Inlägg från: ljuslykta |Visa alla inlägg
  • ljuslykta

Hur kan man vilja vara muslim??

Jeahla skrev 2016-01-15 20:35:45 följande:

Alltså, jag förstår inte. Islam grundar sig väl på Mohammed deras "profet" . Men han var ju för tusan en mördare och våldtäkts man! Hur sjutton kan man välja att tro på något grundat av en maktgalen, ond galning?

Att man vill tro på en så ond religion går över mitt förstånd.

Hej på dig. Det är kul att du tar dig tid att fundera över andras val, jag tolkar det som ett intresse från din sida. Om man tänker att ca 1,5 miljarder människor nu ändå är muslimer världen över så vore det rätt märkligt om alla dessa människor skulle ha samma förståelse av Islam som du har, inte sant? Kan det vara så tror du att du ser på Islam lite ovanifrån och inte inifrån så att säga och att du därför kan ha missat något på vägen?
  • ljuslykta
    Jeahla skrev 2016-01-16 17:41:51 följande:

Ni som pekar ut kristendomen och likställer den med islam, det finns ingenstans i Bibeln där Jesus våldtog någon, finns ingenstans i Bibeln där han mördade någon, finns ingenstans i Bibeln där han gifte sig med en nioåring. Allt detta finns och uppmuntras i islam. Visst finns det folk som använt och säkert använder Bibeln för sina egna syften men den stora skillnaden är att Jesus har aldrig befallt lr uppmuntrat detta.

Nu stämmer ju inte detta med våldtäkt och mord, men ska ändå försöka se om jag kan kommentera något av det du skriver.
    Att det inte nämns i Bibeln om vem Jesus (fred vare med honom) skulle ha gift sig med eller inte är kanske inte så konstigt, det är väl endast ett par år av hans mission som beskrivs där? Enligt kristen dogm så gifte han väl sig inte alls? Men han levde i en tid långt före Islams profet så skulle han ha gift sig så kanske det inte hade varit så stor skillnad på seder och bruk dessa tider emellan? Sen förekommer det tillåtelse för en muslim att döda när det kommer till krig eftersom det dessvärre då kan bli nödvändigt. Skillnaden mellan Jesus och Muhammad (fred vare med dem) är att den förstnämnda endast missionerade och Islams profet ledde en nation. Därav infinner sig också olika förpliktelser och åtaganden. 
  • ljuslykta
    Anonym (som vanligt....) skrev 2016-01-16 20:19:53 följande:

Så hittills är det ingen som vet varför man vill vara muslim?

Jodå jag är en av dem som vet utifrån en personlig vinkel, men frågestartaren har inte efterfrågat varför man vill vara muslim utan degraderat frågeställningen till ''hur kan man tro på en så ond religion'? Det lämnar knappast något utrymme för övriga läsare att då göra en kovändning och i detta uppmuntras till att berätta om varför man vill vara muslim. Det är inte vad som efterfrågas här helt enkelt. Men en ny trådstart med intresse för just detta ämne tror jag däremot skulle kunna locka fram mer svar om trådstarten är i korrelation med relevant frågeställning. 
  • ljuslykta
    Konstatera skrev 2016-03-20 21:14:36 följande:
    Samtidigt är religion idéläror som påverkar människor. Ju sämre idéer, ju sämre människor.

Islam är en av de allra sämsta idéerna. Likaså katolicismen som dock genomgått vissa goda reformer som också haft en positiv inverkan på dess medlemmar.
    Det finns religion som påverkar negativt i vissa fall, eftersom det finns människor  som sätter sig själva i första rummet och då blir det inte alltid rätt. Men  -det här är liksom poängen, det är inte unikt för människor som är religiösa eftersom dåliga tankar, riktlinjer och idéer finns överallt, för det är människor som det handlar om. Vi tänker och handlar inte alltid på samma sätt. En del vill göra gott andra bryr sig inte. 

