Inlägg från: Micajin |Visa alla inlägg
  • Micajin

BF Juli 2016 (ny!)

Hejhej! Hoppar in i denna tråden!

Är gravid med första barnet i v.18 och har BF 8juli.

Var först beräknad till 29 juni men blev flyttad på RuL till de nya datumet.

Allt såg bra ut på ultraljudet, fick först komma dit för och se en förmodligen pojke ligga och sprattla och böjd som en ostkrok och ville inte vända sig. Fick komma in igen och då såg man definitivt att det är en pojk samt alla organ och kroppsdelar såg bra ut.

• Micajin
    M A F H H skrev 2016-02-02 16:36:03 följande:

Idag var vi äntligen på RUL. Allt såg toppen ut och bebisen mår bra.

Tyvärr gick det inte att se kön tydligt, men hon trodde att det var en flicka men kunde inte vara säker, jaja, inte hela världen utan man kan ju boka köns-ul senare. Det viktigaste är att allt är bra.

Mitt nya BF-datum är 4 juli istället för 1 juli, så enligt den nya beräkningen så gick jag in i vecka 19 idag. 

Hur går det för er andra då? 

Har ni förresten redan börjat köpa saker till bebisen eller ska ni vänta? 

Vi har redan köpt barnvagn och lite kläder. Vi köper efterhand när det kommer upp bra begagnade grejer till bra pris. Letar nu efter det rätta skötbordet och spjälsängen!

En tripp till gekås och Ikea väntar snart också! Ska bli så kul :)
  • Micajin

Jag känner vår pojk i magen både som fladder och ibland en spark. Efter de första gångerna man känner bebisen kan man urskilja gaser och bebis-fladder. Det tar inte lång tid.

Har kännt vår bebis varje dag nu i ca. 1 vecka. Kunde se på ultraljuden när han rörde sig och jag kände det samtidigt i magen :)

Går in i vecka 19 imorgon.

• Micajin
    Moorii skrev 2016-02-05 10:05:28 följande:

Jag känner inte mycket alls ännu :/ har känt nåt som skulle kunna vara bebis, men är inte säker. Är i vecka 18 nu, så börjar bli lite orolig! Har tydligen moderkakan i framvägg, men svårt att inte oroa sig ändå.

Jag har också moderkakan i framvägg, det kommer ska du se :D
  • Micajin
    Ludde123 skrev 2016-02-05 16:25:08 följande:

Från Rul idag. Bm sa att det till 99% är en tjej

. En liten sprattlar bebis är det med 100%

Vad kul! Vilken dag hade du Bf?
  • Micajin
    Gemmy skrev 2016-02-05 21:50:26 följande:

åh vad häftigt! att se bebisen röra på sig och känna det samtidigt :o

Ja, det var häftigt! Längtar såå tills vår pojk kommer :)
  • Micajin

Har ni börjat köpa grejer ännu eller har ni kvar sedan tidigare barn?

Vi väntar ju vårt första. Har precis flyttat till vårt egna hus och har precis köpt massor av kläder (begagnade klädpaket) och en barnvagn. Näst på listan är en maxi cosi babyskydd och skötbord /spjälsäng.

• Micajin
    idaadi skrev 2016-02-08 13:38:53 följande:

Väntar också första barnet men jag har inte kunnat hållt mig ifrån att handla kläder när det varit rea så har en hel del redan. Men det har jag haft tidigare också utan att varit gravid. Alltid kul att ge bort till någon med liten om inte annat :)

Vi har beställt barnvagn, passade på då det var kampanj och så har vi köpt en spjälsäng. Bara skötbord och babyskydd kvar i princip. Och en bärsele! Är väldigt sugen på de, måste bara övertala sambon om att det är något vi behöver.

Var på rul förra veckan och har känt av bebisen i några veckor redan, har moderkakan i bakvägg och man brukar känna tidigare då. Bf 2 juli, men hoppas på tidigare :p

HAHA! Men bärsele är ju superbra att ha! Sa de till min man; Ska vi köpa en bärsele på gekås sen?

Svar; ja jag ska ha en sån babblar
  • Micajin

Fortsätter på meningen då telefonen cpar sig!

Svar: ja en sån babybear måste vi ha!!

Så himla sött haha!!

• Micajin
    Gemmy skrev 2016-02-09 22:49:38 följande:

Vi har inte köpt någonting än, men jag vet nästan vad jag vill ha. Vill gärna ha en Stokke Step eller Tripp Trapp, ni vet den man kan använda från födelsen? Efter vi har ett barn och äter vid matbordet varje dag, så är det viktigt för mig att bebisen kan sitta (ligga) i samma höjd och vara med, när vi sitter vid matbordet. Någon som har en?

