Inlägg från: Tazzme |Visa alla inlägg
  • Tazzme

    Vad svara åt chefen, som kallar mig "söta, snälla lilla vän"?

    Min chef är inte den smidigaste av personer och kan kläcka ur sig rätt rejäla grodor. Har till och med kommit med rent sexistiska kommentarer, som ha själv väl tyckte var fyndiga skämt, några gånger. 

    Under de senaste månaderna har han vid en par tillfällen, då jag gått in till honom för att diskutera arbetsrelaterade saker, t.ex. hur olika projekt ska utföras osv., kallat mig "söta, snälla lilla vän".


    Jag tycker det är helt fel. Ett löjligt och dumt försök till härskarteknik och tycker att om något så gör han ju bara bort sig själv. han framstår i mina ögon som helt dum, korkad och faktiskt också rätt inkompentent som chef, om han inte klarar av att sköta sitt arbete utan att bli osaklig.

    Första gången blev jag så paff över hans korkade sätt att tilltala mig att jag inte hann reagera alls, innan tillfället då jag kunde ha sagt nåt var över.

    Vid det andra tillfället blev jag riktigt arg, men hade inget passligt genmäle på lager, så jag knep mun, för hade jag sagt nåt då så hade det nog varit allt annat än sakligt och korrekt. Man vill ju liksom inte sjunka till hans nivå heller, och inte heller göra situationen värre genom att börja gräla med chefen.

    Men har bestämt att om han tilltalar mig så en gång till, då MÅSTE jag säga nåt. Om inte annat så för min egen skull så måste jag markera att jag inte går med på att bli tilltalad så. Det är nedlåtande och nedvärderande och jag tycker jag har rätt att bli bemött som den sakliga, professionella arbetsmänniska jag är på min arbetsplats, inte som ett litet barn.

    Men vad ska jag säga? Tips?

    Jag vill vara saklig, vill inte gräla på honom eller komma med nåt näsvist svar eller så. Han är den typen som kunde bli arg på mig och ty "ge tillbaka". Men jag måste ju ändå säga nåt. 


    Hur ska jag svara honom sakligt, men ändå med så pass mycket tyngd bakom att han förstår att jag menar allvar?

  • Svar på tråden Vad svara åt chefen, som kallar mig "söta, snälla lilla vän"?
  • Tazzme
    tobbe01 skrev 2016-01-15 18:08:05 följande:

    Om jag hade ett företag och skulle anställa folk så skulle jag UTESLUTANDE välja unga killar som har go och driv. Absolut äldre killar också MEN aldrig någonsin en snorjänta eller en kärring. VARFÖR dra på sig problem helt i onödan. Har man ett företag som ska gå med vinst så finns inte utrymme för en massa tjafs.


    Hahaha :D Tack för dagens skratt!

    Det där var den dummaste och mest trångsynt idiotiska saken jag läst på länge! Att påstå att alla kvinnor är "tjafsigare" och har mindre "go och driv" än vilken som helst man var det mest intelligensbefriande jag hört på länge :)
  • Tazzme

    Tack för era svar!

    Ska definitivt noga fundera igenom vad jag ska säga och "öva in" det, så att nästa gång han kläcker ur sig nåt lika idiotiskt så lämnar jag inte helt paff och häpen och inte får nåt ur mig.

    Tror jag kör på Magdalena Ribbings grej, som BCH52 föreslog. Om han inte fattar den piken å kommer med nån liknande kommentar igen så får jag väl testa på att vara mer rakt på sak. Som nån föreslog "jag heter faktiskt Xxxx och föredrar att bli tilltalad med mitt eget namn".

  • Tazzme

    Ja nu tycker jag det bara blev värre!

    Hade utvecklingssamtal igår. Inom de första två minuterna hade han IGEN kallat mig "söta, lilla vän"....


    Efter att vi sedan gått igenom väsentligheter så som arbetsuppgifter etc. så sa han att vi måste diskutera min sjukfrånvaro.


