Inlägg från: Adis83 |Visa alla inlägg
  • Adis83

BF Juli 2016 (ny!)

Hej hej!
    Här är ett preggo till :) Väntar mitt sjätte barn och är enl. RUL beräknad till den 1/7 <3 Räknar ner för fullt :D

• Adis83

Hej allihop!
    Går idag in i vecka 39 (38+0) o har inte fått en blund knappt på hela natten då jag varit uppe och kissat och däremellan haft galet ont vid hö njure. Såg blod i urinen så beslöt mig för att ringa och rådfråga med FL, fick en tid kl 10. Detta är min sjätte graviditet och har haft hydronefros 5 av dessa, så håller tummarna nu att jag inte blir sämre nu!

Såg att några har skrivit om att ha tätt mellan barnen ovan! Det skiljer 13 månader mellan mina äldsta pojkar som nu är 12 och 13. Har gått hur bra som helst! :)

• Adis83
    Sommarmalva skrev 2016-06-18 11:30:20 följande:
    Oj! Låter inte kul! Hur kommer det sig att du fått detta varje graviditet? Jag hade utvidgat njurbäcken för någon månad sedan som berodde på njursten. Är det njursten du får varje gång eller vad är det som hindrar?
    Man vet inte riktigt varför jag råkar ut för detta men avlösande uvi:er är uppenbart en anledning i mitt fall. Ingen njursten alltså. Vid första graviditeten var jag så dålig att de trodde det var blindtarmen och skulle göra en titthålsoperation för att kolla säkert när jag var i femte månaden.

Blev dessvärre inlagd på BB idag över helgen. Med ställningstagande om ev igångsättning nästa vecka. Urinprovet visade inget bra resultat och blodtrycket har stigit lite för mycket. Hade 150/85 hos bm i tisdags, idag 160/90 kl 10:00 och 160/100 11:50.
  • Adis83
    Sommarmalva skrev 2016-06-18 13:01:59 följande:
    Ah ok! Låter ju inte bra! Men skönt ändå att bli inlagd antar jag? Så de har koll? Hur känner du inför igångsättning?
    Ja det känns bra såklart :)

Har blivit igångsatt två ggr innan och det har gått bra, även om jag skulle föredra att komma igång själv. Läkaren sa att ofta så är ju kroppen redo och man behöver bara lite hjälp på traven att komma igång så att säga. I just det läget hoppas jag att jag är :D
  • Adis83
    Sommarmalva skrev 2016-06-18 18:53:43 följande:
    Ok så då vet ju du hur det är. Tycker du det varit skillnad på de gånger du blivit igångsatt och de gånger det kommit igång naturligt? Hur har du blivit igångsatt?
    Jag kommer bli igångsatt vecka 38+0 och känner mig lite nervös inför detta då jag läst såna skräckhistorier om igångsättning.... Det är ju sååå dumt att sitta o googla, och särskilt läsa trådar på fl där det skrivs hej vilt! Läkaren sa att det inte är någon större skillnad, men alla dessa trådar har satt spår i mitt huvud liksom...
    Första gången jag blev igångsatt fick jag värkstimulerande dropp och det hände inte så mkt mer förrän jag satt i cafeterian o vattnet gick,fick spinalbedövning sen gick det undan. I detta fallet var jag mogen (v 40+0 )

Andra gången har jag för mig att jag fick gel samt värkstimulerande dropp. Blev värkar ganska omgående, starka o tätt som inte gjorde nån nytta vill jag minnas. Sedan när bm skulle hämta smärtstillande öppnade jag mig de sista 6 cm o började krysta ( på ca 10 min) och vattnet gick i samma veva hon kom ut. Stackars barnmorska :D

Jag har inga men av dessa förlossningar. Jag hade världens bästa barnmorskor och läkare! Man är ju helt övervakad hela tiden och skulle något mot förmodan hända så är man på rätt ställe :)

Det är så typiskt att man googlar på allt, det gör jag också :D Min man retar ihjäl mig på det haha
  • Adis83
    Sommarmalva skrev 2016-06-18 23:22:21 följande:
    Ok då verkar det som att det gått relativt snabbt ändå? Jag tänker att de som haft såna utdragna förlossningar kanske skulle haft det ändå, utan igångsättning. Jag blir igångsatt just för att det gick så himla fort sist! Hade värkar typ en kvart sen var ungen ute... Hemma i sängen... Hade ringt efter skjuts eftersom sambon inte har körkort, hon hann inte ens komma. Ambulansen hann inte komma heller så det blev lite kaosartat... Hoppas nu på en snabb förlossning igen även om det lika gärna kan bli utdraget.

Ja visst googlar man! "Vad sitter du nu o läser om" får jag höra OFTA.... Man vill ju förbereda sig och veta saker samtidigt som man bara blir orolig.
    Åh jösses! Då förstår jag varför du vill ha igångsättning, man vill ju ändå vara med under förloppet och ha sin partner vid sin sida.

