• entjej

Lös tand

Min dotter på sex år har en jättelös tand. Den är jättelös och jag tänker att den borde gå och rycka loss men dottern vill inte. Sitter den fast mer än vad man tror eller borde vi kunna rycka loss den? Om tanden skulle lossna på natten kan den åka ner i svalget eller lungorna? Kan det bli farligt?

• Svar på tråden Lös tand
  • niinnii87

Vrf vill du ens rycka den? Låt den lossna av sig själv istället. Rycker du den kan barnet bli rädd för semi framtiden.
    Min 8åring fick sin första utdragen av sin lillebror när hon inte va beredd å är fortfarande skärrad gällande lösa tänder.
    Lillebrorsan däremot drar dom själv när han känner att det går.
    Så låt tanden vara!

• Farfallos

Har du verkligen någonsin hört talas om någon som på natten fått en vass tand ner i lungorna? Är ditt barn i något slags vegitativt tillstånd, eller varför tror du inte att hon har normalt fungerande reflexer?

• Malla1

Min dotter svalde en tand när hon var mellan 5-6 år på natten. Det enda som hände med henne var att hon blev hysterisk för att inte tandfen skulle komma men det gjorde hon ändå :)

• entjej
    Farfallos skrev 2016-01-16 05:37:06 följande:

Har du verkligen någonsin hört talas om någon som på natten fått en vass tand ner i lungorna? Är ditt barn i något slags vegitativt tillstånd, eller varför tror du inte att hon har normalt fungerande reflexer?

Se svar tre så ser du att hennes barn svalt en tand på natten. Om man kan svälja en tand på natten borde den lika gärna kunna halka ner i lungorna.
  • Farfallos
    entjej skrev 2016-01-16 21:29:37 följande:

Se svar tre så ser du att hennes barn svalt en tand på natten. Om man kan svälja en tand på natten borde den lika gärna kunna halka ner i lungorna.

Du sväljer saliv i sömnen, så att svälja är inget konstigt, och inget du varken vaknar eller hodtar av. Om du däremot skulle få något i fel strupe så hostar du, oavset om du sover är sovande eller vaken.

....och som sagt var. Jag har aldrig hört talas om någon som dötta av en tand i lungab. Däremot dör det ibland barn utav saker de sätter i halsen i vaket tillstånd.
  • cosinus

Jag rycker ungarnas tänder, inte för att de inte ska lossna i sömnen utan för att de brukar vara så tjorviga med maten när tänderna knappt sitter fast. De vet om att jag ska dra den, brukar inte vara helnöjda men tycka det är rätt skönt när det är över.

• entjej

Nu har tanden lossnat så nu kan jag vara lugn ett tag! ?

Svar på tråden Lös tand