Inlägg från: tovemaja |Visa alla inlägg
  • tovemaja

Jag vet att det bara är temporärt men njuter så av att lillen sover bra på natten! Han somnar runt 21~22 och vaknar sedan för mat 4-5 ggr innan kl 07 när han gör morgon... Men det är korta uppvak och han somnar om direkt efteråt.. Guld! Storebrors sömn har strulat från dag1 så detta är helt nytt för mig!

• tovemaja

Idag är det återkontroll på BB, ska bli spännande att se hur han växt. Vägde ju 4560, gick ner till 4225... Känns som att han ammar väldigt bra även om det kanske är lite lite på natten.

Förresten, var ju lite orolig över att föda ett stort barn. Nu är ju inte killen jättestor men ändå nästan kilot över storebrors födelsevikt. Men det var verkligen ingen skillnad i framförandet. Så det stämmer nog som en barnmorskevän sa. Att det ärvde riktigt små bebisarna som är svåra art föda (och de på en bit över 5), för de hjälper inte till på samma vis.

• tovemaja

Min lille Noa är också stadig :) vägde 4550 vid födseln (7/8) och nu 4740... Stadig som sagt!

Känner att jag fått en sådan kanonstart denna gång, en sådan revanch från första barnet där allt kändes rätt tufft. Nu är jag närmast euforisk och känner sådan glädje över att få uppleva en positiv förlossning och första tid.

Till er som av olika anledningar fått tuff start vill jag säga att det kan bli väldigt annorlunda med ett andra barn :)

• tovemaja
    Sommarmalva skrev 2016-08-28 06:27:18 följande:

Jag har sovit hela natten!!! Max somnade igårkväll runt 23, då la jag mig också. Sen vaknade han inte förren kl 6!!!! Nog för mitt bröst nu var sprängfullt och lite överfullt... Men fy satan vad välbehövligt det var med en god natts sömn! Nu är jag redo för vaken nätter igen.

Grattis! Va skönt för dig! Och välförtjänt! Här är det precis tvärtom... Haft första vakennatten. Soc inte en blund mellan 23.30 och 04 för Noa bara stökade. Sedan dess har jag vaknat varje timme för amning :( men har fått sova ganska bra (2x3tim) de flesta andra nätter. Är dock ett vrak idag så det är tur att F är med sin farfar hela dagen!
  • tovemaja

Min utmaning är att inte tappa humöret och skrika/skälla/bryskt flytta bort storebror på 1,5 när han härjar eller trotsar i närheten av lillebror. Att behålla lugnet!

Var idag ensam med barnen 3 timmar... Blir minst sagt intressant när maken börjar jobba sedan och är borta 9-10 timmar...

• tovemaja
    calabalic skrev 2016-08-31 14:21:40 följande:
    Ja han är ju fortfarande lite för liten för att förstå att det gör ont. Egentligen är han snäll men ser det som roligt bus. Det är det som är svårast tycker jag med att syskonen kom så tätt - att den äldre inte har nåt språk och inte förstår instruktioner. Sen iofs är det väl inget som säger att det äldre barnet skulle följa instruktioner även om det förstod. :D

Det är lite tudelat - man vill ju att han ska få titta och känna på sin syster, men man vill ju inte att han ska skada henne. Så man får vara på sin vakt varje sekund när han är nära och aldrig lämna ifrån sig lillasyster där han kan nå henne.

Men han börjar förskolan snart och då kommer han nog lära sig den hårda vägen att inte bitas/rivas m.m för där slår ju barnen tillbaka. :P
    Din vardag låter i princip identisk med min! Med skillnaden att min "stora" är 18 månader. Jag sover med bebisen och maken med storebror som vaknar ett par gånger varje natt.

Vi kommer vara hemma båda två nu ett par månader och sedan börjar maken jobba 80% och jag blir själv med båda... Det kommer kännas att jag lever tror jag!
  • tovemaja

Ammar var som helst, känner mig helt bekväm. Var ju så nyss jag slutade amma storebror så hade liksom vanan inne. Skyler mig inte heller men det är ju inte så att man egentligen visar något, bebisens huvud täcker ju bröstet...

• tovemaja
    calabalic skrev 2016-09-06 10:34:19 följande:

Ni som har flera barn, hur gör ni för att få läggningen att funka om ni är ensamma med barnen? Ge mig era bästa knep. :)

Jag har ju en som är 1 månad och en som är 15 månader. Kan inte lämna nån av dem ensam utan uppsikt om den är vaken. Den stora är för liten för tv/iPad som "barnvakt". Båda skriker om jag ägnar den andre för mycket tid = de väcker andra barnet som håller på att somna. Båda tar MINST en halvtimme, oftast snarare 1 eller kanske 2 timmar, att natta. Ingen av dem kan somna själv utan måste bli matad och buren.

Jag fattar inte hur man får ihop den ekvationen. Tar man bilen eller vagnen o åker runt tills båda har somnat? Nu är ju både jag och pappan föräldralediga så vi nattar varsitt barn i varsitt rum. Men ibland kommer man ju behöva vara ensam med båda om den andre ska iväg.

Jag har tänkt på precis samma... Vår "stora" behöver inte bli buren men behöver att vi ligger nära-nära och att han får gosa in sig hos oss. Att liggamma samtidigt funkar således inte... Funderar på att söva båda i vagnen på kvällen och sedan bära in båda till sängen men det blir ju lite osmidigt i vinter! Ja, kanske slipper vi problemet om vi helt enkelt är hemma båda två eller har barnvakt tills lilla kan bli nattad ihop med lillebror.
Svar på tråden BF Juli 2016 (ny!)