Inlägg från: Themis |Visa alla inlägg
  • Themis

Vad svara åt chefen, som kallar mig "söta, snälla lilla vän"?

Bebisröst:

"Men lilla snuttegullet då, inte visste jag att du kände så för mig?

Vanlig röst:

Tyvärr är det inte besvarat, men vi kan ju vara goda kollegor och tilltala varandra med förnamn som man brukar, i alla fall?"

Skratta aldrig åt din partners livsval. Du är ett av dem. /RottenE-cards
  • Themis

Men jösses i min lilla låda, vad är det där för stolpskott till chef?
    Låter som rena rama Mad Men, tillbaka till 1950/60-talet liksom.

Feedback ska vara konstruktiv och rikta sig mot beteende i specifika och angivna situationer, inte personlighet (eller kön!).

Man ska också inleda med det som är positivt och fokusera på ett par målområden för den feedback som inte är positiv. Att såga någon jäms med fotknölarna har sällan lett till någon större förändringsvilja.

Vi kan väl säga att din chef inte lyckades så bra med de punkterna. Obestämd

Oavsett om jag vore en narcissistisk bitch eller ej så hade jag tagit min söta lilla rumpa och sett till att få betalt för mina idéer och tjänstvillighet på en annan arbetsplats. Det finns få saker som gör livet så beklämmande som en usel chef.

Ta referenser av kollegor som uppskattar dig istället om du inte tycker han är nåt att ha som referens, det vet jag både en och två som har gjort, med helt okej resultat.

• Themis
    =>Skickade faktiskt in en arbetsansökan till ett annat företag igår.

Bra! Använd din irritation till något konstruktivt. Sen säger jag inte att man helt ska kasta bort den feedback man får, man bör för sin egen långsiktiga utvecklings skull fundera på om det kan ligga något i det.

Den som är modig (kanske när man är på väg att lämna för ett nytt jobb) frågar kollegan som man misstänker har åsikter: "Om jag skulle försöka bli bättre på två saker på detta jobbet, vad tycker du då att jag ska fokusera på?"

En ärlig vilja att lyssna/ta emot feedback blir sällan illa bemött. Och om man nu faktiskt har gjort bort sig en smula i nåt sammanhang men är på väg bort så kan folk ofta släppa det och kanske ge ett par bra tips på vägen istället.

Detta kan vara helt orättvist, men det kan också vara en chans att lära sig något. Och det är ju inte alls säkert att nästa gäng/chef du jobbar med uppfattar dig likadant.

Jag vet själv att det finns grupper jag inte funkar i och jag är glad att jag har hittat en arbetsplats som uppskattar mina goda sidor och accepterar mina brister.
Svar på tråden Vad svara åt chefen, som kallar mig "söta, snälla lilla vän"?