Inlägg från: cutepoison |Visa alla inlägg
  • cutepoison

BF Juli 2016 (ny!)

På onsdag nästa vecka blir jag igångsatt. Känns så länge till dess!

• cutepoison

Grattis alla! För mig känns det "kört". Kommer inte få någon bebis känns det som. Var in på förlossningen nu ikväll för jag har haft så ont i magen. Allt såg jättebra ut vilken var en lättnad men hade en värk på 30 min...

• cutepoison
    cameleon skrev 2016-08-09 19:34:29 följande:

Hallå tjejer!
    Nu uppdaterar jag äntligen.
    Söndagen den 7:e åkte vi in till förlossningen tidigt på morgonen för jag hade 3-5 värkar per 10 minuter. Vi blev inlagda och värkarna fortsatte en stund, hade dock inte öppnat mig något.
    Framåt eftermiddagen fick jag vidriga värkar så jag skrek rakt ut när dom kom, trodde aldrig att det skulle kännas så. Men inget mer hände, öppnade mig inte men fick däremot hög feber :(

Igår på måndagen sattes jag igång med värkstimulerande dropp och jag öppnade mig sakta men säkert, tog sjukt länge, tror det var runt 8 timmar, då hade jag gått från 3 till 7 cm.
    Värkarna fortsatte komma men dom var väldigt klena, däremot trycket nedåt var hemskt. Efter midnatt kom en läkare in och berättade att lillan var stressad och hade bajsat i magen så det blev akutsnitt pga infektion i livmodern.
    Snittet gick inge vidare eftersom jag opererat magen innan 5 gånger och magen var full med ärrbildningar och tarmarna satt på utsidan av livmodern så det blev en tarmoperation också, jävla skit!
    Vid snittet var jag vaken men när dom började med tarmarna hade jag panik och blev sövd.

Lillan mår i alla fall kanonbra och vi är på BB nu hela lilla familjen, vi måste nog stanna här ett tag. Jag har tappat känseln i ena benet pga epiduralen så jag kan inte ens gå :(

Skönt att det slutade bra men det låter verkligen som du/ni haft det väldigt tufft! Krya på dig nu. 
  • cutepoison

Nu är jag inlagd också, som jag har väntat men det verkar segt att bli igångsatt. De försökte sätta in en ballong men det gick inte så barnet blev lite stressad så nu måste jag vänta med att ta den där medicinen till bebisen lugnat sig. Jag var inte öppen nästan alls vilket är konstigt med tanke på att jag är 42+0 idag. Min kropp tror kanske att jag är elefant...

• cutepoison

hej alla! Har inte orkat skriva här något. Var skit tufft efter förlossningen (akut kejsarsnitt) och mjölken dröjde. Min älskling var ju stor, 4690 g när han föddes men han tappade väldigt mycket i vikt. Idag var vi på BVC och han har gått ner igen till 4185 g :( Positivt är att min mjölk börjat komma och att vi har en plan för ersättningen. Men känner mig som en dålig mamma. Stackarn!

• cutepoison
    calabalic skrev 2016-08-18 17:22:13 följande:

Så det blev akutsnitt för dig också alltså? Vad tråkigt. Var det utebliven progress?

De fick avbryta mig efter 24h värkarbete då jag bara öppnats 5 cm varav 1 cm senaste 14h trots mycket värkstimulerande dropp, tagna fosterhinnor och annat - dottern ville inte riktigt sjunka ner och mot slutet gick hennes hjärtljud ner och hon visade tecken på syrebrist, så det blev urakut snitt och hon var ute ca 10 min efter läkarens beslut. Gjorde ju snitt förra gången oxå, men planerat, och det har gjort betydligt ondare den här gången. Hur går läkningen för dig? Hur ser ditt ärr och mage ut nu? Jag är fortfarande rejält svullen och blå.

Nej jag hade värkar i 16 h och var helt öppen och skulle krysta men min älsklings hjärtljud ökade snabbt eftersom han blev stressad då han svalt fostervatten med avföring i så de tog beslut att det var fara för hans liv. Han låg sen på neonatal hela dagen för observation och provtagningar men blev utskriven som tur var!! Jag har fortfarande ont men det är bättre. Det är jätte fult ärr men jag hade nog inte gillat det hur som helst :( Jag har nog mest mått psykiskt dåligt att det blev som det blev men det blir bättre för varje dag iaf.
  • cutepoison
    Sommarmalva skrev 2016-08-19 23:08:41 följande:

Vet hur det känns, det där att inte kunna ge sin älskling mat, att känna sig usel som mamma... Min lille gick ner från närmare 4300 till 3700 på tre dagar. Först nu när han är en månad gammal så har han kommit förbi födelsevikten. Vi har kämpat med amningen mycket! Och kört ersättning efter varje mål så i ligger vi äntligen på plus! Har ni börjat med ersättning? Hur känns det? Jag ville ju så gärna amma. Nåt jag pratade mycket om med bm, eftersom det inte funkade med förra barnet, så det blev en sån enorm besvikelse nu när det inte funkar som jag vill. Har bara mjölk i ena bröstet med så tror inte jag kommer få igång så pass så han klarar sig på enbart amningen. Men jag kämpar på. Ammar, och pumpar lite imellanåt för att få igång ännu mera. Än tänker jag inte ge upp...