Så jag kan inte hålla med dig om religion överlag skulle göra människor sämre. Det tycker jag låter som ett ogenomtänkt påstående och inte verklighetsförankrat utan det låter snarare som ett försök att hävda att människor som inte adderat en religiösa skrift i sina liv skulle vara bättre människor. Det går inte att generalisera så, det blir bara fel. 
  • ljuslykta
    Jeahla skrev 2016-03-28 20:25:51 följande:

Eftersom du uppenbarligen inte läst vad jag skrev så måste jag återupprepa. Vad jag påpekade i denna trådstart var att Mohammed som är grundaren till Koranen och islam var en mördare och våldtäktsman. Jag förstår inte att människor vill följa och lyssna till en sådan person.

Visst har du påpekat detta, men du kan däremot inte finna stöd hos 1,5 miljarder muslimer att det är profeten Muhammad (fred vare med honom) som är grundare till Koranen och Islam. Det är Allah (Den Högste och Ärade) som frambringat både Islam, Koranen och vem som ska vara dess budbärare. Därför blir det inte lätt att föra diskussionen vidare eftersom början blir så fel, förstår du vad jag menar? 

Du får gärna läsa inlägg jag har skrivit till dig tidigare idag som berör detta med mord bland annat, så kan vi ta det därifrån?
  • ljuslykta
    Anonym (PEZ) skrev 2016-03-31 00:13:32 följande:

Är Islam en mer förtryckt religion än andra religioner?

Jag försöker förstå vad du har skrivit men om jag nu läser som det står och jag utgår från svensk mark så är nog alla religioner lika förtryckta på sätt och vis, Då utgår jag från att Sverige är ett sekulärt territorium där förvisso religionsfrihet finns inskrivet i lagen, men där en del människor ger uttryck för att de helst skulle vilja se ett religionsfritt samhälle. Så utifrån det synsättet så kan man som religiös känna sig förtryckt i och med att religionens existens förtryckts. 
  • ljuslykta
    Anonym (hm) skrev 2016-06-06 18:17:04 följande:

Tror många tvingad in i religion gäller inte bara sekter.

En del tvingas säkert som du säger in i religionen andra följer samhällets norm, religiös eller inte. Som svensk så följer du också en norm egentligen, den sekulära normen. Sen om man i vissa fall även kan se det som tvingande är också en fråga i sig - förväntas man att följa den sekulära normen? Det är svårt att stå utanför normen många gånger och inte lätt att vara ''annorlunda''. Så det är kanske är en mer komplicerad fråga än den först kan ses vara? 
  • ljuslykta
    Furienna skrev 2016-06-06 20:35:01 följande:
    Kanske det, men då blir nästa fråga: Vem av dem är en bättre förebild för människor i dagens Sverige? Det kan ju knappast vara en krigisk härförare, som tog en nioårig flicka om hustru.
    Om du endast ser det på detta på ett förenklat sätt så är det inte så mycket att orda om. Men hur många svenskar idag har exempelvis Jesus (fred vare med honom) som förebild idag om du menar att det handlar om att välja antingen eller?

Som sagt, andra tider andra seder. Även på Jesu tid så var sederna väldigt annorlunda än de är idag. Dömer vi dessa människor som sämre än oss bara för det? Eller försöker vi sätta saker och ting i perspektiv?  Är vi bättre idag än människor var då? Kommer vi att vara bättre än kommande generationer? Eller är det så att vi dömer efter vår tids anda och utgår från det som det enda rätta för alla  tider?
  • ljuslykta
    Jeahla skrev 2016-06-07 08:49:17 följande:

Ljuslykta: vad roligt med en troende som vill vara med och diskutera. Välkommen in.

Sura 23 vers 1-6

Vad betyder "de som man rättmätigt besitter? "

Slavinnor som får utnyttjas sexuellt?

Muhammed var inte direkt fredlig IOM att han for runt och erövrade landområden.

Han hade en hel del minst sagt tvivelaktiga förbindelser.

Gifte sig med en nioåring

Hade sex med sin farbrors döda fru

Gifte sig med sin adoptivsonen fru

Den killen hade stora lustar...

Har hört att muslimer får ljuga om det gynnar islam. Stämmer det och hur kan man då tro på en muslim i en diskussion om islam?

Jag har inte läst Koranen från pärm till pärm utan bara skummat igenom, så rätta mig om jag har fel. Jag får känslan att kvinnor ses mer som egendom än egna individer. Tex *sura 30 vers 20-21

*kvinnan är en åker som mannen kan besöka efter behag.

