Inlägg från: tovemaja |Visa alla inlägg
  • tovemaja

BF Juli 2016 (ny!)

Inga rutiner här :) men det förväntat jag mig heller inte med två små stollar under två! Noa får följa i Folkes tempo och enda schemalagda är en timmes vagnpromenad när båda barnen sover. Enda viset jag får båda att sova samtidigt. Sista veckan har båda somnat imman 21 men räknar inte med att det fortsätter så.

De är fina mina killar! Folke älskar fortfarande sin lillebror! Noa sitter längre stunder i sin barnstol och får smaka en lillfingertopp av allt vi äter ( minus bladgrönsaker och honung förstås). Noa visar merbtemperament nu plötsligt och reagerar starkt när jag lämnar rummet.

• tovemaja
    Moorii skrev 2017-01-13 00:14:23 följande:

Gustav är 5,5 månader nu och ganska nyss, typ innan jul, hade vi knappt några rutiner. Han hade slutat ta napp, snuttade jättemycket, så hade inte många sekunder ifred och höll på bli vansinnig! Men så var det en mamma som berättade hur hennes dotter tagit napp igen, jag gjorde likadant och vips! Iom det föll en hel del på plats. Han somnade själv i spjälsängen för första gången på nyårsafton! Sen dess lägger vi honom i hans säng varje kväll, och där sover han fram till andra matningen (den första får han när vi fortfarande är vakna). Vi kliver upp mellan 8 och 9 varje morgon, sen behöver han sova igen efter en dryg timme och sover mellan 30-40 min. Samma vid 13-14 och 16-17. Sen börjar vi med läggning vid 19 när pappan är hemma och kanske strax innan 20 när han jobbar, eftersom han slutar 19. Funkar inte exakt så här varje dag förstås, vissa dagar vill han inte sova alls och är jättegrinig, men inte alltför ofta som tur är.

Mycket som hände runt jul och nyår! Nu har han lärt sig sitta utan stöd (dock måste man fortfarande hålla koll då han kan tippa..) och rulla från rygg till mage, sistnämnda gör han så fort man lägger ner honom på mattan, speciellt om han bara har blöja på sig av någon anledning :'D

Idag var vi förresten och tog de sista sprutorna, det gick jättebra. Han blev ledsen såklart, men skrek bara i några sekunder och gnällde lite efter. Nu får vi hoppas att han inte får feber! Hur gick det för er andra med det?

Trodde för övrigt att han skulle ha växt till åtminstone 68 cm eftersom vi till viss del använder 74, men icke.. 66 var han och vägde 8,3 kg. Han följer sin viktkurva men längden har planat lite.. Nog för att vi visste att han inte skulle bli någon basketspelare då vi båda är kortare än normen, men lite orolig blir jag allt ändå :/ förklaringen till kläderna är nog att han är så knubbig så han behöver en större storlek ändå :)

Berätta nappknepet! Vill så gärna att Noa ska ta napp!
  • tovemaja

Då bra allas bebisar sover på natten! Blur lite avis men försöker att inte jämföra! Då blir man tokig tror jag! Noa åt varannan timme hela natten inatt mellan 21-07. Men han behöver det nog eftersom han dalar på viktkurvan spurtar på längden...

• tovemaja
    Moorii skrev 2017-01-13 20:44:07 följande:
    Vet inte riktigt vad jag ska kalla den metoden för, men den är inte rolig och man måste ha en stor klump med is i magen..

Jag brukade liggamma honom väldigt ofta när det var som värst, Gustav var van att somna vid bröstet, så det var där jag var tvungen bryta mönstret och byta ut bröst mot napp. La mig precis likadant som vid liggamning, la honom mot mig på sidan och stoppade nappen i hans mun. Problemet var ju att han sög ju inte tag i den alls, så fick hålla en hand på den så den inte ramlade ut. Det tog ca 50 minuter med skrik och gråt innan han tog nappen och somnade. Jag klappade, sjöng och pussade på honom under hela tiden bör tilläggas, han kände sig aldrig övergiven utan var arg för att han inte fick som han ville.

