Inlägg från: SommarDahlia |Visa alla inlägg
  • SommarDahlia

BF Juli 2016 (ny!)

Jag fick träffa läkare, det va en överburenhetskontroll. Jag fick säga att jag mådde jättedåligt både fysiskt och psykiskt och att jag inte skulle orka mer. Tror läkaren dokumentreade att han beviljat igångsättning pga psykiskt mående. Rätt knäppt egentligen med tanke på att moderkakans funktion försämras efter v 36 eller nåt sånt, förutom att man riskerar en stor bebis.

• SommarDahlia

Moorii: Jag har BF på onsdag och helt ärligt spenderar jag mycket tid åt att sura. Inte så givande precis men jag är grymt uttråkad samtidigt som jag inte orkar något. Kan inte sova och massa värkar som inte göte nån nytta. Ja, du vet nog hur det är med alla krämpor :)

• SommarDahlia

Sitter och väntar på TUL nu. Bm sa igår att bebisen nog inte är så liten. Har BF idag och har haft uppe sen i början att jag inte vill gå över och få en stor bebis. Tror dock ingen kommer lyssna eller vilja sätta igång mig idag heller. Börjar få lite panik!

• SommarDahlia

Va på TUL, allt såg bra ut. Hon gissade på att bebisen låg på 3600g nu. Pratade med min Bm efteråt då jag ville ha en tid till läkare för bedömning om igångsättning innan bebis är för stor. Fick till svar att det är många som blir igångsatta denna veckan och som det är nu kommer de inte sätta igång mig för att bebisen är rörlig (från att ha varit nästan fixerad). För igångsättning krävs läkarutlåtande men jag kunde inte få en tid till läkare... hur i hela friden man löser den ekvationen vet jag inte. Och just nu är det bara tjat om hur mycket bättre det är om det kommer igång själv pga av risker osv. Men om det inte kommer igång då? Om man får gå 2v över, får en jättebebis, spricker mycket och får förlossningskador som påverkar en resten av livet?

Så nu är jag där jag va allra mest rädd att hamna, där jag från början fått löfte om att inte hamna. Hade jag vetat hur illa jag skulle bli behandlad så har jag aldrig valt att bli gravid igen, ALDRIG!

• SommarDahlia

Anarv90: Ja man kan ju undra hur de tänker!

Jag har en jobbig förlossning bakom mig med stor bebis som satt fast osv, vilket är orsaken till att jag varit tydlig från början med min oro. Från början kändes det som att jag blev tagen på allvar men nu förstår jag att det är lätt att sitta å säga saker till någon i v 14 men en helt annan sak att stå för det senare. Har också varit inne flera gånger pga njursten och grymma smärtor som beror på bebisen. Blev då lovad att om det kom tillbaka så skulle ingen ifrågasätta en igångsättning men när det kom tillbaka i v 38 så blev jag bara hemskickad ändå.

Fick också frågan idag om jag inte blivit erbjuden samtal om rädslan. Men hur hjälper ett samtal mot föda fram en stor bebis i v 42?

• SommarDahlia

Jag har också folk som hör av sig trots att jag lovat att höra av mig så fort bebisen är ute! Taskigt att inte lyssna på det.

Jag står min mamma nära och hon är en underbar person men i går sa hon att 'nu har jag bara några dagars semester kvar så det börjar bli bråttom'. Hon skojar mest även om hon börjar jobba på måndag och vi har två andra alternativ så det kommer lösa sig med barnvakt ändå. Jag bara så ledsen även om inte menar illa. Jag är redan stressad över att ungen inte kommer ut och att vi knappt kommer jobba landa innan skolan börjar för den stora. Att vår minsting fyller år på lördag hjälper inte heller.

• SommarDahlia

Moorii: Håller också på att bli knäpp av allt lurendrejeri kroppen håller på med! Hoppas det drar igång igen för dig!

• SommarDahlia

Ska till Bm idag för ny hinnsvepning och förhoppningsvis har bebisen kasst ner och är ruckbar och inte rörlig så man eventuellt kan prata igångsättning igen. Tror att slemproppen börjat lossna men det kan ju dröja länge till..

• SommarDahlia

Grattis på födelsedagen och bröllopsdagen!

Hinnsvepning igår hade nog ingen effekt och bebisen är fortfarande rörlig. Ska in på hinnsvepning imorgon igen och lite hade hänt sen förra gången. Nu va det öppet 3cm nertill men tappen va bara någon cm öppen upptill. Har inget hänt till imorgon skulle hon dessutom ringa förlossningen igen, fast de har nog ingen betydelse, de kommer troligtvis inte göra nåt ändå. Well, well cykelställ... man får väl ställa in sig på att vara gravid resten av livet :P

• SommarDahlia

Hinnsvepning innebär att BM försöker nå livmodertappen. Om man är öppen något så för hon in fingrarna för att lossa fosterhinnorna från kanterna. Det går inte att göra om man inte är öppen nånting men då kan hon reta tappen vilket kan få den att mogna lite. Jag har gjort det två gånger och ska göra tredje imorgon. Verkar inte ha nån effekt på mig men jag tycker inte det gör ont så jag är beredd att försöka igen ändå.

• SommarDahlia

Blev hinnsvept igen i morse. Bm tycke då att jag var ca 3 cm öppen. Lyckades få en tid på förlossningen för antal också pga minskade rörelser. Har eventuellt fått en tid för igångsättning på måndag, blir inte klok på kryptiska läkare. Allt va bra och de ville skicka hem mig men sen va blodtryckett högt så nu ligger jag inne på ett rum och vilar för att se om trycket går ner. Vill påstå att jag känner en del värkar men det avtar väl snart som det gjort innan... suck

• SommarDahlia

Äntligen har jag fått träffa en bra läkare! Är inlagd sen igår för högt blodtryck och hög puls. Nu ska det äntligen bli bebis. Ska kolla om jag är öppen och sen svepa. Sen får jag själv bestämma om jag vill avvakta till imorgon för att se om den hjälper eller om vi ska köra på idag.

• SommarDahlia

Ingen äggvita. Blodtryck på mellan 160/103 och 150/100 igår. Imorse innan jag steg upp låg det på 135/90 med en vilopuls på ca 105.

Blir inte riktigt klar på hur olika det kan va men igår sa min vanliga bm att det va öppet hela vägen ca 3 cm. Idag sa bm på sjukhuset att det va ganska omoget och stängt upptill. I vilket fall ska jag få nåt om ca 1 h. Bm kallade det för tepåse, det hoppas jag att det inte är på riktigt!

• SommarDahlia

Tack cutepoison!

Axelberg79: jag förstår dig! Tålamodet är som bortblåst! Normalt sett har jag faktiskt rätt lång stubin men nu blir jag arg/ledsen för inget och tar allt personligt! Särskilt när någon berättar att den eller den fått sitt barn och dessutom innan bf... då går tankarna direkt till att de berättar bara för att göra mig ledsen.

Svar på tråden BF Juli 2016 (ny!)