Ja det är hemskt när de mår dåligt :( Ja vi kämpar också med amningen. Eftersom jag var sövd efter kejsarsnittet och han var medtagen så gav de han ersättning på neo. Jag fick sen hjälp med amningen men alla sa och gjorde olika så jag blev stressad. Sen kan det ta längre tid för mjölken att rinna till när man gjort kejsarsnitt. Min sambo har varit ett enormt stöd och läst på allt om amning och hjälpt mig <3 Först skulle vi ge ersättning om vi märkte att han inte blev mätt men när vi var på återbesök sa hon att vi inte behövde ge mer men sen gick han ner i vikt igen så nu ger vi var tredje timme. Det är ganska tufft för jag ska amma innan och på natten är han väääldigt svårväckt. Antar det beror på ersättningen. Vi håller på minst 1 timme men ofta ännu längre på natten. Är så trött och ledsen och känner att jag inte räcker till. Men jag vill inte heller ge upp!
  • cutepoison
    Sommarmalva skrev 2016-08-20 15:02:25 följande:
    Känner igen precis allt! I början fick jag med ställa klockan, var tredje timma. Amma först och sen ersättning. Nu äter han bara en gång på natten men vi håller också på minst en timma. Först amma, vilket kan ta lång tid eftersom jag inte vill stressa, och vill att han ska tömma riktigt ordentligt, sen ge ersättningen. Så skönt nu att slippa tiderna. Nu ska vi mata honom när han själv säger till, vilket han faktiskt fixar nu! I början vaknade han inte av sig själv när han behövde äta utan var som er lille, svårväckt.
    Jag har gråtit ett flertal gånger och sagt att jag ger upp! Skiter i amningen! Men när det lagt sig så inser jag ju hur mycket jag faktiskt vill amma, och fortsätter kämpa.
    Ännu en nästintill sömnlös natt. Amningen fungerade inte alls där vid 2 och jag blir bara ledsen. Han är för trött så det blir att hälla i han ersättning bara. Han går inte att väcka!! Vid 5 fungerade det mycket bättre. Däremellan drömde jag en massa och bad min sambo hämta honom 3 gånger för att jag skulle amma (jag trodde klockan hade ringt igen)! Så jag störde både mig själv och honom (och min sambo :() Hoppas verkligen det blir bättre. Fasar för när sambon ska börja jobba igen. Ja jag vill också amma och vill inte ge upp. Tror inte jag kommer det heller men det känns tungt att inte sova någonting på nätterna. 
  • cutepoison
    cameleon skrev 2016-08-23 21:20:57 följande:

Hej hej här kommer en liten uppdatering från mig.

Lillan blev två veckor idag och vi mår utmärkt.
    Mitt snitt läkte fint och min mage kom igång som den skulle efter tarmoperationen.
    Jag har gått ner mer i vikt än jag borde så nu hoppas jag att det stannar av! Inget spår av graviditeten kvar i alla fall :)

Tyvärr funkar inte amningen, lillan är alldeles för bortskämd med flaska från början så hon kämpar inte ens för att försöka suga på brösten :( Jag har köpt en bröstpump för jag ville hålla igång mjölken men jag pumpar bara en gång om dagen, känns som om jag har tappat suget på att försöka helt. Jag vet inte riktigt vad jag skall göra för innerst inne vill jag verkligen amma, det är så drygt med ersättning, speciellt när man är ute.

Ett tips: Jag har Gravidförsäkring Extra hos Trygg-Hansa och där får man ersättning för akut kejsarsnitt. Jag kommer sannolikt även att få ersättning för blodförlust. Så har ni någon gravidförsäkring och gjort snitt, kolla upp villkoren. I mitt fall handlar det om 6000 kr, det tackar man ju inte direkt nej till.

Ni som gjort snitt, hur länge blödde ni? Eller ni kanske blöder fortfarande? Det gör jag men det har ju bara gått två veckor.

Vad skönt att ni mår bra båda två och att du läker! Det lät läskigt med en sådan operation annars. Jag har också gått ner ungefär 10 kg på 2 veckor. Har ju inte mått så bra efter kejsarsnittet + att amningen krånglar. Den krånglar väl mer bara för att man mår kasst också. Det är en sorg att inte kunna amma så som jag tänkt mig. Jag fattar ju att han kommer växa upp och bli en underbar människa ändå men folk har så mycket åsikter. Kanske är det dem som jag är mest rädd för (?). Hur tacklar du det? Du kanske är en sån som inte bryr sig? :D Jag fick också ut några tusen på försäkringen för kejsarsnittet. Tror det var 2000. Jag hade ju inga andra komplikationer. 
Svar på tråden BF Juli 2016 (ny!)