    Visst, den har varit väldigt hög förra året, men tyvärr är det sådant jag inte kunde göra nåt åt. T.ex. var jag sjukskriven pga depression (inte pga av arbetet) i 1½ månad i årets början + att jag var sjuksriven 2½ vecka pga av en operation på hösten. Påpekade att förutom dessa två saker, så har jag ju nog visserligen varit borta en hel del, eftersom jag har en son som går på dagis, som ju blir sjuk nu som då, och sen blir jag sjuk osv. Och eftersom jag är ensamstående förälder, så är det ju alltid jag som måste vabba. Jag förstår ju allt det här, men min chef VET OM att jag är ensamstående, han vet också om att jag går i psykoterapi 2 ggr/mån för att inte bli deprimerad igen osv osv. Så ja... vad förväntar han sig att jag kan göra mer än det? Jag gör allt jag bara kan för att hållas frisk och komma i jobb, har ju till och med varit dum nog att komma i jobb några gånger fastän jag varit sjuk, bara pga dåligt samvete.


    Så ja, jag fattar att chefen måste ta upp det. Men då kunde han kanske abra konstatera att "trist att det var så mycket sjukfrånvaro förra året, hoppas att du inte behöver bli sjuk igen nästa år", istället för att "vi måste göra något åt din sjukfrånvaro" Ja, visst. Jag tycker inte om att vara sjuk! Men han kan gärna berätta åt mig hur jag ska göra för att min son hålls frisk och att jag hålls frisk, jag tar emot såna tips med öppna armar! För inte en enda jävla gång har jag typ "skolkat".


    Problemet är väl det att min "kära" kollega klagat över, att hon i enlighet med sin tjänstebeskrivning, måste vikariera mig vi behov. Största delen av mina arbetsuppgifter är så att säga MINA, vilket gör att de bara samlas på hög om jag är borta. Men nån enstaka gång måste hon typ sätta två timmar arbetstid på att delta i nåt möte å mina vägnar, eller dylikt. Det har no tydligen gnällt om till chefen, som nu tog upp det till diskussion med mig.

    Nå, hur som haver. Det var lite av ett sidospår.
    För sedan, då allt det så att säga obligatoriska var avklarta, så sa han "ja, u måste vi gå in på lite mer personliga saker"


    Och så började han, i princip sitta och kritisera min personlighet!?

    Han sa att jag tar för mycket plats, pratar för mycket på kaffepauserna, är för rakt på sak, blir för engagerad i mina arbetsporjekt, har för mycket idéer och bollar id´´er vid fel tillfällen?!


    Är detta sakligt?

    För till saken hör att detta kom som en total överraskning för mig! Ingen har någonsin sagt åt mig att jag talar för mycket på kaffepausen (vilket jag knappast gör, har inte mycket gemensamt med de flesta här, så jag brukar inte delta så mycket i diskussionerna). Och så sa han åt mig att jag gett opassande kommentarer på kaffepausen, och jag kan säga med handen på hjärtat att jag undviker bråk så långt som möjligt på jobbet, för jag orkar inte med bråk. Och jag har aldrig förolämpat någon, typ kastat nåt fult i ansiktet på dom, eller liknande. Visst kan jag delta i jargongen ibland, om de sitter och skämtar osv. Men varför det då endast är jag som ska pekas ut, förstår jag inte?
    Förstår inte heller hur det kan vara en dålig sak att jag engagerar mig i mitt arbete, gör saker som behöver göras även om jag egentligen inte borde (men nån måste ju fixa det), att jag aktivt försöker hitta på nya saker och att jag brinner för det jag gör. Men han lyfte fram det som en dålig sak.
    Visst måste man se efter så att man inte trampar någon på tårna. Men, jag är inte ambitiös på så sätt, att jag försöker framhäva mig själv eller skapa karriär eller nåt sånt. Så jag har liksom verkligen ingen nytta av att bli osams med mina arbetskamrater genom att typ ta nåns arbetsupgifter eller sånt...

    Ja, jag vet inte. Ber om ursäkt för mitt stökiga inlägg. Måste väl bara få ventilera mig lite, då känslorna snurrar omkring hejvilt.


    Vet inte vad jag ska tro. Detta kom som en blixt från klar himmel. Men, mycket av de saker han sa åt mig tyckte jag var regelrätt FEL. T.ex. har han flera gånger sgt åt mig att jag borde använda min "kvinnliga list" för att få mina medarbetare att göra det arbete som måste göras!


