BF Juli 2016 (ny!)
Hur har det gått med din bebis syn Sommarmalva, pratade du med BVC om det sen och har det blivit bättre? (Att du inte fick nån reaktion/blinkning när nåt närmade sig etc)
Hur har det gått med din bebis syn Sommarmalva, pratade du med BVC om det sen och har det blivit bättre? (Att du inte fick nån reaktion/blinkning när nåt närmade sig etc)
Oj jag hann visst skicka innan jag skrivit klart! Skönt iaf att din Max verkar reagera mer nu, då går han ju framåt och det är väl viktigast. Han kanske utvecklas mer på insidan just nu och de fysiska uttrycken tar lite längre tid. :)
Jag hade hormonspiral i 5 år innan jag fick barn och var supernöjd! Ingen mens och inga känningar av ägglossning/mens. Inga biverkningar av hormonet, det är ju mkt mindre dos än P-piller som jag inte trivdes alls med. Sen vet jag inte om det bidrog på nåt sätt till att det tog 5 år att bli gravid. Ägglossning och mens kom igång direkt när den togs ut men man vet ju aldrig med hormoner. Nu ska jag ju inte ha fler barn så jag kommer absolut sätta in hormonspiral igen.
Vi har inte vågat ha sex alls än, inte ens avbrutet, eftersom jag blev gravid efter 3 mån trots helamning förra gången. Vi hade nog iofs inte orkat ändå iofs..
Jag svimmade också när jag hade satt in spiral för 13 år sen. Då gjorde det jätteont! Men nu hoppas jag att livmodertapp och sånt har tänjts ut och vant sig lite mer vid att mamman bökar med den, så det inte känns lika mycket. Var på efterkontroll idag och fick recept på hormonspiral, ska sätta in den om två veckor!
Herregud vilken bergodalbana familjelivet är. Imorse gladde vi oss åt att storebror (16 mån) igår för första gången somnade på egen hand efter mindre än en timmes nattning (brukar ta 2-3h) och sen sov 9h i streck utan uppvak (brukar vakna och skrika minst 3 ggr/natt). Fantastiskt! Sen gick lämningen till förskolan jättebra, bäst hittills. Man börjar hoppas på en ny bra fas och känner optimism. Sen efter lunch kommer det hem ett jättegrinigt monster!! Supergrinig konstant och de vanliga knepen för att få honom nöjd funkar inte. Trots och skrik så man blir tokig. Tror aldrig han varit grinig så många timmar i streck förut. Åh, den här dagen som började så bra... (Lillasyster har dock skött sig lika fint som vanligt.)
Hur har ni det i er vardag? Är det lika snabba vändningar upp och ner?
Nu gör min lille Max mig lite orolig... jag ammar på ena bröstet och ger ersättning i flaska efteråt eftersom han ej gick upp i vikt på enbart amningen. Men nu i ett par dagar har han ratat flaskan flertalet gånger. Han verkar inte hungrig längre när jag ammat honom så jag har väntat en stund tills han säger till. Han kan verka sååå hungrig och hugger så fort man petar på kinden men ger man då flaskan så bara skriker han. Jag får amma igen och igen och hoppas nu på att detta räcker! Ska till BVC först om två veckor men fortsätter han så här så ringer jag tror jag. Han har gått från att först amma och sluka 140 ml ersättning till att nästan bara amma. Han tog flaskan igårkväll vid 21 och har bara ammat sedan dess. Ingen är gladare än jag om det skulle räcka med amningen, det är ju det jag vill. Men jag vill ju att min lille ska vara mätt och må bra...
Jaha idag kom mensen då... Precis som förra året tänkte jag först att det var avslaget som återkommit. Jag helammar ju och bebis är bara 2 mån. Men den här gången har vi tagit det säkra före det osäkra och skippat sex helt. Nästa vecka åker hormonspiralen in. Tänker inte få tre barn på tre år! :)
Har man mens när man har kopparspiral?
Jag behöver ju inget preventivmedel eftersom jag inte kan bli gravid på naturlig väg men nu har jag ändå börjar fundera på något preventivmedel bara för att slippa mensen. Men det är kanske bara hormonpreparat som tar bort mensen? Och jag vill inte ha något hormonpreparat, då har jag hellre mens..