*Mannen och kvinnan har samma rättigheter gentemot varandra men hans rätt står över.

Tack!
    Jag ser att någon svarat på det du undrat över lite längre fram i tråden så det blir kanske lite överdrivet att igen gå igenom samma sak, om det är ok för dig?

Tänkte bara på 23:1-6 tror inte det fanns något om det, så tar det här.  
    Det med ''rättmätigt besitter'' handlar enligt tafsir (förklaring av Koranen) att det är en vedertagen tolkning av slavar i bemärkelsen att det handlar om slavar som tagits som fångar under ett krig. Sen om man vill veta mer om hur dessa slavar/fångar (manliga och kvinnliga) sågs på så finns det bra och informativa nätsidor att läsa. Tänk på att det finns många sidor som inte är så läsvärda när det gäller kommentarer om olika religioner, vilken det än kan vara. Så var observant och källkritisk när du söker informationen.

Dessa slavar/fångar som omtalas i Islam går inte riktigt att jämföra med hur vi ser på exempelvis de afrikaner som tvingades till USA eller den trafficking som pågår idag. Islam talar för att dessa människor skulle behandlas värdigt, äta samma mat, ha likadan kläder o.s.v. Äktenskap mellan manliga och kvinnliga slavar uppmuntras i 24:32 och i versen efter så står det att den slav som önskar sin frihet ska få ett frihetsbrev upprättat, 

Jag tror, min åsikt, att det är väldigt svårt att verkligen sätta sig in i något om man endast skummar igenom en text, vilken det än må vara. Det finns stor risk att man inte kan vara neutral utan att man gör egna tolkningar. Man behöver nog lägga lite mer tid och krut så att säga på att läsa för att ta in och sätta i perspektiv, för att få en så korrekt bild som möjligt i sökandet efter svar. 

30:20-21 tar upp hur vi, bör skulle nog jag vilja säga, reflektera över skapelsen. Hur allt det som finns runt om oss är tankeväckande och fantastiskt. Startknappen trycktes på och allt satte igång och pågår än idag. Så även man och kvinna som nämns i vers 21 så som skapelser och komplement för varandras glädje och möjlighet till fortplantning. 
  • ljuslykta
    Anonym (H) skrev 2016-06-08 18:23:09 följande:
    Hur ser muslimer på icke troende?
    Tror det är svårt att svara utifrån ett generellt perspektiv. Alla människor har olika åsikter och uppfattningar. En del präglas av den miljö de växer upp i, hur deras vardag ser ut o.s.v. och värderar utifrån det. Så det vore som att fråga icke-troende hur de ser på muslimer - jag är rätt övertygad om att svaren kommer att variera. 

Men med stöd av den islamiska tanken om människor överlag, så är det att vilka vi än är så är vi alla skapelser av Allah (Den högste och ärade) och vi finns här för att vara varandra behjälpliga och leva i fred med varandra. Men alla följer inte det konceptet och det gäller människor i gemen. 

Så jag för min del ser dig som en medmänniska vare sig du är troende eller inte, svart eller vit, rik eller fattig, man eller kvinna, barn eller vuxen, svensk eller icke-svensk o.s.v. Ditt värde som människa är lika som alla andras. 
  • ljuslykta
    ulanta skrev 2016-06-09 13:14:14 följande:
    www.thereligionofpeace.com hävdar att det finns 109 våldsamma verser i koranen. Har själv läst en hel del av dem och det är håresande. Förtryck och förslava alla icke muslimer. Döda alla icke muslimer mm...
    Det är lite som att plocka russin och citat efter behag, inte sant? Det är vad den hemsidan ägnar sin tid åt. Men de har ''glömt'' bort att sätta sig in i vilka perspektiv det handlar om, jag menar handlar det om en beskrivning av exempelvis slaget vid Badr så självklart finns det beskrivningar om vad som skett i samband med det. Precis som våra historieböcker kan berätta om liknande teman och i sitt sammanhang. 

Den som däremot har intresse av att läsa för att förstå kontext och varför, kommer nog att få större insikt genom att ta reda på och lära sig mer genom att läsa seriös information som finns att tillgå.
Svar på tråden Hur kan man vilja vara muslim??