Jeahla skrev 2016-06-07 08:49:17 följande:
Ljuslykta: vad roligt med en troende som vill vara med och diskutera. Välkommen in.
Sura 23 vers 1-6
Vad betyder "de som man rättmätigt besitter? "
Slavinnor som får utnyttjas sexuellt?
Muhammed var inte direkt fredlig IOM att han for runt och erövrade landområden.
Han hade en hel del minst sagt tvivelaktiga förbindelser.
Gifte sig med en nioåring
Hade sex med sin farbrors döda fru
Gifte sig med sin adoptivsonen fru
Den killen hade stora lustar...
Har hört att muslimer får ljuga om det gynnar islam. Stämmer det och hur kan man då tro på en muslim i en diskussion om islam?
Jag har inte läst Koranen från pärm till pärm utan bara skummat igenom, så rätta mig om jag har fel. Jag får känslan att kvinnor ses mer som egendom än egna individer. Tex *sura 30 vers 20-21
*kvinnan är en åker som mannen kan besöka efter behag.
*Mannen och kvinnan har samma rättigheter gentemot varandra men hans rätt står över.
Tack!
Jag ser att någon svarat på det du undrat över lite längre fram i tråden så det blir kanske lite överdrivet att igen gå igenom samma sak, om det är ok för dig?
Tänkte bara på 23:1-6 tror inte det fanns något om det, så tar det här.
Det med ''rättmätigt besitter'' handlar enligt tafsir (förklaring av Koranen) att det är en vedertagen tolkning av slavar i bemärkelsen att det handlar om slavar som tagits som fångar under ett krig. Sen om man vill veta mer om hur dessa slavar/fångar (manliga och kvinnliga) sågs på så finns det bra och informativa nätsidor att läsa. Tänk på att det finns många sidor som inte är så läsvärda när det gäller kommentarer om olika religioner, vilken det än kan vara. Så var observant och källkritisk när du söker informationen.
Dessa slavar/fångar som omtalas i Islam går inte riktigt att jämföra med hur vi ser på exempelvis de afrikaner som tvingades till USA eller den trafficking som pågår idag. Islam talar för att dessa människor skulle behandlas värdigt, äta samma mat, ha likadan kläder o.s.v. Äktenskap mellan manliga och kvinnliga slavar uppmuntras i 24:32 och i versen efter så står det att den slav som önskar sin frihet ska få ett frihetsbrev upprättat,
Jag tror, min åsikt, att det är väldigt svårt att verkligen sätta sig in i något om man endast skummar igenom en text, vilken det än må vara. Det finns stor risk att man inte kan vara neutral utan att man gör egna tolkningar. Man behöver nog lägga lite mer tid och krut så att säga på att läsa för att ta in och sätta i perspektiv, för att få en så korrekt bild som möjligt i sökandet efter svar.
30:20-21 tar upp hur vi, bör skulle nog jag vilja säga, reflektera över skapelsen. Hur allt det som finns runt om oss är tankeväckande och fantastiskt. Startknappen trycktes på och allt satte igång och pågår än idag. Så även man och kvinna som nämns i vers 21 så som skapelser och komplement för varandras glädje och möjlighet till fortplantning.