    Jag tycker detta är helt fel! Lika regler för alla! Om mina medarbetare (dvs männen) får tilltala mig, neutralt , sakligt och rakt på sak, så måste väl jag få göra samma sak, utan att bli stämplad som att "du tar för mycket plats"? Men nej, jag blir åtsagd att jag ska använda min "kvinnliga list" och försöka lura männen till att tro att de själva kommit på mina idéer, för att få dom att utföra uppgifter som måste göras....
    Min chef sa också att "om du har en bra idé, så kan du ju istället för att säga den lägga fram olika förslag och hinta saker, så att de andra själv kan arbeta sig fram till samma idé". varför skulle jag behöva göra det? Det är sådant som förmän ska göra, och jag är ingens förman. Så jag förstår liksom inte varför jag måste behandla mina medarbetare på annat sätt än de får behandla mig på?
    Visst är det väldigt viktigt med växelverkan och flexibilitet på jobbet, men shit alltså. jag tycker att jag flexar så ryggen går av ibland! Trampar på tå kring arbetskollega som surar som en fjortis minst en dag i veckan, hjälper till med sådant som jag egentligen inte behöer göra, bara för att jag vill vara snäll. Gör extra saker och tar itu med sådant som jag ser att behöver göras, även om det egentligen inte hör till mina arbetsuppgifter (men om det inte hör till NÅGONS arbetsuppgifter, vem ska då se till att det blir gjort?)

    Suck

    Är så himla trött på allt

    Funderade först att kanske det ligger nåt i det han säger. Kanske jag är en högljudd, narcissistisk person som bara lurar mig själv att tro att jag är hjälpsam och snäll och försöker ta andras känslor i beaktande så gott som det går.
    men, pratade med en arbetskompis om detta igår, och då hennes spontana reakton var "Men fy vad äckligt, detta är ju rena mobbningen!", så började jag fundera om det kanske kan vara så att felet inte nödvändigtvis ligger hos mig...
    Kanske det bara är det att jag är FÖR snäll (som jag fått höra tidigare) så folk tror att de kan få behandla mig hur de vill? Och sedan då jag ändå har tendenser att kunna vara självsäker och stå på mig, om jag tycker att situationen kräver det, så anses jag som "besvärlig". Inte vet jag. Men någon sade åt mig att min chef kanske ser mig som ett hot. Att nedvärderande benämningar såsom "söta lilla vän" är klassisk härskarteknik, och kanske han då nu bara tagit det steget längre och försöker trycka ner mig ännu mer?

    Ingen aning.

    Om nån orkar läsa igenom hela mitt svammle nu så får jag säkert massvis med svar om att det nog är jag som är en narcisstisk gris och bara försöker klampa över mina arbetskamrater etc. å bara tänker på mig själv. Och nu försöker jag svartmåla min stackars chef.

    Vet inte. Kanske det är så? Kanske jag bara tror att jag försöker vara snäll och duktig och en flitig arbetstagare, fast jag bara lurar mig själv och är egentligen hemsk och elak och dum..
    Men eftersom jag inte kunde förstå vilka situationer chefen talade om, då han sa att jag varit såhär hemsk, så kunde jag ju inte heller ge min sida av storyn eller frsvara mig på nåt sätt. och chefen vägrade ju, naturligtvis, säga vem som sagt nåt, eller nämna specifika exempel, för då hade jag ju kunnat ta reda på vem det är som klagat.

    (börjar fundera om det ens är så att det "har kommit in klagomål från flera håll", eller om det är så att det är nåt chefen hittat på själv, eller eventuellt tja... kokat ihop med en viss person på minavdelning, som gått bakom på/huggit mig i ryggen tidigare, och faktiskt blivit fast för det också)

    Men oberoende... är det sakligt av chefen att under ett utvecklingssamtal börja kritisera mig som person samt min personlighet?

  • Tazzme
    Themis skrev 2016-03-01 18:43:39 följande:

    Men jösses i min lilla låda, vad är det där för stolpskott till chef?
    Låter som rena rama Mad Men, tillbaka till 1950/60-talet liksom.

    Feedback ska vara konstruktiv och rikta sig mot beteende i specifika och angivna situationer, inte personlighet (eller kön!).

    Man ska också inleda med det som är positivt och fokusera på ett par målområden för den feedback som inte är positiv. Att såga någon jäms med fotknölarna har sällan lett till någon större förändringsvilja.

    Vi kan väl säga att din chef inte lyckades så bra med de punkterna. Obestämd

    Oavsett om jag vore en narcissistisk bitch eller ej så hade jag tagit min söta lilla rumpa och sett till att få betalt för mina idéer och tjänstvillighet på en annan arbetsplats. Det finns få saker som gör livet så beklämmande som en usel chef.