Mitt andra barn hann jag precis in i förlossningsrummet när han kom o allt som allt tog förlossningen lite mer än två timmar. Det tyckte jag var (alldeles för) snabbt :D
  • Adis83
    calabalic skrev 2016-06-18 22:13:55 följande:

Angående igångsättning så har jag många i bekantskapskretsen som gjort sådan. En av dem hade en väldigt utdragen och jobbig förlossning på 36h från första värk till att barnet var ute, plus att barnet fick tas ut med sugklocka så hon fick sfinkterruptur. Men övriga ca 10 säger att de haft drömförlossningar efter igångsättning. Så jag tror igångsättning brukar gå minst lika bra i de flesta fallen, särskilt om man är kring veckorna då bebis är klar. En stor fördel oxå är ju att man slipper ligga hemma och vara stressad över när det är dags att åka in, oro att man inte ska hinna osv. Dessutom är det ju ofta planerat så man kan lämna hos barnvakt i god tid osv.

Är det nån här som blivit igångsatt efter att ha gjort snitt i tidigare graviditet? Jag gjorde ju snitt i juni förra året så de säger att de helst inte kommer vilja sätta igång mig pga högre risk för livmoderruptur och andra komplikationer.

Det om igångsättning efter snitt undrar jag också om! Gjorde akut snitt dec -12 så är ju iofs ett tag sen men lite nervös blir man ju. Ska fråga läkaren om risker när jag träffar honom :)
  • Adis83
    Niyoh81 skrev 2016-06-19 13:06:37 följande:
    Har oxå blivit igång satt alla 3 ggr.

Första tog sammanlagt 10h i v.41+6

Andra tog sammanlagt 6 h i v.39+6

Tredje är född i v.32 och höll på i 3 drygn innan ja blev akut snittad. Men fick infektion när vattnet gick.

Pratade med min läkare i veckan å frågade angående igångsättning och hon sa att de helst inte vill göra de om man är snittad pga komplikationer som kan uppstå. Men de är säkert olika
    Okej! Ja det är nog ganska olika. Åkte hem fr sjukhuset igår med en ny tid imorgon bitti och de ska då ha en konsultation om allt ser bra ut. Ska höra med dom då tänkte jag. Vill helst inte snittas igen av olika anledningar. Oavsett så måste ju bebisen ut :D
  • Adis83

Var på läkarbesök igår och fick klartecken för igångsättning. Men när läkaren skulle kolla status på tappen så sa hon att den var bakåtlutad men mogen (?) men hon kunde reta lite med fingret iaf.
    Sedan frågade hon varför jag blivit snittad förra ggn och jag förklarade att jag hade föreliggande moderkaka. Då sa läkaren att det bästa vore om jag kom igång av mig själv eftersom en igångsättning kan innebära lite intensivare värkar med hormoner (ex dropp el gel) när man haft just föreliggande moderkaka är ärret lite tunnare och kan orsaka att ärret går sönder.
    Min man som vet hur jag fungerar frågade då hur ofta det händer så jag slipper bli orolig i onödan ( mästergooglaren) och hon svarade ca 10%.

Hon tyckte väl lite synd om mig så jag fick iaf en tid för igångsättning på måndag morgon. Jag ska då få en bard-kateter och sedan ska de ta hål på hinnorna.

Suck.

• Adis83
    Niyoh81 skrev 2016-06-22 09:02:31 följande:
    Fick liknande svar av min läkare varför hon inte ville sätta igång mig. Vart snittad med sista 2010. Så de är ju några år sen.

Sj har ja kvar 12 dagar men är väldigt neg över att få se nån bebis förrän efter bf :(
    Usch det känns ju så surt!
    Har du fått tid för igångsättning el tom snitt?
  • Adis83
    Niyoh81 skrev 2016-06-22 21:04:51 följande:

Nä...snitt kommer ja aldrig välja om ja inte verkligen måste å igångsättning verkar omöjligt för min del.

Bara vänta ut denna bebis. :(

Åh :( Håller tummarna att du kommer igång snart då.
  • Adis83
    Liinaa91 skrev 2016-06-22 21:13:28 följande:

Hej alla juli mammor! Skriver här lite har bf den 29 juni men lär gå över eftersom lillen forfarande inte fixerat sig. 39+0 imorgon så hoppas verkligen att det blir snart.

Det är mitt andra barn, förra graviditeten gick jag över tiden och blev igångsatt.

Välkommen :)
  • Adis83

Nu har äntligen vår lilla tjej kommit! I morses 06:10 och efter 12 timmars slit ;) 3770 gr och 51 lång, helt ljuvlig!

• Adis83
    Niyoh81 skrev 2016-06-28 12:06:15 följande:

I morse 04.29 föddes våran lilla prins. Blev ett omtumlande förlossning men vi alla mår bra och han e så underbar å snäll.

3088g och 50 lång å helt perfekt :)

Grattis! Då kämpade vi samtidigt :D Var babyboom igår/inatt/idag på mitt sjukhus, var folk överallt :)
Svar på tråden BF Juli 2016 (ny!)