Sen vill jag ha en bedside crib, en sån där liten säng som man fäster fast i sin egna säng. Detta för att underlätta för oss på nätterna, så vi slipper vakna, gå upp osv. Jag kommer ändå köpa en vanlig säng att ha i bebisens sovrum, som han får sova i på dagarna, och när han blir äldre. 

Eftersom vi fick vårt första barn för nästan fyra år sen, så sparade vi inget, ingenting alls! Alla kläder, vagn, säng, alla baby prylar, ALLLLT, slängdes, men jag ser framemot att köpa nya saker. Finns massa nytt där ute på marknaden som underlättar för nyblivna föräldrar. Ett tips är ju att gå på barnmässan, och kolla runt sen.

Vagn?

Vagn har jag inte kollat på än. Ville ha en bugaboo förut, men det känns väldigt ute? 

Bärselse vill jag gärna också ha, fast är osäker på vilken eller om vi ska ha en sån där sjal istället? De sägs ju vara bättre.

Kläder börjar jag nog handla kanske i vecka 30, eller innan om jag inte kan hålla mig :p

Jag tänkte också ha spjälsängen i vårt sovrum och en Junior växasäng i barnrummet. Smidigare.

Vagn har vi köpt en jättefin begagnad emmaljunga citycross duo med både sitt och liggdel från 2011! Vi fick den till ett vrakpris, den är i perfekt skick.

Tanken är nu att jag ska kombinera vagnen med babyskyddet tillsammans med adapter.
  • Micajin

Jag mår också väldigt bra. Nyss tagit mig förbi en förkylning som lätt kunde ha blivit värre än vad den egentligen va. Plus att jag jobbat vartenda dag i 15 dagar i sträck i butik. Är ledig en dag för att handla och åka till BM sedan jobbar jag alla dagar igen haha! 

Gick in i vecka 20, är beräknad till 8/7. Kul att jämföra magen med tidigare skede. Jobbarmamma-byxor kommer på onsdag och det kan jag säga är väldigt efterlängtat efter att ha haft 1 storlek för stor med gummiband mellan knäppet och knappen xD Det är nu i efterhand som man ser hur smal man egentligen var innan graviditeten! xD

Såg det om babyskyddet ni skrev innan! För oss så kostar det inte många kronor extra med adapter. Smidigt eftersom vi handlar lite ivarje mindre matbutiker här ute på buschen, Förstår däremot att man inte längre stunder skall ha bebisen i babyskyddet. Hur gör man då ifall man ska åka längre, t.ex. en 6h bilresa?

• Micajin
    Niyoh81 skrev 2016-02-15 08:58:16 följande:
    Vilken fin mage :)

Har du gått upp mycket?

Köpte mina mamma byxor för några veckor sen. Inte gått upp nå sen ja blev gravid men tyckte de tryckte å klämde mina egna byxor. Speciellt när ja satt ner.

Detsamma! :D

Nej jag tror inte att jag har gått upp mycket i vikt utöver själva "barnet" med tillbehör. Vägde 66kg i början av graviditeten och har ingen våg hemma (så skönt) så jag får veta imorgon hur mycket jag gått upp. Gissar dock på väldigt lite. 

Jag har haft mammabyxor sedan runt julafton, Kände samma som dig.. Det började bli tajt när man satt ner och böjde sig ner hehe..

• Micajin

Var på rutinbesök med mannen igår hos barnmorskan, fick höra vår sons hjärtslag!! Så himla underbart.

Vägde mig och det visade sig att jag gått upp ca 2-3 kilo på 20v! Är i vecka 20 nu.

Känner mig nästan smalare överallt annat stans än magen. Men de är väl för att magen börjar bli så stor hihi.

• Micajin
    Namnlös2015 skrev 2016-02-25 09:17:36 följande:

Hej på er :)

Jag funderade på en sak när jag vaknade!

Hur sover ni?

Jag går snart in i vecka 22, ligger gärna på mage sådär halvt om halvt. Kan i bland lägga mig helt på sidan, måste vara vänster sida, annars flåsar sambon mig i ansiktet :)

Mår ni bra?

Känner ni av era bebisar?

Sover som en sten, helst på magen men för mig fungerar det inte längre, den är ju större nu haha! Så då sover jag helst på sidan.

