Inlägg från: calabalic |Visa alla inlägg
  • calabalic

BF Juli 2016 (ny!)

Det är som tovemaja skriver men skydda er ändå om ni har sex! Tips från en som fått erfara vad det innebär att INTE skydda sig i tron att man inte har mens/ägglossning när man ammar.. ;) Fick ju aldrig tillbaka mensen efter sonens födelse, blev gravid efter 3 mån trots helamning.

• calabalic
    Sommarmalva skrev 2016-09-12 09:46:09 följande:
    Oj! Hur kändes det? Själv är jag ju väldigt glad över att inte va gravid längre, och så bli det igen! Vet inte hur jag skulle reagera... Är det den lilla bebisen som kom nu i juli?
    Ja precis, bebisen som kom nu. Det var väldigt blandade känslor. Vi försökte nämligen i 5 år varav 2 slitsamma år med ivf innan sonen blev till. Så vi var ju helt inställda på att "bara" ha ett barn. Det var också därför vi inte hade en tanke på att skydda oss. Sen plötsligt så bara funkade det naturligt, medan jag helammade dessutom! Blev ju en chock och glädje. Men samtidigt var graviditeten med sonen kämpig så tanken på 9 mån till graviditet var väl inte jättelockande. Hade precis gått ner alla gravidkilon och kommit igång lite med löpningen som jag längtat efter. Dessutom kom ju sonen med snitt och jag var orolig att inte ha läkt färdigt. Och att få syskon så tätt kändes också som en utmaning. Men abort kändes ju helt otänkbart, detta var ju kanske vår enda chans till syskon.

Även graviditeten med dottern blev kämpig, och förlossningen blev ju tuff också (24h värkar och sen urakut snitt), samt att moderkakan börjat släppa. Så ja, båda mina barn är små mirakel som vi inte tagit för givna och som vi kämpat hårt för, kan man säga. :)

Har du alltid velat ha många barn eller har suget kommit vartefter?
  • calabalic
    cutepoison skrev 2016-09-12 15:11:47 följande:

Nu har min älskade unge äntligen börjat gå upp i vikt och idag hade han nått födelsevikten och lite till 1 månad efter födelsen. Kan slappna av lite grann nu iaf.

Vad skönt att höra! Vad jobbigt att det tog så lång tid men viktigast att det går åt rätt håll.
  • calabalic

Ni som ger flaska, vad använder ni för termometer för att ha koll på hur varm mjölken/ersättningen är? Jag skulle vilja hitta nån bra dedikerad termometer som är spädbarnssäker men hittar bara stektermometrar typ.

• calabalic

Aha då är jag med. Jag (eller min man snarare) ger ju än så länge bara utpumpad bröstmjölk och den ska man ju värma upp i vattenbad till kroppstemp typ. Man känner ju om den är för varm o bränns men svårt tycker jag att känna om den är tillräckligt varm. Men det kanske inte är så noga exakt hur många grader egentligen.

• calabalic

Min lilla sover också otroligt bra än så länge, somnar ca kl 20 och vaknar sen ca 01 och 04 för amning och vill sen gå upp omkring 07. Stönar och stånkar en del mellan 04-07 men ändå.

Sonen somnade tidigast 23 och vaknade ju minst en gång i timmen varje natt de första 9 mån och sover fortfarande dåligt, så det är ju vad jag är van vid. Men dottern skriker betydligt mer än sonen gjorde. Kanske hänger ihop? Mer skrik = mer motion = tröttare?

• calabalic
    tovemaja skrev 2016-09-16 14:51:13 följande:

Hehe, min sover enligt mina mått väl.. Domnar vid 22-23 med mig och en bra natt ammar vi 02-04-06 och går upp runt 08-09. I jämförelse med era små är detta ju "dåligt".

Men om man jämför med sonen på 1,5 så är lillebror rena drömmen! Jag vaknar utvilad på mornarna, lärt mig somna om direkt. Fasar dock för hur det blir när min man börjar jobba.

När ska han börja jobba? Har sonen börjat på förskola än (sån där 15h/vecka) eller väntar ni med det? Vi har precis skolat in vår 15 månaders och det har gått bra förutom mardrömmar på nätterna. Det kommer underlätta lite iaf när jag ska ha hand om båda själv sen.
  • calabalic
    tovemaja skrev 2016-09-20 05:10:53 följande:

Aaaahh... Giv mig styrka! Storebror på 1,5 har varit vaken sedan midnatt och skrikigt, lillen är pigg nu och bajsar och äter i ett kör... Och maken har ryggproblem och kan inte lyfta. Småbarnslivet är ju bara fantastiskt ibland! Det blir ett helvete att ta sig igenom dagen men det är väl bara att bita ihop. Zzzzz

Uuuhh vad jobbigt! Vi har precis fått lite ordning igen efter två jobbiga veckor när storebror sovit väldigt dåligt varje natt och varit grinig varje dag pga tandsprickning, förkylning och förskoleinskolning. Ont och mardrömmar, så han har vaknat och gallskrikit minst en gång i timmen, ofta en gång i kvarten. Stackars plutt. :( Men de senaste två nätterna har han sovit bra igen och varit harmonisk på dagarna.
  • calabalic
    Sommarmalva skrev 2016-09-20 13:22:50 följande:

Har varit på kontroll idag. Två månader gammal och 6200 g och 62 cm lång!! 2 kg tyngre och 10 cm längre än när han föddes

Härligt, vad han har vuxit!! :) Och redan två månader, vad fort det går ändå.
  • calabalic
    tovemaja skrev 2016-09-20 13:51:51 följande:
    Oj! Jobbigt att ha kämpiga nätter så länge i streck! Skönt att det är bättre nu. Hur sover han en bra natt?
    En bra natt somnar han ca 20 och har sen bara kanske två uppvak som kräver åtgärd (bära eller ge flaska) fram till ca 06:30. Din då?

Läser frenetiskt om pseudotvillingar och alla fördelar man får efter att ha tagit sig igenom ett tufft första år. Det ger lite pepp! :)
Svar på tråden BF Juli 2016 (ny!)