Inlägg från: calabalic |Visa alla inlägg
  • calabalic

BF Juli 2016 (ny!)

Hur har det gått med din bebis syn Sommarmalva, pratade du med BVC om det sen och har det blivit bättre? (Att du inte fick nån reaktion/blinkning när nåt närmade sig etc)

• calabalic
    Sommarmalva skrev 2016-10-01 01:56:59 följande:
    Jag tog ju upp det på BVC och de sa att ögonen såg bra ut och att han verkade se. men om han fortfarande inte reagerade när något kom nära på nästa kontroll så skulle läkare få titta. Den kontrollen har inte varit än. Men jag tycker jag får mycket mera kontakt med honom nu och han håller kvar ögonkontakten nu, det gjorde han inte på 2 mån kontrollen, då fladdrade ögonen bara förbi. Han ler o pratar mer nu också så han ser ju och är med.
    Hur gammal är din lille? Reagerar hen om något kommer för nära? Jag kan vifta med händerna precis framför Max ögon och han blinkar inte ens till.
    Min lilla är 7,5 veckor. Jo hon reagerar när nåt kommer nära ögonen genom att blinka. Och hon är väldigt med, följer saker med blicken och ler mycket och "pratar" en del. Dock tror jag att hon är tidigare med allt detta än storebror var.
  • calabalic

Oj jag hann visst skicka innan jag skrivit klart! Skönt iaf att din Max verkar reagera mer nu, då går han ju framåt och det är väl viktigast. Han kanske utvecklas mer på insidan just nu och de fysiska uttrycken tar lite längre tid. :)

• calabalic

Jag hade hormonspiral i 5 år innan jag fick barn och var supernöjd! Ingen mens och inga känningar av ägglossning/mens. Inga biverkningar av hormonet, det är ju mkt mindre dos än P-piller som jag inte trivdes alls med. Sen vet jag inte om det bidrog på nåt sätt till att det tog 5 år att bli gravid. Ägglossning och mens kom igång direkt när den togs ut men man vet ju aldrig med hormoner. Nu ska jag ju inte ha fler barn så jag kommer absolut sätta in hormonspiral igen.

Vi har inte vågat ha sex alls än, inte ens avbrutet, eftersom jag blev gravid efter 3 mån trots helamning förra gången. Vi hade nog iofs inte orkat ändå iofs..

• calabalic

Jag svimmade också när jag hade satt in spiral för 13 år sen. Då gjorde det jätteont! Men nu hoppas jag att livmodertapp och sånt har tänjts ut och vant sig lite mer vid att mamman bökar med den, så det inte känns lika mycket. Var på efterkontroll idag och fick recept på hormonspiral, ska sätta in den om två veckor!

• calabalic

Herregud vilken bergodalbana familjelivet är. Imorse gladde vi oss åt att storebror (16 mån) igår för första gången somnade på egen hand efter mindre än en timmes nattning (brukar ta 2-3h) och sen sov 9h i streck utan uppvak (brukar vakna och skrika minst 3 ggr/natt). Fantastiskt! Sen gick lämningen till förskolan jättebra, bäst hittills. Man börjar hoppas på en ny bra fas och känner optimism. Sen efter lunch kommer det hem ett jättegrinigt monster!! Supergrinig konstant och de vanliga knepen för att få honom nöjd funkar inte. Trots och skrik så man blir tokig. Tror aldrig han varit grinig så många timmar i streck förut. Åh, den här dagen som började så bra... (Lillasyster har dock skött sig lika fint som vanligt.)

Hur har ni det i er vardag? Är det lika snabba vändningar upp och ner?

• calabalic
    Sommarmalva skrev 2016-10-05 09:33:50 följande:

Nu gör min lille Max mig lite orolig... jag ammar på ena bröstet och ger ersättning i flaska efteråt eftersom han ej gick upp i vikt på enbart amningen. Men nu i ett par dagar har han ratat flaskan flertalet gånger. Han verkar inte hungrig längre när jag ammat honom så jag har väntat en stund tills han säger till. Han kan verka sååå hungrig och hugger så fort man petar på kinden men ger man då flaskan så bara skriker han. Jag får amma igen och igen och hoppas nu på att detta räcker! Ska till BVC först om två veckor men fortsätter han så här så ringer jag tror jag. Han har gått från att först amma och sluka 140 ml ersättning till att nästan bara amma. Han tog flaskan igårkväll vid 21 och har bara ammat sedan dess. Ingen är gladare än jag om det skulle räcka med amningen, det är ju det jag vill. Men jag vill ju att min lille ska vara mätt och må bra...

Kanske amningen funkar bättre så han får vad han behöver från bröstet? Och att det är därför han inte vill ha flaska? Annars kanske man kan vända på det - ersättning först, när han är väldigt hungrig, och sen snuttmys från bröstet efteråt? Jag är ju dock ingen expert på detta eftersom min amning funkar, det var bara en tanke. Min dotter vill bara dricka lite från flaska, typ 50 ml åt gången (utpumpad mjölk, när mannen ger alltså). Tänker att hon då bara stillar den värsta hungern och därefter hellre vill invänta snuttmys.
  • calabalic
    Sommarmalva skrev 2016-10-05 20:19:30 följande:
    Jag skulle gärna tro att det funkar bättre med amningen men det känns inte som att jag har mer än vanligt. Min man har försökt ge flaskan nån morgon om Max vaknat när följt dottern till skolan, då har han verkat jättehungrig men vägrar äta... så jag har fått sätta mig o amma när jag kommer hem. Idag tog han bara flaska vid 11 tiden och en på eftermiddagen. Får se hur han gör nu ikväll. Ammar just nu.
    Verkar han må bra och vara normalpigg? Kanske kan vara värt att ringa BVC och rådfråga dem för säkerhets skull, de kanske har några tips på alternativ flaska, tillvägagångssätt osv. Vill han inte ha nappen heller? Förresten hur gick det med hans huvudform, har det blivit bättre?
  • calabalic

Jaha idag kom mensen då... Precis som förra året tänkte jag först att det var avslaget som återkommit. Jag helammar ju och bebis är bara 2 mån. Men den här gången har vi tagit det säkra före det osäkra och skippat sex helt. Nästa vecka åker hormonspiralen in. Tänker inte få tre barn på tre år! :)

• calabalic
    cameleon skrev 2016-10-08 11:06:24 följande:

Har man mens när man har kopparspiral?

Jag behöver ju inget preventivmedel eftersom jag inte kan bli gravid på naturlig väg men nu har jag ändå börjar fundera på något preventivmedel bara för att slippa mensen. Men det är kanske bara hormonpreparat som tar bort mensen? Och jag vill inte ha något hormonpreparat, då har jag hellre mens..

Jag tror folk reagerar olika på kopparspiral, en del blir av med mensen medan andra får mer mens (större blödningar och fler dagar) än tidigare. Med hormonspiral försvinner dock mensen helt, jag hade ingen mens på 5 år - hur skönt som helst.

Just det, du hade inga äggledare va? I så fall är det ju rätt safe. Annars hade jag tänkt tipsa om att jag resonerade precis sådär förra sommaren när jag hade fått första barnet, att jag inte behöver nåt preventivmedel eftersom jag inte kan bli gravid naturligt (tyckte jag efter 5 år och 4 ivf - dock oförklarligt). Jag sa det till läkaren på återbesöket. Två veckor senare var jag gravid..
Svar på tråden BF Juli 2016 (ny!)