Är i vecka 22 imorgon, har moderkakan i framvägg och känner bebis sparka ordentligt varje dag! Har inga gravid-problem förutom att man ibland blir lite sur haha..
    Kissarna vilar gärna på magen när bebis sparkar där inne :P
  • Micajin

Förresten, är det någon mer som börjat att läcka ifrån brösten? 
    Har sett nu att det börjat läcka råmjölk från ena bröstet. Är i vecka 22 imorgon! 

• Micajin
    Sommarmalva skrev 2016-03-08 22:16:03 följande:
    Jag tycker bara det känns så onödigt med gravidkläder när man inte använder de så mycket så jag försöker hitta billigt på Tradera. Sist fick jag fem gravidjeans/byxor för 200 kr! Sånt gillar jag! Har också nu vunnit en auktion med två fina randiga toppar för strax över hundralappen har ni kollat efter vagn och sånt? Jag är lite petig med det eftersom jag inte vill ha en med såna där små fåniga hjul fram... Inbillar mig att det kommer bli besvärligt på vintern men en massa snö. Vill ha fyra rejäla stora hjul. Vi känner inte heller för att köpa en ny för flera tusen men finns ju många fina till bra pris på blocket.

Vi har BF 8 juli och vi har redan köpt: 

Kläder (Bara sockar och tygblöjor kvar typ) Köpt massor för typ 1kr på tradera samt stora klädpaket på lokala barnloppis-sidor på fb. Fyndade lite på ½-reapriset på ica maxi, massor av ekologiska kläder för ingenting heller typ. Jättefina trots ica maxi... :P

Vagn: Emmaljunga från 2011 med sitt och liggdel, 4 fasta hjul med alla tillbehör (Köpt begagnad för typ ingenting ett riktigt fynd!!)

Babyskydd: Britax shr+ 2 inkl. bältesbas okrockad och endast använd till ett barn. från 2012 tror jag! (rena kapet detta med!)

Skötbord fanns redan ett vägghängt i huset vi köpte i januari. Mannen ska dock göra en "skötbordskiva" att ha på diskbänken i grovköket/tvättstugan där vi har en skötbädd på. Smidigt när man använder tygblöjor att ha en vask precis intill som man inte är rädd att smutsa ner. 

Vagga gör farfar i sin finsnickar-verkstad. :P 

Jag ser absolut ingen poäng i att vänta med att köpa bebis-grejer. Det kommer ju att användas när barnet är fött ändå! :P 

En tripp till gekås väntar nästa helg också. :P

• Micajin
    Timoteja skrev 2016-03-09 11:14:47 följande:

Hejsan!
    Jag är ny här på Familjeliv. Jag är 39 år och bor i Göteborg med min sambo. Vi väntar ett mycket efterlängtat barn med bf 14 juli. Det är mitt första och hans andra barn. Min 10-åriga bonusdotter, som bor hos oss på halvtid, är mycket glad över att äntligen få ett syskon.Skrattande

Välkommen :D
  • Micajin
    entjockisnu skrev 2016-03-09 22:50:07 följande:

Nu i vecka 22 har jag blivit en riktig tjockis!!

Viktuppgång +10kg

Men jag vet inte hur jag ska göra / bete mig för att sluta äta så mycket.. Jag äter som sagt väldigt mycket, varje dag.

Att gå runt och inte vara mätt känns så jobbigt :(

Finns det nån som har bra tips hur jag sak göra?

Jag tycker inte du ska oroa dig förmycket!
    Jag är väääldigt ofta sugen på den där chokladen man alltid har liggandes till helgen i skåpet..
    Jag försöker äta en go macka extra på fm nu, sedan lunch sedan frukt/smoothie på em och sist kvällsmat. 

På helgerna äter vi endast godis(Chips eller choklad) på kvällen. Kanske att man bakar en liten kaka på lördag eftermiddag. 

Tips, ät mycket av frukt/grönt när du är hungrig mellan dina vanliga mål, så tycker jag du kan ha gott samvete. Ämnesomsättningen ändras ju nu när du är gravid, så du kanske behöver all den extra energin du får av att äta ofta! :P

Frukt och grönt är ju dessutom extra bra nu med alla sina vitaminer.
    Jag är i vecka 23 och har gått upp 3kg. Det är ju helt normalt att gå upp i vikt under en graviditet. :)

• Micajin

Godmorgon! 

Är det någon mer än jag som ofta tar bilder och jämför magens storlek? 
    Lägg upp! :D 

Här är min från v6-v23

Svar på tråden BF Juli 2016 (ny!)