Inlägg från: cutepoison |Visa alla inlägg
  • cutepoison

BF Juli 2016 (ny!)

Moorii skrev 2016-09-05 13:39:28 följande:

Inte om jag skulle sitta på restaurang eller så, det skulle kännas lite jobbigt. Däremot har jag ammat på en bänk när vi var på promenad (det var ingen direkt "trafikerad gångväg) och nu senast när vi var på kungsmässan då de har amningsrum där. Tycker mest det är bökigt att få till så man skyler sig på ett bra sätt, men antar det är nåt man får öva på. Jag kände som du i början, men efter jag hade ammat på den där bänken så var det som en spärr som släppte. Kanske prova nånstans där du vet det är lugnt?

Vi är dock mest hemma eller hos svärföräldrarna, så inte så ofta man blir utmanad! Till helgen ska vi dock på bröllop, då lär jag få öva mycket :P

Ja jag får testa. Kan ju inte stänga inne mig under hela amningstiden. Köpte en amningsponcho idag så förhoppningsvis ska de fungera lite bättre med den.
  • cutepoison
    calabalic skrev 2016-09-06 12:31:34 följande:

En annan svårighet är att storebror alltid vill försöka riva, bita, peta i ögat, kasta saker på lillasyster om hon är för nära. Så jag kan inte bära båda samtidigt (storebror väger dessutom 11 kg) eller ha dem i samma säng. Storebror har alltid varit bökig med sömnen, kämpar emot, är svår att söva och lättväckt. Vi har kämpat ett halvår med att få honom att somna själv utan resultat. Så jag antar att det är lättast att försöka natta bebis först, hon är bättre med sömnen såhär långt. Kanske man kan ha henne i bärsele efter amning medan man leker med storebror, så hon till slut kanske somnar däri trots oväsen, och att man sen kan lägga henne i sängen medan man nattar storebror och hoppas att hon inte hinner vakna. Känns dock inte optimalt att ha henne ensam i ett rum så länge när hon är så liten, men man får nog svälja de känslorna. Sen får man väl helt enkelt försöka undvika situationen tills båda blivit lite större.

kan du inte ha sånt babylarm om du inte vill att hon ska ligga ensam? Då hör du ju om hon vaknar. Det finns andningslarm också.
  • cutepoison

Blev ett bakslag idag hos bvc. Han har gått ner 10 g i vikt denna vecka med enbart amning så nu blev det ersättning igen. Känns som om det kommer mindre och mindre mjölk nu också, särskilt från det ena bröstet. känns hopplöst det här :(

• cutepoison
    Sommarmalva skrev 2016-09-06 20:56:56 följande:
    Nej så tråkigt! Vet hur det känns! Jag kämpar ju på med att amma bara från ett bröst. Har läst att det är många som klarar att amma från bara ett, men det gäller inte mig tydligen. Det räcker inte alls långt och vi får ge 130 i ersättning efteråt. Så mycket extra kommer jag aldrig få i bröstet. Men försöker se det positiva. När det är stressigt såKAN ju pappan mata ifall jag inte hinner. Samtidigt som JAG kan amma när det bara är otröstligt och Liten behöver närhet. Då hjälper ju ingen flaska. Så jag är nöjd över iallafall att det finns lite att ge. För amningsstunderna är ju så mysiga!
    Hur känner du inför delamning? Först kände jag att jag bara ville göra en sak. Antingen amma eller ge flaska. Tar ju sån tid att hålla på med bägge. Men jag kan bara inte ge upp amningen. Det är en väldig sorg för mig att det inte funkar...
    Ja det var det verkligen. Blev jätte ledsen att det inte har fungerat som det ska. Och förvånad! Mest för att han varit så nöjd, men nu är han orolig igen så han behöver ju mer mat än vad jag kan ge honom. Var som sagt jätte ledsen igår men funderade mycket i natt på hur vi ska ha det och nu har vi tragglat det här en månad och det går inte längre. Jag mår inte bra och han mår inte bra. Nu ska jag två dagar till försöka amma honom när han vill, vilket är vääldigt ofta men jag ska bara göra det fast det är påfrestande och så ska jag ge ersättning på kvällen som de sa på BVC och om han inte gått upp i vikt på fredag så ska jag börja delamma på riktigt. Då får det "vara". Det är bättre vi har det mysigt och mår bra än att jag ska helamma och må dåligt. 
  • cutepoison
    Sommarmalva skrev 2016-09-07 20:54:25 följande:

Absolut! Det bästa är att alla mår bra. Jag måste ge ersättning efter varje amning för han blir verkligen inte nöjd. Blir jättegnällig efteråt, känns inte kul alls, att han blir så missnöjd sen som du skrev att du blev förvånad för att han varit nöjd... Med mitt förra barn fick jag mjölkstockning från helvetet i bägge brösten men hon var nöjd när jag ammade men det visade sig att hon inte fått i sig mycket alls! På BVC sa de att bebisar vänjer sig... Lät fruktansvärt! Min lilla flicka hade vant sig med att knappt få nån mat! Efter detta kändes det så viktigt för mig att amma denna gång, eftersom jag "misslyckats" den gången. Så när det inte funkade den här gången heller.... Usch... Får klump i halsen bara jag skriver detta... Att amningen kan kännas så viktig. Och så finns de dom som väljer att inte amma från början... Känns så orättvist att ha möjligheten att välja...

Hoppas ni kommer fram till vad som känns bäst för er. Och att du mår bra med beslutet.

Ja det låter jätte hemskt, att de skulle vänja sig :/. Förstår att du blir ledsen. Jag känner samma sak

Amningen var och är väldigt viktig för mig så nu är den inte fungerar helt blir jag besviken. Idag ska vi och väga honom iaf så får se efter det.
  • cutepoison
    Sommarmalva skrev 2016-09-09 05:38:10 följande:

Fler som är vakna inatt sov Max från 22-05! Såå skönt! Känner mig nästan pigg det främjar ju inte mjölkproduktionen men har insett att det blir aldrig helamning här, så lika bra att sova när man får.

Hoppas det går bra idag med BVC och att de är nöjda med vikten.

Ja han gått upp 100 g på 2 dagar på bara amning!! Hoppas det vänder nu för oss och att han inte går ner igen.
  • cutepoison
    Sommarmalva skrev 2016-09-09 11:05:20 följande:
    Härligt! Har ni täta kontroller nu eller bara de vanliga?
    Ja täta kontroller. Ska dit igen på måndag. Hoppas verkligen han bara går upp nu så att det inte blir mer bakslag av den sorten. Han ska ju växa och bli stor.... han kan ju inte stanna på 4 kg liksom. 
    Moorii skrev 2016-09-09 12:11:04 följande:
    Jaaaa! Det gjorde min dag! Underbart <3
    Min med!! :D 
  • cutepoison

Nu har min älskade unge äntligen börjat gå upp i vikt och idag hade han nått födelsevikten och lite till 1 månad efter födelsen. Kan slappna av lite grann nu iaf.

• cutepoison
    Moorii skrev 2016-09-16 06:59:47 följande:

Alltså, vad i.... Gustav somnade 21 och vaknade nu, strax innan 7! Det är nästan 10 timmar sömn i sträck! trodde inte ens det var möjligt. Jag vaknade vid fyra av att han gruffade och redan då var mina bröst överfulla.. Men han sov vidare och jag önskar verkligen jag hade sovit lika länge som honom, vad utvilad jag hade varit! Men nu får det vara nog så bra att åtminstone han är det :)

Åh vad skönt!! :D sötiskillen. Somnade inte du om? :p
  • cutepoison
    Liinaa91 skrev 2016-09-16 09:58:33 följande:

Skönt. Min sover så med!! Jätte skönt men sen vill han bara amma på dagen så jag hinner inte göra något nästan.

Skönt för dig med men då ammar jag hellre en eller två gånger på natten än att ha honom klistrad vid bröstet men det händer ju ändå ibland :p
Svar på tråden BF Juli 2016 (ny!)