Inlägg från: fastfrusen |Visa alla inlägg
  • fastfrusen

BF Juli 2016 (ny!)

Hur har ni det med sammandragningar? Jag har de senaste veckorna haft en del och de har blivit värre nu i veckan.. Får det om jag går för fort, och framåt eftermiddagen när det är stressigt på jobb och när jag är påväg hem från jobb får jag det av bara några steg.. De har inte varit smärtsamma direkt utan mest obehagliga och jobbiga och har gått över om jag tagit det lugnt en stund. Jag förstår att det är normalt med sammandragningar, men hur mycket och ofta ska man behöva stå ut med? Ska man be om en undersökning av något slag? Har precis gått in i vecka 24.

• fastfrusen
    Niyoh81 skrev 2016-04-10 16:04:43 följande:

Nu i några dagar har ja haft mycke sd och tryck neråt. Även värk i muttan...typ som mensvärk fast de inte är i magen utan sagt i muttan. Värst när ja står upp. Någon annan som haft så. Gör ont och är obegripligt...kan knappt stå stilla då...

Jag har i 4 veckor haft mycket sdr och varit sjukskriven i 1,5v pga det. De har minskat tack o lov pga jag i princip varit sängliggandes under sjukskrivningen. Imorse var jag dock så rastlös att jag flyttade runt lite saker och lyfte (ej särskilt tunga) en del, och nu sedan lunch har jag också någon slags värk kring blygdbenet alltså ganska långt ner, som först kom när jag skulle gå/stå men som nu finns i vila också. 

Ang sammandragningarna så rekommenderar de ju att man ska ringa förlossningen och rådfråga om de är smärtsamma och ihållande/regelbundna/täta.

Ang den här andra värken så funderar jag på om det inte kan vara foglossning?
  • fastfrusen
    Niyoh81 skrev 2016-04-11 21:01:04 följande:

Skrev för nån dag sen angående mina SD.

Har haft dem hela helgen så de slutade med en tripp till förlossningen där ja nu har fått bricanyl för att stanna av mina SD som varit regelbundna. Började även blöt lite nu i morse.

Kommer ligga över natten för observation eftersom ja har en son som är prematur. Så förhoppningsvis så lugnar de ner sig å bebis e kvar tiden ut.

Dock jobbigt å inte ha sin man här eller få sova hemma :(

Usch vad jobbigt :( Hoppas det lugnar ner sig nu!
  • fastfrusen

Jag kommer inte kunna få gravpenning men är sjukskriven 50% nu för smärtsamma sdr, jag hoppas att det fungerar att jobba 50% men är samtidigt orolig för prematur förlossning.. Tänker att som det ser ut nu så oavsett går jag hem 60 dagar innan bf, hoppas bara min arbetsgivare går med på det men jag tänker att de borde förstå. 

• fastfrusen

Var precis på glukosbelastning och den var bra, men däremot hade mitt sf-mått ökad 6 cm på 3 veckor! Är i v 29 nu (28+1) och ligger på 31cm i sf-mått. Bm skickade remiss för tillväxtultraljud, och nu går jag och oroar mig för stora bebisar, missbildningar och fostervatten, hu. Utöver det har jag fortfarande problem med frekventa sdr och ökade foglossningsbesvär på framsidan. Det ska inte vara lätt att vara gravid! 

• fastfrusen
    Namnlös2015 skrev 2016-06-09 13:49:04 följande:

Nu kommer jag försvinna lite från tråden och FL överhuvudtaget!

I natt föddes vår lilla bebis, kl 00.14 kom hon :) 3295 gram, 50 lång och 29 dagar förtidigt :)

Åh vad roligt :) Grattis!
  • fastfrusen

Alltså nu börjar det ju närma sig, 34+6 idag och magen är enorm! Sover dåligt, foglossning, sammandragningar, tröttheten börjar komma tillbaka - huu. Vi är mitt uppe i att påbörja försäljning av vår bostad också så allt känns jättekaosigt och stressigt och jag har knappt hunnit tänka på förlossning och tiden efter.

Hur förberedd måste man vara inför förlossningen?! Går det att bara ta det som det kommer eller måste man läsa på en massa om smärtlindringsmetoder etc?

• fastfrusen
    Moorii skrev 2016-06-15 13:23:37 följande:
    Åh, vi är nära varandra, 35+0 här! Känner mig också stor och har fått väldigt ont i svanken nu, så kan inte röra mig så mycket längre :/ samma med sömnen och sammandragningarna, huva. Igår fick min mans bror och hans fru sin bebis, så nu är jag ännu mer otålig!

Ojdå, ska ni flytta också innan bf?

Det beror nog helt på om du är orolig över något, känner att du vill ha koll osv. Jag har kollat upp det mesta, skrivit förlossningsbrev, börjat packa BB-väska osv. Vad är viktigt för dig?
    Åh vad roligt med en liten kusin så tätt inpå! Känner mig också otålig men mest pga alla krämpor som förhindrar att man kan köra på i samma tempo :P 

Nej vi ska flytta cirka två månader efter bf, men kommer sälja mitt i veckorna kring bf så det tar upp all tankekraft! 

Jag känner mig inte orolig över något särskilt, men det är första barnet så jag kanske är för lugn just för att jag inte vet vad som väntar ;) Men det kanske är smart att skriva ett förlossningsbrev ändå, för att försöka samla de förväntningar som man kanske ändå har.. 
  • fastfrusen

Är det någon mer som har ont i olika leder på natten/morgonen? Typ finger- och tåleder? Ja förutom hela korsrygg och höfter och bäcken :P Börjar nojja mig för att jag har utlöst reumatism, men det kanske kan vara svullnad också..

• fastfrusen
    Sommarmalva skrev 2016-06-27 22:43:04 följande:

Åhhhhh! Idag är jag sååå less! All ork ligger nere i fötterna! Kanske därför de är så svullna hehe..., magen känns enorm och är lägre än någonsin, känns som om den är i knät på mig hela tiden och jag vill bara gå o lyfta upp den liksom. Vanligt hushållsgöra tar kål på mig, och då städar jag inte ens. Men denna mat som ska lagas. Disk som ska i och ur diskmaskinen. Tvätt som ska hängas. Och alla dessa sammandragningar! Jag orkar inte längre. Hade helst bara legat i soffan o läst en bok. Hela dagarna! Men tre underbara ungar kräver sitt. Nu ikväll orkade jag knappt sitta o pussla med lillan... Får stå ut tre veckor till.
    Vet inte vad jag ville med detta inlägg. Bara gnälla lite.

Jag tror jag förstår precis hur du känner dig! Är så trött på detta nu och blir matt när jag tänker att om man går över tiden så kan det vara 5 veckor kvar.. Svullnaden, svårigheterna att röra på sig pga gigantisk mage, tröttheten, foglossningen - gah. Min mage vägrar sjunka och bebis vänder sig fortfarande åt alla håll och trycker ofta upp mot lungorna.. Och eftersom han inte fixerar sig tänker jag att det säkert kommer bli en augustibebis. Jag tänker att det är okej att klaga litegrann, de är ju i princip fullgångna nu!
Svar på tråden BF Juli 2016 (ny!)