    Ta referenser av kollegor som uppskattar dig istället om du inte tycker han är nåt att ha som referens, det vet jag både en och två som har gjort, med helt okej resultat.


    Tack för ditt svar! Känns skönt att få höra att det kanske inte är så att det bara är jag som är en idiot på jobbet (så hemskt så "alla" måste klaga på mig?).

    Jo, kan faktiskt inte komma på att han sa en ENDA positiv sak till mej. Istället gjorde han så att i samma diskussion som han (senare) kritiserade min drive och min entusiasm, så ville han diskutera ett projekt som jag borde dra igång. Hur i helvete kan han tro att jag har lust att hitta på idéer och fundera kring ett nytt projekt, då han typ samtidigt säger åt mig att jag har för mycket idéer och för mycket entusiasm?

    Han försökte väl nog sitt bästa (antar jag?) att göra situationen konstruktiv. "Det är ingen som säger åt dig att du behöver förändra hur du är. Du behöver bara fundera kring hur du beter dig i olika situationer. Det är inget personligt" Då blev jag så arg att jag skrattade och svarade "Hur ska jag klara av att INTE ta detta personligt, då det är min personlighet som kritiseras?" Det hade han inget svar på.


    Och tja... fokusera... Han sade åt mig att jag gar för mycket idéer och kläcker idéer vid fel tillfällen. Då jag frågade honom "vid vilka tillfällen är det inte OK att yttra sig om man kommit på en bra tanke?" (för jag anser att de, om några alls, är väldigt få.... borträknat officiella tillställningar och sådant, vi snackar vanlig arbetsmiljö alltså). Hans svar "Ja det kan du ju ta och fundera på"
    Men f*n liksom! Hur förväntar han sig att jag ska veta vid vilka tillfällen jag betett mig "fel" och i hurudana situationer jag borde bättra på mig, om han inte säger det? Jag frågade ju för att jag inte VET, på vilket sätt hjälper hans svar mig då "det kan du ju ta och fundera på" Likadan stil körde han, då jag helt mänskligt(?), började fundera kring vem som månne kan ha sagt vad, och varför. Helt enketl bara för att förstå situationen bättre. För igen, hur ska jag kunna förändra mig om jag inte vet vid vilka tillfällen jag gjort fel/vem jag eventuellt trampat på tårna? Varpå han kommenterar "Nu ska du inte sitta och tänka på vem som sagt vad eller när och varför. Det är inte konsturktivt. Nu ska du bara tänka på hur du kan göra bättre" Tja.... svårt att veta hur man kan göra bättre, då man inte vet vad det exakt är som man gjort fel! Han menade väl tydligen då att jag måste gå omkring och tänka på mitt beteende hela jävla tiden och alltid vara på min vakt så att jag inte ens i misstag kan råka säga nåt som kan stöta någon över huvud taget. Och ja.... man blir väl nog lite tokig då, att gå omkring och tänka och tro att man hela jäkla tiden gör nåt fel!?
    Misstänker och hoppas, att det väl inte är så att typ alla klagat på mig och tycker jag är jobbig eller så. Utan att det är en eller någon enstaka person (den som gått bakom ryggen på mig tidigare, min närmaste kollega som det är meningen att man ska samarbeta med....), och för att skydda dom så sa han väldigt vagt "tja, det har kommit in kommentarer härifrån och därifrån". Vilket ju till en början fick mej att typ tro att alla i hela jävla företaget avskyr mig.
    Och tja, är situationen verkligen så, så är nog inte detta rätt plats för mig. Då kan de sitta här med sina gammaldags gubbfasoner och backstabbing bitch-stilar och prutta bäst de vill. Då sticker jag, för här står man ju inte ut länge.
    Och är det INTE så, tja, då är ju min chef endera totalt inkompetent (skulle inte vara nån överraskning!) eller ett riktigt jävla rövhål.

    Skickade faktiskt in en arbetsansökan till ett annat företag igår.

  • Tazzme

    [quote=76398149][quote-nick]Themis skrev 2016-03-02 18:00:13 följande:[/quote-nick]=>Skickade faktiskt in en arbetsansökan till ett annat företag igår.

    Bra! Använd din irritation till något konstruktivt. Sen säger jag inte att man helt ska kasta bort den feedback man får, man bör för sin egen långsiktiga utvecklings skull fundera på om det kan ligga något i det.

