calabalic skrev 2016-11-19 19:23:27 följande:
Oj vad lite Noa sover på dagarna! Men skönt att han sover rätt bra på nätterna, det är ju viktigast. Tar din man Folke på nätterna eller är du uppe o hjälper båda barnen?
Min lilla sover i genomsnitt 14h/dygn varav 11h på natten. Somnar 19 och vaknar 1-2 ggr/natt, kan sova själv kvälls/nattetid. Hon är också ganska enkel, förutom att hon helst inte vill ta flaskan, inte vill sova själv dagtid och inte vill vara hos andra än mamma när hon är vaken så jag blir ju rättså låst.
Stora är det lite jobbigare med, det har varit ganska synd om honom sen syster kom. :( Han har varit rätt sotis, blivit mammig, drömmer mkt mardrömmar, haft tandsprickning, börjat förskola, haft utvecklingssprång, varit förkyld och haft slemhosta i minst en månad, haft krupp... vilket alltihop lett till extra dålig sömn. Det har varit jättesvårt att natta honom (2-3h per kväll), han vaknar ofta på nätterna (ibland 1gg/h) och är ledsen, ofta när han vaknar går det inte att lägga honom trots att han är vråltrött så man får vara uppe med honom 1-3h på nätterna.. Däremot dagtid är han oftast glad och charmig, även om han kanske inte är lika sprudlande som sitt gamla jag (före syster kom). Jag har dåligt samvete, är orolig ofta, och både jag och mannen är alltid jättetrötta i kropp och själ.
Vad mysigt det lät med vagnpromenaden med båda! Jättebra att samköra dagsömnen så tidigt som möjligt när man har tätt mellan barnen, har folk tipsat om. Min lilla är inte så förtjust i vagn än tyvärr och börjar oftast skrika, och då kan ju inte stora sova.. Annars hade jag gärna gått med båda så mannen får en stunds vila.
Hur funkar samspelet mellan dina nu? Och kan du natta båda själv?
Så jättejobbigt det låter med stora! Folke hade en jobbig period runt 12 månader som låter ungefär som du beskriver... men nu vid 21 månader är han relativt lätt. Och ja, min man sover med honom vilket är guld.
Noa sover små microlurar 1-5 min på dagarna ibland också,.. men det kan knappast bli någon återhämtning av det tänker jag. Men som sagt, nattsömnen är fin!
Angående vagn så vet jag hur det känns. Noa accepterar vagn (älskar det inte) men Folke avskydde vagnen som bebis! Det enda som dög var att köra på jätteguppigt underlag, tyd traktorstigar eller åkrar... helt hopplöst! Det var först sedan vi skaffade cykelkärrsn (Thule chariot) som han började acceptera och numera gilla vagnen. Mycket praktiskt!
Låter som du sliter ned barnen... får Du någon återhämtning?