Senare samma kväll var det dags igen, då tog det en halvtimme. Dagen efter fem minuter och sen har det bara funkat sen dess. Det jobbiga var ju det psykiska när han skrek, man blir ju sjukt stressad. Hon som berättade om detta för mig hade haft öronproppar, jag körde utan. Men värt det hundra gånger om iallafall! Vet inte om det funkar om bebisen aldrig tagit napp, men man vet ju inte förrän man försökt :)
    Skönt att det funkade! Vet dock med mig att jag inte skulle palla det! Kanske när det så småningom är dags att avsluta amningen.
  • tovemaja
    calabalic skrev 2017-01-13 19:47:35 följande:
    Vad jobbigt! Vet hur det känns, storebror vaknade minst en gång i timmen varje natt sina första 9 mån. Det blev lite bättre när vi slutade amma. Men han sover fortfarande rätt dåligt. Lillasyster sover bra men vad hjälper det när storebror håller oss vakna..

Hur går det annars med att vara hemma själv med två små? Hur brukar era dagar se ut ungefär? Blir det mycket att båda skriker samtidigt?
    Går jättefint att vara hemma med båda. Tappar humöret någon gång per dag men det är ju ok. Noa är väldigt sällan missnöjd så det är smidigt så. Halva dagen brukar vi vara på typ öppna fsk eller hos barnens faster eller liknande och andra halvan är vi hemma och fixar, leker, lagar mat. Joel kommer hem runt 18 och löser av så att jag får andas lite.
  • tovemaja
    calabalic skrev 2017-01-24 13:57:10 följande:

Min lilla verkar också bli körig i magen när hon får annat än bröstmjölk. Kanske inte ont så hon skriker men hon blir väldigt gasig och sover dåligt pga det. Dessutom har bajsmönstret ändrats radikalt. Från att ha bajsat flera ggr om dagen blir det nu plötsligt var fjärde dag - och då med besked! Igår blev det raka vägen till badkaret efter den största ryggbajs jag sett, hela bodyn var full ända upp till nacken! Och då satt hon ändå upp när hon bajsade, snacka om urladdning.

Så jag har faktiskt tagit det väldigt försiktigt med att introducera mat. Tar bara lite i taget, med pauser emellan. Med storebror var vi ivriga att ge honom annan mat så han inte skulle vara så beroende av mig. Då kunde mannen ta större ansvar så jag fick mer frihet. Men nu när vi har två små får man ju ändå ingen frihet haha, så kan lika gärna amma..

Haha- samma här! Med storebror var det kul att greja med mat och vi gav ganska mycket ganska snabbt. Funkade bra... men lillebror nu får inget speciellt utan ammas nästan uteslutande. En tesked av vår gröt eller potatis eller banan... men inget annars. Hoppas faktiskt på att amma längre denna gång eftersom Noa gissningsvis är mitt sista barn.
  • tovemaja

Noa har fått sin första förkylning :( smittad av storebror förstås. Dagarna går fint även om han är gnälligare än vanligt. Men nätterna! Zzzzz inte bra!

Vad annars är nytt? Älskar hoppgungan och övar på att sitta utan stöd. Vägrar fortfarande napp och flaska tyvärr!

• tovemaja

Noa sover också risigt, sover gott från 20-23 ungefär och vaknar sedan varje-varannan timme till kl 07.20 då han vaknar som på beställning varje morgon och vill bajsa :)

Äter vår mat men ammar mest. Sitter stadigt men inga tendenser till krypning. En söt liten tand!

• tovemaja

Ni som har bajsproblem- lider med er! Hade körig mage på storebror och halkade då in på ec/babypottnings spåret. Så jäkla bra! Aldrig haft problem sedan dess. Funkar såklart inte för alla men här i familjen är det guld. Som en bonus blev storebror även blöjfri vid 20 månader. Kolla in blojfribebis.se

• tovemaja
    Sommarmalva skrev 2017-03-01 11:30:34 följande:

Nu, äntligen! 7 månader gammal kan Max vända sig från rygg till mage. Händer inte ofta men nu vet jag att han kan eftersom han är en liten person som gärna tar tid på sig så blir man desto gladare när det väl händer! Säger också mamamama. Fast det är nog bara ett ljud som är lätt att säga. Tror inte han vet vad han säger. Men låter härligt!

Kul! Heja Max! Noa är inte heller den snabbaste i utvecklingen men tar små steg framåt hela tiden.

