Inlägg från: calabalic |Visa alla inlägg
  • calabalic

BF Juli 2016 (ny!)

Liinaa91 skrev 2016-08-31 19:04:11 följande:

Det är inte lätt med syskon och 14 respektive 18 månader är ganska litet ändå. Stora syster fyllde 2 en vecka innan lillebror föddes trots det är hon liten att förstå. Förskolan funkade första veckan när mannen va hemma men igår när jag lämnade henne tillsammans med lillebror ville hon inte stanna och hade varit ledsen hela dagen.

Lillebror sover i sin säng, jag vill kunna röra mig fritt och inte oroa mig att mosa honom. Dessa senaste dagarna har han somnar runt 22.och vaknat 5 vilket har varit jätte skönt .. hoppas det fortsätter :)

Sover han 22-05 utan uppvak? Min bebis sover ganska bra hittills, somnar för natten ca 20 och vill stiga upp omkring 08, fast då är det ju med ca 3 amningsuppvak. Så jag är ju utsövd när jag vaknar! Vågar inte riktigt hoppas att det ska fortsätta så, sonen sov ju extremt dåligt (23-06 med uppvak minst en gång i timmen i 9 månader, plus dålig dagsömn..) så vet ju hur det KAN vara..
  • calabalic

Nån mer som läcker mycket bröstmjölk? Jag gjorde inte det med sonen men nu händer det hela tiden. Får stora fläckar på tröjorna och när jag ammar ur ena så rinner det massor ur andra. Känns som jag har bröstmjölk över hela mig dagarna i ända. Hoppas det ger med sig snart!

Apropå nattamningen så somnade jag mååånga gånger sittande med sonen. Vaknade efter nån timme. :D Inte ens mobilen hjälpte, hjärnan stängde bara av. Fick bulla upp med kuddar så jag inte kunde tappa honom om jag somnade. :)

• calabalic
    Sommarmalva skrev 2016-09-04 19:28:59 följande:
    Oj så olika vi är! Jag som inte har mjölk så det räcker skulle gärna ha ditt problem... Känns sååå tråkigt att behöva ge ersättning efter amningen. Men förstår naturligtvis att det är jobbigt! Läcker det igenom såna amningsinlägg eller vad det heter? Jag har en liten kille som kräks hela tiden så vet hur det är att ha fläckiga kläder ständigt...
    Synd att man inte kan dela med sig! Jag verkar ju ha överdrivet mycket bröstmjölk. Det läcker igenom amningsinlägg ja. Snacka om slöseri. Men jag har kommit på att jag ska donera bröstmjölk till neonatal! Där kommer det ju till nytta bättre än på mina kläder. :)
  • calabalic

Ni som har flera barn, hur gör ni för att få läggningen att funka om ni är ensamma med barnen? Ge mig era bästa knep. :)

Jag har ju en som är 1 månad och en som är 15 månader. Kan inte lämna nån av dem ensam utan uppsikt om den är vaken. Den stora är för liten för tv/iPad som "barnvakt". Båda skriker om jag ägnar den andre för mycket tid = de väcker andra barnet som håller på att somna. Båda tar MINST en halvtimme, oftast snarare 1 eller kanske 2 timmar, att natta. Ingen av dem kan somna själv utan måste bli matad och buren.

Jag fattar inte hur man får ihop den ekvationen. Tar man bilen eller vagnen o åker runt tills båda har somnat? Nu är ju både jag och pappan föräldralediga så vi nattar varsitt barn i varsitt rum. Men ibland kommer man ju behöva vara ensam med båda om den andre ska iväg.