    Den som är modig (kanske när man är på väg att lämna för ett nytt jobb) frågar kollegan som man misstänker har åsikter: "Om jag skulle försöka bli bättre på två saker på detta jobbet, vad tycker du då att jag ska fokusera på?"

    En ärlig vilja att lyssna/ta emot feedback blir sällan illa bemött. Och om man nu faktiskt har gjort bort sig en smula i nåt sammanhang men är på väg bort så kan folk ofta släppa det och kanske ge ett par bra tips på vägen istället.

    Detta kan vara helt orättvist, men det kan också vara en chans att lära sig något. Och det är ju inte alls säkert att nästa gäng/chef du jobbar med uppfattar dig likadant.

    Jag vet själv att det finns grupper jag inte funkar i och jag är glad att jag har hittat en arbetsplats som uppskattar mina goda sidor och accepterar mina brister.[/

    Jo, du har absolut rätt i att jag ju inte typ bara kan sitta och skylla ifrån mig allt. För även om det är så att jag kanske nu blivit orättvist "dömd", så är det ju ändå någon som tydligen nånstans irriterat sig i någon mån.

    Jag har bara lite problem med att ta till mig allt för mycket av negativ kritik och sen inte tro på positiv feedback. Det är bland annat en sak som jag jobbar på i min terapi.

    Då kändes det bara så extremt jobbigt, att när jag kommit en bit omvägen i arbetet att sluta döma mej själv så jädrans hårt, så börjar chefen typ kritisera min personlighet. Hade han sagt det här åt mig för ett år sen hade jag blivit totalt förstörd och trott att jag var den vidrigaste människan på hela jorden.

    Ingen är ju perfekt, och absolut inte jag. Så det finns säkert massvis med saker som jag kan bättre på hos mej själv.

    Lenny känns det lite som att jag bara råkar komma i en grupp där jag helt enkelt bara inte passar in. Men det betyder ju automatiskt inte att det är "fel" på mig (som jag då tenderar att tänka), eller ens att jag nödvändigtvis borde ändra på mig. Själv tycker jag att folk mer borde försöka acceptera varandras olikheter, än tvinga in varandra i förutbestämda "mallar"...

    Hursomhaver så blev jag denna gång så irriterad eftersom jag tycker att det finns flera saker som lite indikerar att det nog är nåt konstigt här. T.ex det att han upprepade gånger kalla mig "kära lilla vän", nåt han aldrig sagt åt de andra kvinnorna på jobbet. Och det att han t.ex tyckte att jag borde gå en skolning i sådant som jag vet att jag är väldigt bra på, eftersom jag fått väldigt, väldigt bra respons från kunder om just det. Jag har många gånger fptt direkt beröm för st här av kunder, och de har tackat mig och gett mig komplimanger för att jag varit så duktig. Och så säger min chef åt mig typ att "detta är nåt du borde arbeta på"...

    Nå. Har nu i alla fall kommit fram till det att mycket av det han sade var, tja... fel. Och jag tycker han är en idiot. Och jag behöver inte bry mig om vad idioter tycker om mig.

    (Och varför tycker jag han är en idiot, förutom att ganska saker till mig som jag inte ville höra? Tja.... vid en julfest så klämde han mig och en medarbetare på baken, och funderade högljutt ifall samma medarbetare hade underkläder under kjolen. Lyfte också på hennes kjol för att kolla, kul skämt liksom.... Och kom med lite halvsliskiga kommentarer om min klädsel. Har också kommenterat en annan medarbetares "sexighet". Så han är rätt korkad... Dock hade vi möte om detta på jobbet, efter att företagsstyrelsen fått nys om saken (ingen hjälp av förtroendemannen eller manliga kollegor dock!) och han klämde ur sig en halvplan ursäkt. Detta var ett tag sen, och vi tyckte att alla är väl värda en andra chans, också han. Jag trodde att han bättrat på sig, men nu undrar jag om han bara bytt taktik... Några andra kollegor som tidigare jobbat på samma arbetsplats som honom, innan han blev vår chef, har också berättat att han dör betedde sig opassande mot DN sekreterare, som sa ifrån, och efter det tog det inte länge innan han gav henne sparken. Saken gick till rätten och han förlorade... Så tja, jag har mina misstankar om att han kan vara rött svinig om han så vill.)

  • Tazzme

    Äsch, misslyckad citering och megalångt inlägg. Allt annat än lättläst :D

    Ber om ursäkt

Svar på tråden Vad svara åt chefen, som kallar mig "söta, snälla lilla vän"?