Inlägg från: Moorii |Visa alla inlägg
  • Moorii

BF Juli 2016 (ny!)

cutepoison skrev 2017-01-29 19:37:15 följande:

Ja exakt! Har varit väldigt sjuk. Mår bättre nu men ska nog hålla mig hemma några dagar till. Sen får vi besök. Edvin har klarat sig än så länge som tur är!! Min man fick vara hemma i fredags för jag låg med nästan 40 graders feber. Gick bara upp för att amma, annars sov jag hela dagen. Då har man testat på det...

Åh, fy vad jobbigt :/ skönt att du mår bättre nu iallafall, men förstår att du vill ta det lugnt. Min hosta är nästan borta nu, men är snuvig fortfarande.. Gustav hostar fortfarande ibland, men det är inte så farligt. Hoppas Edvin slipper bli sjuk! Krya på dig!
  • Moorii
    cutepoison skrev 2017-01-30 10:07:14 följande:

Tack! Vi kan väl höras av i nästa vecka och bestämma en dag? Krama Gustav, hoppas han och du blir helt friska snart. Så jobbigt med hosta! 

Det tycker jag! Ska jag göra, och krama Edvin från mig. Typiskt att han också skulle bli sjuk :/ Hoppas det blir kortvarigt!
  • Moorii

Vad roligt att höra hur det går för era små! Gustav är 6,5 månader nu (hjälp!), sitter själv, tar sig från sittandes till liggande på mage, fast hur har jag inte sett än,, han lyckas alltid göra det när jag är en sväng i köket /på toaletten etc :P Gåstolen är favoriten, han kan springa omkring i den hur länge som helst! Nu har han lärt sig hur man svänger dit man vill också, så måste inte vända på honom lika mycket längre :) En tand har börjat komma upp nu med!

Vad gäller maten så ammar jag till frukost, lunch får han en halv burk mat och fruktpuré till efterrätt, ammar vid 14-15, sen får han gröt med fruktpuré efter eftermiddagsluren, amning vid läggdags. Tror det som kommer bli sist att bytas ut är morgonamningen. Vad tror ni? Nästa grej att prova är nog välling på kvällen innan det är dags att sova. Majskrokar är en hit här med! Han slukar en på nån minut bara :P

• Moorii

Oj, vad jobbigt för dom små att bli så hård i magen :(

Gustav blev också det när vi började med burkmat varje dag. Det kunde ta en eller två dagar innan det kom nåt (han har alltid bajsat flera gånger om dagen) och då bara små kluttar. Gav honom katrinplommonpuré till varje måltid och det gav resultat efter en dag, så nu kommer det en rejäl minst en gång om dagen. Så tråkigt att det inte fungerar för er :/ Kan man ta tester för att se om det är allergi? Hoppas på att det blir bättre för era små snart!

• Moorii
    Sommarmalva skrev 2017-03-01 11:30:34 följande:

Nu, äntligen! 7 månader gammal kan Max vända sig från rygg till mage. Händer inte ofta men nu vet jag att han kan eftersom han är en liten person som gärna tar tid på sig så blir man desto gladare när det väl händer! Säger också mamamama. Fast det är nog bara ett ljud som är lätt att säga. Tror inte han vet vad han säger. Men låter härligt!

Vad härligt, heja heja! :D

Gustav säger ingenting som kan uppfattas som ord, men han har kommit på att det är kul att fylla kinderna med luft och blåsa och puffa ut luft, ser så himla sött ut :D

Inget krypande eller ålande ännu (förutom baklänges, men det är inte riktigt medvetet :P) så han rullar istället, först över på mage, sen rygg osv, tills han får tag i sin leksak eller nåt annat spännande som han inte får leka med ^^ Misstänker att han kommer åla sig fram före han kryper.
  • Moorii
    calabalic skrev 2017-03-03 21:08:07 följande:

Här fortsätter dottern vara tidig ned motoriken (6 mån och sitter stadigt utan stöd, ställer sig i krypställning, kan ställa sig upp mot stöd, tar steg när man håller henne under armarna.. hon älskar att stå och gå!) men sen med maten. Hon gillar välling och fruktpuré men får kväljningar av allt annat. Har precis fått henne att tycka att gröt smaksatt med frukt eller bär är ok. Men det blir väldigt mkt amning fortfarande.

En fråga: hur gör ni med nattningen av era små? Somnar de på egen hand nu eller måste de vaggas, ammas osv till sömns?

