Inlägg från: Sommarmalva |Visa alla inlägg
  • Sommarmalva

BF Juli 2016 (ny!)

Jag har helt plötsligt också 5 veckor kvar ungefär. Har fått tid för igångsättning den 18 juli. Två veckor innan bf. Känns både spännande och skrämmande. Har läst såna skräckhistorier om igångsättning, samtidigt som det var lite av en skräckhistoria att föda hemma sist. Så värre kan det nog inte bli. Ska bli så skönt att få ha barnmorsker och läkare i närheten!! Och att vi nu redan hunnit fixa barnvakt. Ännu ett stressmoment borta.
    Bebiskläder är tvättade och ligger i spjälsängen och väntar eftersom vi inte har någon byrå för tillfället...

• Sommarmalva
    anonymbfjulilängtar skrev 2016-06-12 07:33:57 följande:

Hej alla!

Har inte varit inne på ett tag men så härligt och läsa lite nu när det inte är lång tid kvar till bf!

Är i vecka 26 (35+3) och bebis har ännu inte vänt sig med huvudet ned.. Finns det fler här som har det så?

Ska till bm imorgån och prata om alternativ vändningsförsök, men efter att ha läst massa om det igår så känner jag att det känns säkrare med kejsarsnitt för att slippa göra vändningen

Vad tycker ni här i gruppen? Jag har en väldigt avslappnad attityd till snitt antagligen därför som det känns som det självklara valet för mig, men jag har läst att det kostar mycket och att bm kommer försöka att få mig att gå med på vändningen , så är lite orolig över att jag inte kommer kunna stå emot och säga nej :(

Hur kommer det sig att du inte vill göra vändningsförsök? Jag har aldrig gjort det och vet absolut inget om det så undrar mest av nyfikenhet. Förstår hur det är att vilja något som man kanske inte får. Jag var så orolig över att inte få beviljat igångsättning, men efter max 5 minuter hos läkaren så hade vi ett datum! Trodde jag skulle vara tvungen att argumentera för vad jag ville men inga problem alls! Vill bara ge dig lite hopp, och hoppas att du kommer fram till vad du vill, och sen får igenom det. Blir verkligen en sten som försvinner från axlarna! Lycka till!
  • Sommarmalva
    Linafina22 skrev 2016-06-13 16:16:13 följande:

Idag är jag 36+2 och var inne på tillväxtultraljud. För att mina tidigare två har varit stora. Bebisen beräknas redan väga ca 3500g, så det känns ju ganska stort. Vi var inställda på att få kriga för igångsättning, men istället visar det sig att han inte bara är stor utan han har lagt sig i säte sen senaste ultraljud. Så nu blir det vändningsförsök på torsdag! Det värsta är att jag är dunder rädd för kejsarsnitt!!!!

Åh, jobbig sits! Hur stor beräknas bebis vara vid födseln om den fortsätter i samma takt? Sa de nåt om det? Hoppas vändningsförsöket går vägen!
  • Sommarmalva
    Moorii skrev 2016-06-12 23:09:40 följande:

Nu händer det konstiga saker igen. Tidigt imorse vaknade jag av att hela magen krampade, det gjorde ganska ordentligt ont! Kunde inte röra mig på ett tag eftersom det då bara gjorde ondare, tills jag till slut lyckades vända på mig. Då släppte det. Vad var detta? Någon som haft liknande?

Hmm var det som sammandragningar, eller hur menar du med kramper? Känt nåt mer av det?
  • Sommarmalva
    fastfrusen skrev 2016-06-15 11:11:18 följande:

Alltså nu börjar det ju närma sig, 34+6 idag och magen är enorm! Sover dåligt, foglossning, sammandragningar, tröttheten börjar komma tillbaka - huu. Vi är mitt uppe i att påbörja försäljning av vår bostad också så allt känns jättekaosigt och stressigt och jag har knappt hunnit tänka på förlossning och tiden efter.

Hur förberedd måste man vara inför förlossningen?! Går det att bara ta det som det kommer eller måste man läsa på en massa om smärtlindringsmetoder etc?

Känner precis som du! Är i vecka 33+4 tror jag och har värsta magen! Den är så låg med så den liksom ligger i knät på mig... Sover med jättedåligt! Foglossning som gör det en pärs att vända sig om på natten, vilket jag måste göra jätteofta eftersom jag får ont i höfterna... Sammandragningar ständigt!

Jag väntar mitt fjärde barn och har aldrig skrivit förlossningsbrev. Känner att jag tar det som det kommer. Kommer inte veta vad jag vill förren det är dags liksom. Kanske är bra att veta lite innan om olika bedövningar så man vet vad det innebär. Annars känner jag att läkarna och barnmorskorna vet bäst om vad som är lämpligt vid olika skeden så jag kommer rådfråga dom och hoppas på det bästa. Jag ska ju bli igångsatt så jag har ju tid på mig där inne att planera...
  • Sommarmalva
    calabalic skrev 2016-06-16 20:22:50 följande:

Jag hakar gärna på här om jag får. Är i v.34 (33+5) och det vore skönt att diskutera krämpor m.m med några som är i samma situation istället för att tjata hål i huvudet på omgivningen. :)

Har en son som precis fyllt ett år så det blir väldigt tätt mellan barnen, max 14 månader. Det var inte riktigt meningen men vi behöll ändå. Nu känns det som jag varit gravid i två år så jag är väldigt trött på det.

