Inlägg från: MadHatter |Visa alla inlägg
  • MadHatter

Vad svara åt chefen, som kallar mig "söta, snälla lilla vän"?

tobbe01 skrev 2016-01-15 19:21:45 följande:

Okay! Jag bjuder på skrattet.

Jag tänker hypotetiskt att jag var en arbetsgivare och VARFÖR skulle ´jag anställa en person som ska gnälla om mensvärk, PMS, graviditet, missfall, abort och att jag inte tilltalar henne på ett ur feministisk synvinkel korrekt sätt när jag kan anställa en ung grabb och slippa undan?

Att kvinnor "gnäller" om abort på arbetsplatsen (med chefen) är nog lika sannlikt som att en manlig anställd skulle "gnälla" om sin penisstorlek. Alla människor har saker man "gnäller" över men de flesta tar bara upp arbetsrelaterade saker på arbetet.

Respektfullt tilltal på arbetsplatsen är ju däremot arbetsrelaterat. Däremot tror jag inte att ogillande mot respektlöst bemötande är könsrelaterat - jag tror att lika många män som kvinnor reagerar negativt över ett respektlöst språkbruk från chefen.

Sen är det en annan fråga hur och om man ska agera.
  • MadHatter
    tobbe01 skrev 2016-01-16 10:20:13 följande:

Hur mkt gnäll chefen får höra beror väl på hur nära hen jobbar med sina anställda? Kärringgnäll tar tid och den tiden betalar arbetsgivaren för.

Gubbgnäll tar väl i så fall lika långt tid.

Sen kan man ju diskutera om män som grupp eller kvinnor som grupp i högre utsträckning tar upp problem på arbetsplatsen med chefen (det som du verkar definiera som "gnäll")

På villet sätt handlar ts fråga om tidsåtgång? Om chefen vill vara effektiv så går det ju fortare att säga "lisa" eller "Kerstin" än "söta lilla vän", och det ger inte heller upphov till irritaion hos arbetstagaren eller höjda ögonbryn hos kollegor och blir därför även mer tidseffektivt av det skälet.

Jag tror att effekten blir den samma ur tidsperspektiv och stämning på arbetsplatsen om du tilltalar "en ung grabb" på ett nedlåtande sätt som om du tilltalar en ung kvinlig anställd så. Enklast är ju att som chef ha ett respektfullt bemötande mot sina anställda generellt - låter allra mest effektivt.
Svar på tråden Vad svara åt chefen, som kallar mig "söta, snälla lilla vän"?