Oj, vad duktig hon är! Hon lär nog fara runt som en virvelvind snart :) Min lille är rätt vinglig på benen, kommer nog dröja innan han kan dra sig upp till stående. Med maten är han lite rolig. Torsk med potatismos och dill äter han gärna, men lasagne och spagetti med köttfärssås vägrar han xD

Just nu sover han mellan oss i sängen och vi ligger alltid bredvid med honom vänd mot oss. Funkar nästan bara för honom att somna på sidan, han blir trött nästan på en gång när man lägger honom så. Oftast håller jag en arm runt honom, stryker över håret (det lilla han har) tills han blir lugn och somnar. Ibland, som nyss, vrider han sig fram och tillbaka och somnar själv på det sättet. Brukar oftast vara lite bökig att lägga inför natten numera, ibland kan det ta en timme.. Klöser, river, nyper, drar i håret, flamsar. Ska väl försöka lägga honom i hans egen säng snart igen, men han vaknar fortfarande 2-3 gånger och vill äta, så jag orkar ändå aldrig lägga tillbaka honom när han väl ligger i vår säng. Men det får väl ta sin tid. Han kommer ju inte vilja äta på natten för alltid :) hur är din lilla med det?
  • Moorii

Vet inget om hur magsjuka ter sig, han slapp det tur nog, trots att både jag och pappan blev sjuka.

Måste fråga. Skrutten har ändrat beteende de senaste dagarna. Han vaknar vid halv sju, sju som vanligt, leker i närmare en timme (beroende på när han åt sist) och sen får han gröt. Efter det brukar han leka en stund till innan det är dags för förmiddagsluren. Det senaste så har han börjat panikgråta vid frukosten, sura läppen och krokodiltårar :( får ha honom i knät och mata. Igår fick jag inte i honom allt, han slutade inte gråta, utan fick gå och lägga honom och han somnade fort. Detta upprepar sig flera gånger om dagen nu. Idag sov han 40 minuter på promenaden som vanligt, så tänkte att han ville leka och så när vi kom hem. Men efter fem minuter på lekmattan så kom krokodiltårarna :( han fick mat, men det hjälpte inte. Så jag la honom, och nu har han sovit snart i 2,5 timme! Vanligtvis sover han mellan halv fyra och halv sex, och kanske 1,5 timme. Fattar ingenting! Mönstret börjar brytas, men två veckor kvar till nästa fas. Undrar om han har ont nånstans, eller om han bara är så trött och blivit känsligare. Någon som vet eller känner igen??

• Moorii

Oj, nä det var inte ofta! Min lille sover iofs bara en gång mer. Hoppas på att det är övergående detta iallafall. Vanligtvis sover han en halvtimme på förmiddagen, men nu har han sovit i en timme. Nåja, så länge han inte mår dåligt i övrigt så är det nog ingen fara.

• Moorii

Nä, i övrigt är allt som det ska. Hade jag varit väldigt orolig så hade jag ringt BVC, men känns inte som att han är sjuk eller så, så avvaktar och ser om det blir några förändringar.

• Moorii

Vad tråkigt med alla sjukdomar! :( vet precis hur drygt det kan vara. Vi slapp sjukdomar tills några dagar efter nyår, då satte eländet igång. Utdragen hosta hela januari både jag och sonen, frisk tre dagar, sen fick plutten feber och förkylning. När den äntligen gick över så fick jag och mannen magsjuka exakt samtidigt, mirakulöst nog så klarade sig lilleman! Men att ta hand om en bebis när båda springer mellan badrummet och sängen, det är ingen lätt sak..

Nu trodde jag det var över. Hade inte varit på öppna förskolan på över en månad, så vi gick dit i onsdags, och nu är vi dunderförkylda igen. Blir så trött, det tär ju på psyket detta! Brukar vara förkyld en gång om året och så får man allt detta, och det innan första barnet ens börjat på förskolan. Fyyyy...

• Moorii

Vi är också på gång med att byta till bilbarnstol, får se när vi hinner med det bara. Han har bara nån cm upp till kanten nu, så det börjar onekligen brännas! Vilken stol köpte ni? Vi funderar på en Maxi cosi, men inget bestämt ännu.