Noa säger också "mamma" "papapap" och "ajke" (brorsan heter Folke). Men precis som du sa så tror jag inte han vet alls vad det betyder eller så utan han övar ljud som han hör mycket.
  • tovemaja

Jag samsover med Noa och han somnar i min famn. Storebror samsover med sin pappa. Vi har ju haft helt ok nätter sedan Noa föddes.. visst, han vaknar och äter ett par ggr men somnar snabbt om och det gör jag också. Men nu i veckan har han haft influensa med efterföljande öroninflammation... ooo jeeez vilken tuff tid! Varit dålig själv också vilket inte gör det lättare. Nu har han fått penicillin och det har vänt men han vaknar och hostar mycket på natten.

• tovemaja
    calabalic skrev 2017-03-09 21:40:48 följande:
    Usch låter jättejobbigt! Klarade sig Folke eller var det han som kom hem med infektionen från början? Jobbigt med sjuka barn iaf, särskilt när de är så små. Här han vi haft en riktigt kämpig vecka med svår krupp. Storebror har ju haft det 3 ggr förut men bara en natt och det har räckt att gå ut i kylan en stund. Men denna gång blev det fyra kruppnätter i rad varav vi två nätter fick åka till barnakuten. Och som om det inte vore nog, femte natten när storebrors krupp äntligen gått över - då fick lillasyster 6 månader sitt första kruppanfall! Också så vi fick åka till barnakuten.. Usch, vi hade verkligen hoppats hon skulle slippa. :( Blivit väldigt lite sömn i veckan.. hatar krupp!
    Krupp är överjävligt! Långt värre än något annat vi haft så du har min fulla sympati! Bara haft två "anfall" med Folke och åkt till akuten en gång... hoppas att vi aldrig får det igen och att Noa slipper helt.

Nu är Noa frisk med Folke har både öron och ögoninflammation med penicillin. Stackars ungar! Och vi ska till fjällen i helgen... får se om vi väntar några dagar med att åka upp.
  • tovemaja

Pust! Idag är det tungt! Vi var friska typ hela hösten och vintern ju och jag var så glad och överraskad över det. Men sista veckorna har öron och ögoninflammationer och feber avlöst varandra. Vi har just avslutat en veckas penicillinkur för storebror och igår påbörjades en för lillebror på 5 dagar. Han tål det illa och får knallröd rumpa och massa diarré. Som om det inte var nog så megakräktes Storebror rakt på köksgolvet nu ikväll. Alltså jag ooooorkar inte!!! Zzzzzz

• tovemaja

Calabalic: klättrar inte på väggarna men upplever dagarna som mycket mer utmanande nu... men hoppas och tror att det känns lättare igen nu när våren kommer och pojkarna förhoppningsvis är friskare igen. Hur går det med kruppen nu?

Vi har också bytt från babyskyddet eftersom Noa är så stor. Och han kryper nu lillen! Precis som storebror så har han ens benet böjt framför sig när han kryper. Déjà vu!

• tovemaja

Vi har en beSafe och en britax High-way för att få plats med två bakom varandra. BeSafe är sååååå mycket bättre :) men också sååååå mycket dyrare, båda är plustestade och godkända såklart.

• tovemaja

Prisa Gud! Första gången på
    Flera månader som Noa sov själv utan uppvak mellan 22-04! Lagom till att jag ska vara borta natten mellan lördag-söndag. Rå-ångest för detta eftersom han vägrar napp och flaska. Äter dock bra mat nu men jag vet ju vilken jobbig natt det kommer bli för både lillen och hans pappa!

• tovemaja

Kul med uppdateringar! Noa är långt ifrån att gå, kan stå men inser det inte själv. Lång och tung och social. Ganska närhetstörstande dag och natt men antar att det hänger ihop med amningen.

Jag hade ett kort tag ångest över att börja jobba i augusti och övervägde om min man skulle skjuta på sin föräldraledighet ett halvår så jag kunde förlänga min... men är nu så glad över att han tar över "ledigheten" efter semestern nu. Shit så sliten jag är efter ett år hemma med två tokstollar under två! (Äldsta fyllde nyss).

Svar på tråden BF Juli 2016 (ny!)