Sonen kom med planerat snitt 38+0 pga säte efter misslyckad vändning. Tjejen i magen nu verkar variera mellan huvudet neråt och att ligga på tvären, så jag är inställd på vaginal förlossning nu. Dock visade det sig på TUL förra veckan att hon är tillväxthämmad -17% så återbesök nästa vecka. Dessutom hade jag havandeskapsförgiftning (lindrig) förra gången och nu har jag precis fått protein i urinen och blodtrycket stiger, så vi får väl se hur det blir med allt egentligen.

Är era bebisar fixerade och isf från vilken vecka? Kan man känna på nåt sätt att bebis är fixerad?

Välkommen hit! Jag är med i vecka 34 och min bebis har inte fixerat sig, är inte ens ruckbar, om set inte hänt nåt den senaste veckan... Ska till bm på tisdag igen så får se då. Jag har planerad igångsättning vecka 38+0 så då hoppas jag verkligen han ligger rätt! Detta är mitt fjärde barn och har hört att de ofta fixerar sig senare än första.
    Vet inte om man kan känna av att den fixerat sig. För ett tag sen trodde jag det eftersom det högg så neråt, men inte heller! Och sånt liv det kan va i magen så tvivlar jag på set denna gången också. Känns mer som kullerbyttor än sparkar
  • Sommarmalva
    SommarDahlia skrev 2016-06-17 15:48:57 följande:

Nu är jag också hemma. Börjar med semester i 3 veckor.

35+2 idag och Plutten är nästan helt fixerad. BM sa att de troligtvis inte kommer dröja till BF innan den kommer men sånt vågar man inte riktigt lyssna på även om man innerligt hoppas att hon har rätt!

Oj så spännande! Varför tror hon att bebis kommer tidigare?
  • Sommarmalva
    calabalic skrev 2016-06-17 20:44:17 följande:
    Ja jag har också läst att de ofta fixerar sig senare om man varit gravid tidigare - en del fixeras inte förrän precis inför förlossningen. Och det är väl att både mage och bäcken är utvidgade. I mitt fall räknas jag dock som förstföderska eftersom jag bara gjort planerat snitt innan, ingen bebis har varit nere i mitt bäcken över huvudtaget. Vad skönt för dig att ha ett datum inbokat - och att du slipper gå över tiden! :) Har du blivit igångsatt förut?
    Just det ja, då blir ju ju förstföderska... Ja det är jätteskönt att ha ett datum! Och att det är två veckor innan bf! Fick lite panik i början när jag fick veta, två veckor bara försvann liksom men nu är det bara skönt! Har inte blivit igångsatt innan så det känns lite skumt men så härligt att vara inne på förlossningen från början! Att de har koll! Min sista förlossning gick typ på 15 minuter och dottern föddes i sängen hemma. Det är därför vi har igångsättning denna gång för att få ha det under kontroll. Fast har ju läst såna skräckhistorier om igångsättning så lite orolig är jag...
  • Sommarmalva
    Adis83 skrev 2016-06-18 07:24:52 följande:

Hej allihop!
    Går idag in i vecka 39 (38+0) o har inte fått en blund knappt på hela natten då jag varit uppe och kissat och däremellan haft galet ont vid hö njure. Såg blod i urinen så beslöt mig för att ringa och rådfråga med FL, fick en tid kl 10. Detta är min sjätte graviditet och har haft hydronefros 5 av dessa, så håller tummarna nu att jag inte blir sämre nu!

Såg att några har skrivit om att ha tätt mellan barnen ovan! Det skiljer 13 månader mellan mina äldsta pojkar som nu är 12 och 13. Har gått hur bra som helst! :)

Oj! Låter inte kul! Hur kommer det sig att du fått detta varje graviditet? Jag hade utvidgat njurbäcken för någon månad sedan som berodde på njursten. Är det njursten du får varje gång eller vad är det som hindrar?
  • Sommarmalva
    Adis83 skrev 2016-06-18 12:57:28 följande:
    Man vet inte riktigt varför jag råkar ut för detta men avlösande uvi:er är uppenbart en anledning i mitt fall. Ingen njursten alltså. Vid första graviditeten var jag så dålig att de trodde det var blindtarmen och skulle göra en titthålsoperation för att kolla säkert när jag var i femte månaden.

Blev dessvärre inlagd på BB idag över helgen. Med ställningstagande om ev igångsättning nästa vecka. Urinprovet visade inget bra resultat och blodtrycket har stigit lite för mycket. Hade 150/85 hos bm i tisdags, idag 160/90 kl 10:00 och 160/100 11:50.
    Ah ok! Låter ju inte bra! Men skönt ändå att bli inlagd antar jag? Så de har koll? Hur känner du inför igångsättning?
Svar på tråden BF Juli 2016 (ny!)