Tycker i övrigt att det står lite still nu, även om det säkert händer en del. Men han kan fortfarande bara backa när han ligger på mage, inte ens nära att åla framåt eller krypa. Däremot började han gå steg när jag höll honom ståendes för nån vecka sen, antagligen tack vare gåstolen. Att få honom att hålla i handtaget på gåvagnen däremot.. Det har han inte riktigt förstått än :)

Nu har jag slutat amma helt iallafall! Han åt bara på natten sen ett tag, så vi bytte till välling. Nu får han en flaska vid 22 och en vid 2-3. Tidigare åt han minst tre gånger på natten, så det går väl framåt. Brösten är inte så glada, jäklar vad dom spänner! Men uthärdligt nu, förutom då man ska byta blöja och han tar sats och sparkar hårt rakt på brösten :S

• Moorii
    Sommarmalva skrev 2017-03-26 11:12:57 följande:

Vi köpte en britax Max Way. På den kan man höja nackstödet vartefter barnet växer. Bra för oss då storasyster är mycket längre än medel och är minst huvet längre än jämngamla. Tänkte att om lillebror blir likadan så är det dumt om han växer ur stolen innan fyra år. Han är redan lång. Den kändes "ombonad" och trygg med.

Aha, det är ju en bra grej! Våra barn lär nog alla bli kortare än medel då min man är 172 och jag 154.. Men ska kika på den ändå :) tycker de som man kan luta lite bakåt är bra! När han somnar i babyskyddet faller ofta huvudet fram, så hade varit bra att undvika. Finns ju massor med olika modeller, kommer bli svårt att välja!
  • Moorii
    cutepoison skrev 2017-03-26 08:23:15 följande:

Vi har inte hembesök vid 8 månader, det har dem inte personal till. Nu vid senaste besöket frågade hon bara om vi tänkt på säkerhet i hemmetall. Ja det har vi svarade jag och sen var det inget mer med det. Lite dåligt tycker jag.

Edvin växer så det knakar, han har växt ikapp sin vikt nu så han ligger på medelkurvan. Han ställer sig på knäna men kommer ingenstans. Sen lägger han sig på mage igen, ger upp, och sprattlar som en fisk. Ser jätte roligt ut. Han är verkligen frustrerad så det måste vara jobbigt för honom.

Vi ammar någon gång på dagen men mest morgon och kväll så det blir mindre och mindre. Det kan bli någon gång på natten också, han sover så oroligt nu.

Vad tråkigt att dom inte har personal till det! Vad jag förstod så har dom precis börjat med att man kan välja det här, så hon kommer hit nästa tisdag iallafall. Vi har en del att fixa hemma, barnsäkra lådor, skruva fast bokhylla och byrå i väggen och såna saker. Än tar han sig ingenstans, men sånt där kan ju förändras över en natt.

Vad skönt att han är ikapp med vikten! Här är jag mer orolig att han ökar för mycket i vikt i relation till hur mycket (lite) han växer på längden.. Ligger på ca tio kilo nu. Förhoppningsvis jämnar det ut sig! Ja, verkligen, de måste tycka det är fruktansvärt att inte ta sig dit de vill. Tänk vad roligt det blir istället när dom lär sig hur man gör :)
  • Moorii
    cutepoison skrev 2017-03-27 15:22:59 följande:

Vi ska hyra en BeSafe izi plus från if har vi bestämt. Får den först om en månad men han klarar sig säkert med babyskyddet till dess. 

Det gör han garanterat! De växer ju inte såå fort, som tur är. Aha, har inte kollat på den, får ta och göra det! Vad var det som gjorde att ni valde den?
  • Moorii
    cutepoison skrev 2017-03-28 08:59:40 följande:

Vi läste på massor och vill man ha en bra stol får man ju lägga lite pengar på den vilket vi inte kan göra just nu. Men så såg vi att IF hyrde ut bilstolar och det kändes värt det. Besafe var en av stolarna vi hade som alternativ men tyckte den var för dyr att köpa. :)

Edvin väger 9950 nu och är 71,5 cm. Hur lång är Gustav? De har alltid varit ganska lika i vikten men Edvin har varit lite kortare så jag tror inte du behöver oroa dig. När de börjar röra sig kommer de inte få upp lika mycket i vikt som nu när de är så stilla fortfarande. Tror du inte?

Jag kollade lite på if:s hemsida, verkar ju rätt bra att hyra faktiskt! Lutar åt det för oss med nu :) Tack för tipset!

Ok, då har han växt på rätt bra! Vet inte hur lång han är, sist var han 66,5 cm vid 6 månader, och det är ju rätt svårt att mäta själv hemma.. Men nästa vecka får vi veta. Hoppas på att han iallafall är 70 cm. Han har ju kortisgener, men vet inte om det visar sig redan nu.
Svar på tråden BF Juli 2016 (ny!)