går med tankarna att göra ert fjärde kejsarsnitt (även fler för den delen)

Jag och min sambo har nyligen fått vårt 3:e barn och vi känner båda att vi gärna skulle vilja ha ett till för att sedan ta bort möjligheten till fler barn. För mig i alla fall.
    Jag är 33 år, fyller 34 i år så jag vet ju att riskerna ökar med åldern. Min vikt är väl inte den bästa, men fick ju barn för mindre än 2 månader sedan.

Jag har tänkt arbeta med vikten samt bygga upp en bättre hälsa generellt och gå ned en hel del i vikt. För att operationen ska ha de bästa förutsättningarna som jag själv kan ge.

Jag har gått igenom 3 kejsarsnitt utan komplikationer. Visst det har gjort otroligt ont i själva operationsärret, men inget som jag inte klarat av. Mina barn har kommit tätt, förmodligen lite för tätt. Jag har ett barn som är fött 2012, ett 2013 och så nu slutligen ett 2015. Detta barn, om vi nu ens får turen att bli gravida igen är väl tänkt till slutet av 2017 eller 2018. Jag har tänkt låta kroppen vila i minst ett år ungefär.

Varför jag fick ett kejsarsnitt till att börja med var att mitt första barn fastnade och jag fick gå igenom en helvetes förlossning, tills vare sig kroppen eller läkarpersonalen orkade mer och tog slutligen till akut kejsarsnitt. Detta är inget som är utrett, vad som egentligen gick fel och varför. Så jag tog det säkra före det osäkra och bad om ett kejsarsnitt även andra gången. Sen blir det ju automatiskt kejsarsnitt tredje.

Vad tror/tycker ni? Att det finns risker, det vet jag, men det finns det ju med alla operationer, även dom enklaste. Finns det någon som kan berätta om sina egna erfarenheter. Ni som gjort fyra kejsarsnitt, hur har det gått? från förberedelser till operation, men även efter. Det känns som hemskt att välja bort ett fjärde barn bara för att "någon" bestämt att tre är nog. Alla kroppar är ju olika och borde inte läkarna sagt till vid operation att jag ej borde genomgå fler kejsarsnitt? Jag fick inte ens träffa en läkare efter. Endast en sköterska. Och ingen har nämnt något om att det är stora risker med fler operationer.

Mycket tacksam för svar!

• Svar på tråden Ni som gjort 4 kejsarsnitt....
  • Greifing

Jag har gjort 4 kejsarsnitt. Är nu v 22 och ska genomgå mitt 5e om 3,5 månad.

Första var urakutkejsarsnitt. Andra blev akutkejsarsnitt. Tredje och fjärde planerade kejsarsnitt. Har inte haft några komplikationer med operationssåret.

Jag har gjort alla snitt i samma "ärr". Mina kejsarsnitt är gjorda 07,08,10,12. hoppas såklart att mitt femte ska gå bra med men är super nervös!

• Frögurka

Hej, ja har gjort 4 planerade snitt -04, -07, -08 o -13. Alla har varit helt komplikationsfria, så gott som helt snörtfria. De enda som var va me den sista som de pga örrbildning tog lite längre tid att få ut. Nörmare 30-40 minuter efter bedövning/öppning. Alla är tjejer, 39+6, 38+3, 37+6, 38+3. Frågade om skick vid sista snittet o livmodern såg fin ut o hon anspg den avsolut skulle hålla för en till. De hon kunde se var ju gur de läkt efter nr 3, man vet ju inte hur 4an hör läkt förrns vid bästa snitt. Noderkakan har plockats me lätthet som de så fint heter, alltid suttit i bakvägg dock..

• yodi

du kan ju alltid ringa till sjukhuset eller bm och be att få gå igenom journalen från förra snittet och se om det står något där i som gör att dom avråder från fler graviditeter/snitt.

har själv varit med om fyra ks, dom två första var för att barnet låg i säte, det tredje och fjärde var akuta snitt.

dom tre första var helt utan problem, men vid det fjärde hade dom dels problem med att få upp livmodern då det var många sammanväxningar och mycket ärrbildning, även så var livmoder väggen tunn.

jag blev bland annat därför avrådd från fler graviditeter då det inte är säkert att livmodern skulle hålla för en till samt ökad risk för komplikationer vid op

• kaajsa82

Hejsan!

Tack för era svar, känner mig genast lugnare!

