Inlägg från: Sommarmalva |Visa alla inlägg
  • Sommarmalva

BF Juli 2016 (ny!)

Moorii skrev 2016-03-08 23:11:07 följande:
    Ja, det skadar inte att leta där! Jag hade ingen vårjacka som kommer passa längre fram, och såna kostar massor nya, men lyckades få en kombinerad vår och vinterjacka för 310 kr på tradera :)

Ja, vi beställde faktiskt en ny, fast jag var helt inställd på att köpa begagnat. Det hela ändrades när vi insåg att inte vilken vagn som helst kommer funka med tre trappor och ingen hiss. Så, vi gick och kollade på de som fanns, och emmaljunga super viking tyckte vi var klockren. Den dök dock inte upp på blocket en enda gång, så efter rul beställde vi en. Vi tänkte att eftersom vi ska ha fler barn så får vi se det som en investering :) den har mindre hjul fram än bak, men inte jättesmå som på vissa andra, så hoppas på att det ska gå bra.

Har ni funderat på någon särskild?
    Ja med tre trappor funkar ju inte vad som helst, och eftersom ni ska ha flera barn så är det klart en investering. Jag däremot väntar mitt sista barn eftersom vi redan har tre, så känner att jag inte vill lägga ut så mycket pengar på en vagn. Vi ska kolla på sambons brors vagn som de ska göra sig av med. Har bara sett den på bild men ser ut att vara en sån jag vill ha. Däcken var tydligen dåliga men ska kolla upp vad det kostar att skaffa nya. Vi får vagnen gratis så kanske kan lägga lite pengar på nya däck. Ska kolla på vagnen i helgen nu så får vi se hur vi gör.
  • Sommarmalva
    Gemmy skrev 2016-03-13 17:25:43 följande:

Axelberg79, 37 år, väntar andra barnet, bf 26/7,  okänt kön
    Moorii, 33 år, första barnet, bf 19/7. Det är en liten pojke :)
    Gemmy, 25 år, andra barnet, bf 16/7. Pojke

37 år, 4e barnet, bf 31 juli.
    Vi kanske kan samla ihop oss alla och kopiera in det i trådstarten, som ett tillägg? Så slipper vi leta i tråden?
  • Sommarmalva

Varit på ul idag! Det är tydligen en liten pojke där inne så nu kommer vi ha två flickor och två pojkar

• Sommarmalva
    Moorii skrev 2016-03-17 10:48:40 följande:

Åh, jag känner likadant! Ja, det är nog våren :) så härligt att vi går mot ljusare tider! Det gör himla mycket med humöret :) Hoppas du får en fin dag med!

Idag har jag skickat in ansökan om gravidpenning, sista papperen (bilagor) skickar jag imorgon. Läskigt! Är så orolig att få avslag, men inte mycket annat att göra nu än vänta. Någon mer som ansökt?

Jag har tänkt ansöka om gravidpenning. Hur går det till? Vilka steg? Ska jag skicka in moderskapsintyget först och ansöka sen när det kommit in? Eller hur gör man? Är också orolig över att få avslag, känner att det inte kommer att fungera att jobba så mycket längre än maj ut, har redan besvärligt. Och sjukskriva sig vet jag inte heller om man kan då eftersom FK har hand om bägge delar?
    Vad jobbar du med?
  • Sommarmalva
    Moorii skrev 2016-03-17 20:52:18 följande:
    Jag skickade in moderskapsintyget direkt och fick efter några dagar hem papper där man fyller i om arbete och årslön osv, för att de ska kunna beräkna föräldrapenning. Sen kan man ansöka om gravidpenning på deras hemsida. Utöver det måste en bilaga skickas med, där ens chef förklarar varför man inte kunnat bli omplacerad och varför man inte kan jobba tiden ut. Jag jobbar som kock. Gör det snart, handläggningstiden kan vara lång!
    Ah ok! Den bilagan som chefen ska skriva på, får man den automatiskt när man ansöker eller skriver man ut den?
  • Sommarmalva
    Moorii skrev 2016-03-17 23:51:05 följande:
    Den får man skriva ut själv. Sök bara på graviditetspenning och försäkringskassan så ska du få fram det du behöver!
    Ok. Tack för hjälpen! Hoppas att vi får beviljat bägge två nudå.
  • Sommarmalva
    Moorii skrev 2016-03-19 12:39:43 följande:
    Om du känner så, så tycker jag du ska ringa. Det är ju viktigt att du tycker allt känns bra! Tycker verkligen du borde få ett nytt ultraljud. Jag hade känt likadant som dig.

Funderar på det där med barn på ultraljud, i mina papper stod det att man inte fick ha med sig barn, men det där kanske är olika. Men tänker att anledningen att hon inte var pedagogisk då var för att det inte ingår i hennes jobb, även om man kan tycka att hon trots det ju kunde ha varit det ändå. Förstår att du blev besviken! Hon verkar ju inte vara en särskilt trevlig person.
    På min kallelse stod det att man helst inte skulle ha med barn, men som sagt, kan vara olika. Hur som helst så var det ju en ganska otrevlig barnmorska! Tycker absolut de ska säga att det ser fint ut och inte bara ok!
  • Sommarmalva
    lyckabejbiis skrev 2016-03-20 10:28:27 följande:

hoppas alla här njuter av söndagen och det helt underbara vädret! Skäms

jag pratade med min syster igår som har fött barn för två år sedan och hon sa att alla i sverige blir erbjudna att stanna på sjukhuset 3 nätter efter förlossningen. Men så har jag hört från andra att detta inte stämmer utan att man i förväg måste boka rum på "sjukhus hotellet" och betala för x antal nätter man stannar. 

Har någon här någon koll på hur det ligger till med detta? Vi är ju också planerade under en lite knepigare tid då det är semestertider och jag kan bara tänka mig att det kan bli personalbrist...

Så ifall man måste boka plats på hotellet hade jag velat göra det i förväg så jag inte råkar bli hemskickad dagen efter jag fött barn...

Jag brukar bara stanna en natt. Tycker inte det behövs att stanna längre. Vet inte hur länge det är "ok" att få stanna. Fick mitt senaste barn för 5 år sen. Nåt hotell har jag aldrig hört talas om! Kanske bara finns i storstäder?
  • Sommarmalva
    Moorii skrev 2016-03-31 11:38:13 följande:
    Vad mysigt! <3 det längtas väldigt mycket här med!

Idag var jag hos barnmorskan och gjorde första mätningen av livmodern bl.a. Den mätte till 25 och det var tydligen bra iallafall. Blodsocker 5,5, blodtryck 110/60. Enda som var åt det sämre hållet var järnet, det låg på 105, men fick inga order om att börja äta tabletter ändå, verkade som hon ville avvakta.

Hjärtat slog på bra iallafall, skönt att höra det :)
    Vad härligt! Vilken vecka är du i ? Längtar efter mitt första mvc besök. Fick ringa idag, eftersom jag slarvat bort mitt moderskapsintyg... Pinsamt... Men de skulle skicka ett nytt
Svar på tråden BF Juli 2016 (ny!)