• calabalic

En annan svårighet är att storebror alltid vill försöka riva, bita, peta i ögat, kasta saker på lillasyster om hon är för nära. Så jag kan inte bära båda samtidigt (storebror väger dessutom 11 kg) eller ha dem i samma säng. Storebror har alltid varit bökig med sömnen, kämpar emot, är svår att söva och lättväckt. Vi har kämpat ett halvår med att få honom att somna själv utan resultat. Så jag antar att det är lättast att försöka natta bebis först, hon är bättre med sömnen såhär långt. Kanske man kan ha henne i bärsele efter amning medan man leker med storebror, så hon till slut kanske somnar däri trots oväsen, och att man sen kan lägga henne i sängen medan man nattar storebror och hoppas att hon inte hinner vakna. Känns dock inte optimalt att ha henne ensam i ett rum så länge när hon är så liten, men man får nog svälja de känslorna. Sen får man väl helt enkelt försöka undvika situationen tills båda blivit lite större.

• calabalic
    Sommarmalva skrev 2016-09-06 21:00:36 följande:

Hjälp! Min lille sons huvud har blivit snett!! Har läst om detta innan men har aldrig varit med om det. Såg det ikväll när stora dottern höll honom och jag såg huvet bakifrån. Och när jag tänker efter så sover han nästan jämt med huvet åt höger... Dessutom ammar jag ju bara på ett bröst, så återigen blir det samma sida han ligger på. Har ni råkat ut för detta? Vad gör man?? Måste ringa BVC i morgon. Blev jättenervös nu!! Någon som har några lugnande ord??

Så länge barnet är så pass nyfött som din son ska det inte vara nåt problem att korrigera eftersom huvudet är så mjukt. Brukar lösa sig på några veckor. Men viktigt att man tar tag i det innan han blir för stor, efter 6 mån tar det mkt längre tid och i värsta fall blir det till viss del bestående. Han måste sova på andra sidan och när han är vaken är det bra om han ligger mkt på mage. Så sa de iaf till min kompis vars son fick skevt huvud. Skallasymmetri heter det tror jag. Jag brukar försöka variera både sovställning och ställning dagtid på dottern.
  • calabalic

För min kompis son korrigerades det mycket riktigt när hon började variera ställning, glömde jag skriva. Om det fortfarande finns nån snedhet det är iaf inget man tänker på nu när han är 3 år.

• calabalic

Hur mycket skriker era små? På dagarna skriker min dotter inte så mycket, lite smått bara om hon är hungrig eller vill byta blöja, men det är lätt att lugna henne. På nätterna skriker hon inte alls. Men sen 2,5 vecka har hon nästan varje kväll omkring 19 skrikit kraftigt och tröstlöst i ca 30-60 min. Inget hjälper och hon sprattlar så man nästan tappar henne och skriker så hon blir högröd och helt genomsvettig. Helt annan karaktär än dagskriken, detta är mer förtvivlat liksom. Tycker så himla synd om henne!! Jag brukar ta av oss på överkroppen och bara gå runt och bära och prata lugnt med henne i ett tyst rum med dämpad belysning. Till slut somnar hon, oftast för natten. Det är väldigt likt hur kolik beskrivs, förutom att det är mycket kortare tid (tack o lov). Kan det vara början till värre kolik? Eller är det bara kvällströtthet? Har ni nån liknande erfarenhet?

• calabalic

Tack för tipset, det måste jag kolla upp. Hur funkar det, sticker man upp nåt i tarmen som lättar på trycket?

• calabalic
    Sommarmalva skrev 2016-09-09 21:54:28 följande:

Åh herrejösses!! Ikväll inser jag hur jobbigt det är med fyra barn!! Ett fredagsmys som bara blev kaos av skrikande bebis, bråkande syskon, trötta barn efter skolvecka, och skittrött mamma som varit uppe sen kl 5..... Har skickat alla ungar i säng och sitter här med en dotter i 6 årstrots som gråter o skriker... Ville bara gnälla lite... Nu laddar vi batterierna och tar en ny dag i morgon. Pust!

Hehe låter tufft! Jag som tyckte att vi har haft två kämpiga dygn då sonen blivit sjuk med feber och inte vill äta, vaknar o skriker minst en gång i timmen på natten, och är grinig hela dagen.. och så bebis på det. Men vi har ju bara hälften så många barn som du. :D Har det funkat bättre idag?
Svar på tråden BF Juli 2016 (ny!)