Jag ringde till BB där jag låg efter detta tredje kejsarsnitt och det stod inga kommentarer alls förutom att det var lite sammanväxtningar. Fast då har jag ju genomgått 2 kejsarsnitt sen tidigare plus en borttagning av blindtarmen. Så det borde ju vara konstigare om det inte fanns några sammanväxtningar. :)

Greifing skrev 2016-01-15 12:53:48 följande:

Jag har gjort 4 kejsarsnitt. Är nu v 22 och ska genomgå mitt 5e om 3,5 månad.

Första var urakutkejsarsnitt. Andra blev akutkejsarsnitt. Tredje och fjärde planerade kejsarsnitt. Har inte haft några komplikationer med operationssåret.

Jag har gjort alla snitt i samma "ärr". Mina kejsarsnitt är gjorda 07,08,10,12. hoppas såklart att mitt femte ska gå bra med men är super nervös!

Stort Grattis! Vad roligt med 5 små gryn!
    Det känns så tråkigt, för alla våra bekanta har avrått oss från att skaffa fler barn än två. Förstår inte riktigt vad dom har med det att göra. Eller så är det att normen är två barn allt över det är lite obekvämt på något vis, för dom! Alla jag känner har endast två barn, fast varför ska man vara som alla andra? :)
    Efter vi fått vårt tredje barn så har jag säkert fått höra minst 10 ggr att nu får det väl räcka.

Ja, ja som alltid så bryr jag mig inte om vad någon säger och skaffar hur många barn jag vill. Fast jag nu haft oturen/turen att få dom genom kejsarsnitt.

Mina två första är gjorde med samma ärr eller vad man ska säga, det tredje skar dom bort dom gamla ärren och gjorde ett nytt. Vet ej om det påverkar själva läkningen av ärret. Det läkte fint utvändigt i alla fall, inga infektioner eller så. Nu är det helt läkt och ska på efterkoll om två veckor, så man får väl se då vad sköterskan säger. Nu är ju vår bebis bara 2 månader, knappt det, men känner nog att jag vill ha ett fjärde barn.

Efter detta eventuella fjärde barn så tänker jag be dom att ta bort möjligheten att få barn, tror det går att göra i samband med operationen. Så slipper jag oroa mig för att bli gravid igen.
    "Människan är den enda varelse som vägrar vara den hon är."
  • yodi
    kaajsa82 skrev 2016-01-16 11:45:01 följande:

Hejsan!

Tack för era svar, känner mig genast lugnare!

Jag ringde till BB där jag låg efter detta tredje kejsarsnitt och det stod inga kommentarer alls förutom att det var lite sammanväxtningar. Fast då har jag ju genomgått 2 kejsarsnitt sen tidigare plus en borttagning av blindtarmen. Så det borde ju vara konstigare om det inte fanns några sammanväxtningar. :)

Stort Grattis! Vad roligt med 5 små gryn!
    Det känns så tråkigt, för alla våra bekanta har avrått oss från att skaffa fler barn än två. Förstår inte riktigt vad dom har med det att göra. Eller så är det att normen är två barn allt över det är lite obekvämt på något vis, för dom! Alla jag känner har endast två barn, fast varför ska man vara som alla andra? :)
    Efter vi fått vårt tredje barn så har jag säkert fått höra minst 10 ggr att nu får det väl räcka.

Ja, ja som alltid så bryr jag mig inte om vad någon säger och skaffar hur många barn jag vill. Fast jag nu haft oturen/turen att få dom genom kejsarsnitt.

Mina två första är gjorde med samma ärr eller vad man ska säga, det tredje skar dom bort dom gamla ärren och gjorde ett nytt. Vet ej om det påverkar själva läkningen av ärret. Det läkte fint utvändigt i alla fall, inga infektioner eller så. Nu är det helt läkt och ska på efterkoll om två veckor, så man får väl se då vad sköterskan säger. Nu är ju vår bebis bara 2 månader, knappt det, men känner nog att jag vill ha ett fjärde barn.

Efter detta eventuella fjärde barn så tänker jag be dom att ta bort möjligheten att få barn, tror det går att göra i samband med operationen. Så slipper jag oroa mig för att bli gravid igen.
    det går utmärkt att sterilisera sig i samband med ett ks, det gjorde jag nu under det sista
Svar på tråden Ni som gjort 4 kejsarsnitt....