Inlägg från: Moorii |Visa alla inlägg
  • Moorii

BF Juli 2016 (ny!)

Axelberg79 skrev 2016-03-13 14:36:38 följande:

Jag får så ganska ofta nu. Ibland är det lite värre, speciellt om jag blir förbannad eller stressad, då kan det göra riktigt ont ett tag. Jag funderar på att köpa ett stödsystem och kolla om det är för att magen är så tung. Hoppas det går över för dig.

Ok, om det är samma jag har så kommer jag ha så jämt på jobbet då, alltid stress på jobbet, det är lite det det går ut på. Ska träffa läkare angående karpaltunnelsyndrom imorgon, tänkte passa på att fråga om detta. Ja, det kanske kan vara något. Skriv gärna om du provar det!
  • Moorii
    Axelberg79 skrev 2016-03-13 15:06:49 följande:

Då kan jag börja...

Axelberg79, 37 år, väntar andra barnet, bf 26/7. Kön okänt än så länge.

Moorii, 33 år, första barnet, bf 19/7. Det är en liten pojke :)
  • Moorii
    Sommarmalva skrev 2016-03-14 16:05:07 följande:

Varit på ul idag! Det är tydligen en liten pojke där inne så nu kommer vi ha två flickor och två pojkar

Vad roligt!! :D
  • Moorii

Äntligen! Har försökt pricka in när bebis sparkat då min man och jag varit lediga samtidigt, men en vecka har gått sen jag kände det utanpå magen första gången och han har alltid missat, så till den grad att han nästan trodde att jag hittade på :P men så, imorse lyckades han känna! Rejäla sparkar också, han blev förvånad att dom kändes så mycket :D så skönt att vi båda fått känna det nu! Var väl på tiden, går in i vecka 23 imorgon :)

Hur är det för er andra med sparkar nu?

• Moorii
    hhopp skrev 2016-03-15 18:28:13 följande:

Det har varit en helt underbar vprdag idag så mycket ny energi man får av solen!:))

Tänkte kolla med er andra lite också hur ni tänkt göra med jobb o så? Har ni funderat på att gå ner från 100% till kanske att jobba deltid där mot slutet av graviditeten? Eller ska ni jobba helt fullt ut:)

Verkligen! Var på en skön promenad innan jobbet, underbart! :)

Jag hade väl tänkt jobba fulltid till två månader innan och förhoppningsvis gå på gravidpenning efter det, men får se om det går, börjar bli rätt tufft. Hur har du tänkt?
  • Moorii
    Namnlös2015 skrev 2016-03-15 18:40:11 följande:

Jättefint väder här också idag :)

Jag är egen företagare och har rätt så fria arbetstider i vanliga fall men nu jobbar jag väldigt mycket och har tänkt att jag ska göra det fram till bf. Har ett lugnt jobb.

Jag håller på att jobba in så mycket jobb som möjligt nu så jag ska kunna ha annorlunda tider sen.

När bebis är född så kan jag inte lämna över mina arbetsuppgifter till någon annan, så jag kommer jobba 2 dagar i veckan sen.

Har ni funderat något på hur många dagar i veckan ni ska ta fp för?

Hur har ni tänkt dela med andra föräldern?

Ok, skönt med lugnt jobb :)

Hade tänkt ta fem, men får se vad försäkringskassan beslutar att ge mig för ersättning. Min man har precis börjat ett nytt jobb och vill inte vara borta från det, så kommer nog bli så att jag tar ett år, eventuellt mer om jag kan ta fp fem dagar i veckan, och han tar de tre månaderna han har efter det.
  • Moorii

Åh, jag känner likadant! Ja, det är nog våren :) så härligt att vi går mot ljusare tider! Det gör himla mycket med humöret :) Hoppas du får en fin dag med!

Idag har jag skickat in ansökan om gravidpenning, sista papperen (bilagor) skickar jag imorgon. Läskigt! Är så orolig att få avslag, men inte mycket annat att göra nu än vänta. Någon mer som ansökt?

• Moorii
    Sommarmalva skrev 2016-03-17 19:18:42 följande:

Jag har tänkt ansöka om gravidpenning. Hur går det till? Vilka steg? Ska jag skicka in moderskapsintyget först och ansöka sen när det kommit in? Eller hur gör man? Är också orolig över att få avslag, känner att det inte kommer att fungera att jobba så mycket längre än maj ut, har redan besvärligt. Och sjukskriva sig vet jag inte heller om man kan då eftersom FK har hand om bägge delar?

Vad jobbar du med?

Jag skickade in moderskapsintyget direkt och fick efter några dagar hem papper där man fyller i om arbete och årslön osv, för att de ska kunna beräkna föräldrapenning. Sen kan man ansöka om gravidpenning på deras hemsida. Utöver det måste en bilaga skickas med, där ens chef förklarar varför man inte kunnat bli omplacerad och varför man inte kan jobba tiden ut. Jag jobbar som kock. Gör det snart, handläggningstiden kan vara lång!
  • Moorii
    Sommarmalva skrev 2016-03-17 23:17:35 följande:

Ah ok! Den bilagan som chefen ska skriva på, får man den automatiskt när man ansöker eller skriver man ut den?

Den får man skriva ut själv. Sök bara på graviditetspenning och försäkringskassan så ska du få fram det du behöver!
  • Moorii
    Sommarmalva skrev 2016-03-18 00:43:05 följande:

Ok. Tack för hjälpen! Hoppas att vi får beviljat bägge två nudå.

Så lite så :) ja, det hoppas jag med!
Svar på tråden BF Juli 2016 (ny!)